Un Trabant hodorogit de la care așteptăm pensii, salarii și servicii publice | OPINIE

de Răzvan Orășanu , 08 august 2017 - stire actualizata la ora 13:53, 08 august 2017
Un Trabant hodorogit de la care așteptăm pensii, salarii și servicii publice | OPINIE

Deşi mulţi cetăţeni nu realizează, o bună parte din discuţiile din ultima perioadă legate de bani şi pretinsa lipsă a acestora de la buget se datorează slăbiciunii unei singure instituţii. ANAF-ul, după ce a fost reorganizat, politizat, căpușat, ciuruit de corupţie, după ce baronii locali şi‑au pus toate neamurile şi pilele care supravegheau neîncasarea taxelor de la cine trebuie, este acum un Trabant hodorogit pentru care nu se mai găsesc nici măcar piese de schimb. În schimb, îi cerem, pâr-pâr, să continue să tot meargă, ba chiar să care în spate tot ce înseamnă stat. Șoferii sunt proști și se schimbă des, mecanicii au cam dispărut, cel care a proiectat mașinăria a murit – iar toată Europa, precum se știe, a trecut la modele mai de soi, funcționale.

A trecut aproape neobservată declarația șefului Fiscului cum că programul cu Banca Mondială este ceva nefuncțional, adică nu doar încasările sunt proaste, însă reorganizarea Direcției Antifraudă – esența proiectului – a eșuat, iar sistemele interne sunt nefuncționale. Un program pornit încă din 2012 pentru a ridica Fiscul român măcar la nivel bulgăresc a fost sabotat din interior, la bulgari fiecare casă de marcat e monitorizată în timp real. Atât amânarea creșterii salariilor, tentativa de scădere a pensiilor, bramburirea impozitelor, suprataxa de solidaritate și altele nu sunt decât un rezultat meschin al incapa­cității Fiscului de a colecta –
nu la nivel european, ci la nivel românesc măcar –
taxele și impozitele. Trabantul hodorogit continuă să facă brrr-brrr, să scoată mult fum și are mai nou și carburatorul înfundat. Sincer, mă mir că nu mai e necesar să te duci cu discheta la Fisc. Prima pro­blemă, cea mai evidentă, este că, spre deosebire de Bulgaria, unde putem vorbi de o gestiune a riscului şi de legarea ANAF-ului la fiecare punct de vânzare, la noi habar nu avem cine ar trebui să facă analiza datelor, nici măcar nu știm ce repre­zintă noţiunea, de vreme ce de curând a vorbit despre o analiză de risc care ar fi putut rezulta în investigarea fiscală a Rise Pro­ject, cei care întâmplător au scris despre Dragnea, Cumbuco, Fortaleza. Un departament funcțional este cel în care informația este colațio­nată, informatizată și niște statisticieni se uită pe niște corelații statistice, de exemplu: ai 3 salariați și produci 100 milioane euro sau îți cumperi Porsche și Ferrari, dar tu ai venituri impozabile minime. Aceste corelații statistice nu le pot face decât niște informaticieni – statisticieni care au cunoștințe de eco­nometrie, or, singurele legături care sunt recunoscute sunt cele de cumetrie și de combinații.

Al doilea lucru care-i lipsește Fiscului este o evi­dență la zi a tot ce mișcă în România, aici ar trebui să existe niște programe naționale care să investească în acest subiect, de exemplu: firmele care depun bilanțul la Fisc sunt cu 20% mai puține decât cele care există la Registrul Comerțului, oare care să fie motivația pentru diferență, sunt ele oare în faliment, sunt ele oare în adormire? Oricum, ar trebui luate în evidență pentru neplata taxelor. Știm câte case sunt în România și le-am taxat pe toate? Avem vreun leu investit în performanţa direcţiilor locale de taxe şi impozite? Excepţia numită Sectorul 1 arată ce se poate face doar prin informatizare şi performanţă instituţională.

Al treilea lucru care ar trebui să se întâmple este interoperabilitatea datelor cu alte baze de date de stat, or, noi ne bazăm în conti­nuare pe bilețele scrise de mână de funcționari, pe dosare cenușii legate cu sfoară de iută. Ar trebui să se știe când cineva plătește un impozit pe un Maybach, dar, în schimb, își declară firma pe pierdere. Ar trebui să existe o statistică dacă ai înmatriculat un Mercedes și vii să primești ajutoare sociale, cum s-a mai întâmplat. Statul nu-i poate nici măcar descoperi pe cei cu certificat de handicap gradul I în plată (glaucom avansat) care plătesc impozit pe mașină. Dacă în ultima perioadă ți-ai cumpărat 3 vile, dar nu ai absolut niciun venit scriptic, iarăși ar trebui să se coreleze datele.

Corelarea însă o face, evident, numitul baronului de Giurgiu, numitul baronului de Teleorman și tot așa.

