Curs valutar: €4.6321 $3.9175 £5.2408

Manipularea prin omisiune | OPINIE

Petre Badica Actualizat: 19.07.2017 - 17:38

Am spus, atunci, că Ministerul Educației a umflat aceste cifre, raportând – prin omisiune -preocente de promovare cu 15% mai mari. Lucru posibil prin eludarea întregului context al desfășurării examenului de bacalaureat. Altfel zis, nu a prezentat întregul tablou, ci doar un detaliu.

Share

Unul dintre cele mai citite articole care au suscitat comentarii relata modul în care Ministerul Educației a comunicat rezultatele de la bacalaureat. „Rata de promovare înregistrată de absolvenţii care au susţinut probele examenului de Bacalaureat este de 71,4% (cu 4,7% peste rata de promovare din aceeaşi sesiune a anului trecut - 66,7%). Mai exact, au promovat 91.754 de candidaţi dintr-un total de 128.503 candidaţi prezenţi”, ne-a informat Ministerul.

Am spus, atunci, că Ministerul Educației a umflat aceste cifre, raportând – prin omisiune -preocente de promovare cu 15% mai mari. Lucru posibil prin eludarea întregului context al desfășurării examenului de bacalaureat. Altfel zis, nu a prezentat întregul tablou, ci doar un detaliu.

Tabloul întreg vorbește de 159.326 de elevi (cifră obțină de Rl înainte ca ministrul Liviu Pop să își preia mandatul) eligibili să susțină bacalaureatul. Ar fi fost mai onest ca la această cifră să fie raportat numărul de absolvenți (de unde rezultă o rată de promovare de numai 57%). Ministerul Educației a băgat sub preș zeci de mii de  elevi fără să ne precizeze ce s-a întâmplat cu ei și unde s-au disipat înainte de absolvirea celor 12 clase.

Informația pervertită de Ministerul Educației a stârnit false dezbateri. Procentul uriaș al absolvenților (cu 25% mai mare decât cel din 2011) i-a determinat pe unii să suțină că fabricile de diplome au primit materie primă și vor începe să duduie.

Complet fals. Pentru că raportat la 2011, numărul absolvenților din acest an este cu 1.500 mai mic. De unde aparenta anomalie? Din raportarea la un număr mult mai mic de elevi. Numărul celor care au ajuns să dea bacalaureatul în 2017 este cu 70.000 mai mic decât în urmă cu șase ani. O cifră uriașă. Diferența nu poate fi pusă pe seama declinului demografic, iar Ministerul Educației nu oferă explicații în comunicatele oficiale.

Consilierul de stat în cadrul Departamentului educație și cercetare al Administrației Prezidențiale, Ligia Deca, a atras atenția, săptămâna trecută, asupra raportărilor înșelătoare privind procentele de pomovabilitate la un alt examen extrem de important: Evaluarea națioanlă. Întrebată: “promovabilitatea la Evaluarea Națională în țară a fost de 76,9%, cu aproape două procente mai mare ca anul trecut. Cum explicați acest procent?”, doamna consiler a simțit nevoia să limpezească aceste procente uriașe:  “Gradul de promovare se raportează la numărul de elevi prezenți, nici măcar la cel de înscriși la Evaluarea Națională, dar dacă ne uităm un pas mai înainte sunt niște cifre care merită menționate. De exemplu, avem circa 174.000 de elevi înscriși în clasa a VIII-a. Din aceștia, 145.000 au ajuns să se înscrie la Evaluarea Națională. Din acești înscriși, prezenți sunt 140.700, ceea ce înseamnă că pierdem mulți elevi pe drum… avem aproximativ 108.000 elevi promovați din 174.000 de elevi prezenți în clasa a VIII-a”. Un număr 66.000 de elevi se pierd numai în clasa a VIII-a.

Aceste false raportări se văd, cel mai bine, în declinul de pe piața muncii unde există o penurie de specialiști, dar și în precaritatea „României educate”.

Citește totul despre:

Comentarii

Loading...
loading...