Singura corelație existentă în prezent este făcută prin sistemul SII Analytics al SRI, care nu este un sistem centrat pe informația fiscală, deși primește duplicate și după informația fiscală.

Sistemul este mai degrabă potrivit pentru conexarea de informații pentru oameni de importanță și relevanță înaltă pentru Sistem. Statul, că tot vorbim de intelligence, nu folosește nici măcar inteligent informația pe care o deține și o colaționează, nu e în stare să o prelucreze, să o analizeze. În schimb, în ultima lună ANAF a sărit să aibă control și asupra transmiterii informaţiilor legate de domeniile web, deşi nu se găsesc banii evazioniştilor printre domeniile “.ro”, parol; cel mult în câteva poze pe Facebook cu şampanii de 9.000 de euro prin cluburi cu fiţe, dar la acelea nu se uită nimeni.

Dacă fostul șef al Fiscului a fost menținut acolo luni de zile, în ciuda proastei colectări, până a fost dat afară de premier pe motiv de iubire de Dragnea, este limpede că lucrurile nu merg cum trebuie. Și mai e limpede prin exem­plul acesta ce performanță de tip Codruț Marta avem la vârful instituției, în toate guvernările, de
27 de ani. ANAF a ajuns abia funcțional, semnalul de alarmă ne privește pe toți. Șoferii de Trabant în timpul serviciului sunt însă șoferi de limuzine în timpul liber, adaptarea se face din mers. 

Comentarii

  • O ardeleanca

    08 august 2017 22:10

    Suntem conduși de un guvern format din DILETANȚI. Deciziile lipsite de o analiză temeinică NE APROPIE DE O PRĂPASTIE ADÂNCĂ, din care nu știu cum ne vom salva. EI SI-AU MĂRIT SALARIILE ORICUM ENORME,iar NOI, PROȘTII CEI MULȚI, le vom plăti continuând să tăcem. ESTE REVOLTĂTOARE ATITUDINEA POPORULUI care continua să înghită INEPȚIILE GUVERNANTI LOR care, de 20 de ani, NE MINT, NE FURĂ FĂRĂ NICIUN SCRUPUL. Tot ei sunt cei surprinși neplăcut când, asemeni INGAMFATULUI DE TARICEANU, li se pun anumite intrebari firești la care NU DORESC SĂ RĂSPUNDĂ. CHIAR ÎMI REPUGNA ATÂTA LIPSĂ DE BUN SIMȚ ȘI DE RESPECT. Pentru mine, cu TOȚII SUNT NIȘTE OAMENI JOSNICI .......MI-E SILĂ DE EI !!!!!!!!!

    raspunde comentariului
  • Joaquin Murieta

    08 august 2017 17:39

    Trabantul hodorogit era probabil tehnologic mult mai avansat decat Mertzanele primite ca mita de catre ziaristii anti-Romani. Motorul in 2 timpi a fost inventat in Marea Britanie si a fost si este superior celui in 4 timpi. Nemtii au creat apoi motorul Wankel care este ce-i drept mai bun si decat cel in 2 timpi. Rolls-Royce a produs motorul de avion RR-Crecy in 2 timpi deci foarte probabil Crecy a contribuit si el la castigarea WW2. Dupa ce Trabantul nu se mai producea Japonezii au creat un combustibil special pentru motoarele in 2 timpi si Wankel care si unge bine dar nu scoate de loc fum. Alimentat cu noul combustibil produs in Japonia motorul in 2 timpi este mult mai ne-pouant decat cel in 4 timpi si evident si mai ieftin caci nu trebue schimbat uleiul. Tot Japonezii produc azi motore in 2 timpi doar cu injectie fie de benzina fie diesel. Pentru prima oara s-a produs in Japonia un motor cu injectie de benzina fara bujie deci cu auto-aprindere ca diesel. Noul motor cu injectie directa in 2 timpi are randament mult mai bun decat cel in 4 timpi dar totusi mai putin decat Wankel. Caroseria Trabantului cu taote ca recunosc nu arata bine era si ea revolutionara precursoare a fibrei de carbon de azi. Cartonul presat era si este mult mai bun decat tabla si azi cartonul acum cu insertie de fibra de carbon este un material foarte modern, inoxidabil. Combustibilul Trabantului ca si cel inventat mai tarziu de Japonezi ia foc mai greu cam ca motorina sau chiar mai greu deci este mult redus pericolul de incendiu si rezervorul poate fi amplasat deasupra motorului fara riscul de incendiu. Vor veni in curand din Japonia mashini hybride in 2 timpi si Wankel mult mai bune decat Mertzanele ziaristilor anti-Romani vanduti. BMW-I3 produs la Leipzig are caroseria tot din carton ca Trabantul evident acum cu insertie de fibra de carbon care o face mai ushoara si mai rezistenta decat tabla.

    raspunde comentariului

Ultima ora

anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Urmareste-ne pe Facebook

Copyright © 2014. Toate drepturile rezervate RomaniaLibera.ro

Dezvoltat de Bluebay Design