Febra electorala a incins ieri mintile senatorilor pana la punctul in care din peripetiile zilei se poate schita un scenariu de film. Tema: taxa auto in a doua sa varianta, aceea de poluare. Actorii: senatorii din comisiile de buget-finante, privatizare si administratie publica. Targetul: electoratul care si-a luat sau intentioneaza sa-si cumpere masina noua. Personajele pozitive, cele care lupta pentru inlaturarea taxei, sunt parlamentari din PSD, PD-L, PC si o parte din PRM. O coalitie puternica, as zice. Personajele negative, cele care tin cu dintii de taxa, sunt, evident, politicienii din arcul actual de guvernare: PNL si UDMR. O coalitie solida in incapatanarea ei, dar fragila ca forta de influenta.
Prima scena a filmului zilei se consuma la Palatul Victoria, unde, la cateva luni dupa ce a impus taxa de poluare auto, Guvernul discuta chestiunea restituirii diferentei dintre suma platita ca taxa de prima inmatriculare si aceea care rezulta din aplicarea taxei de poluare.
In paralel, la Palatul Parlamentului se consuma sedinta anuntata a Comisiei de buget-finante, care trebuia sa avizeze sau nu taxa de poluare.
In realitate, s-au intrunit, intr-o sedinta comuna, membrii a trei comisii de specialitate ale Senatului, care au respins, la un scor categoric, taxa de poluare Tariceanu-Borbely.
In timp ce sedinta de guvern continua, liberalul Aron Popa, seful Comisiei de buget-finante din Senat, contraataca si, printr-un artificiu de procedura, obtine de la Biroul Permanent anularea votului comisiilor reunite. Motivul invocat este acela ca nu au fost suficienti membri ai Comisiei de administratie publica prezenti la sedinta. Era de stiut, explica sustinatorii anularii, de vreme ce o parte dintre ei sunt deja primari. Oricum Senatul nu avea o procedura clara pentru cvorumul sedintelor comisiilor reunite. Biroul Permanent lasa decizia la mana Comisiei de buget-finante. Popa revine in fluxurile de stiri si flutura si alternativa aprobarii taxei de poluare prin vot tacit, deoarece, sustine el, nu ar mai fi timp de o noua intrunire pana la data-limita cand trebuia aprobata de Senat ordonanta de urgenta cu taxa.
Sedinta de guvern se prelungeste si nici dupa cinci ore de la inceperea ei nu se poate sti formula exacta de calcul a diferentei de taxe. Probabil discuta intamplarea din Senat. Cam asta e filmul zilei.
sansele ca taxa de urgenta sa fie totusi anulata de Camera Deputatilor, care are puterea de decizie in chestiune, sunt maxime, data fiind coalitia politica formata impotriva ei.
Miza electorala va face din taxa auto un subiect atractiv pentru toate partidele si e greu de crezut ca pana in septembrie va avea loc vreo negociere pe acest subiect. Respingerea taxei auto are asupra politicienilor forta de atractie a unei probleme a carei rezolvare este imediata, cu impact puternic asupra romanilor, a caror putere reala de cumparare este cunoscuta. Apropo de putere de cumparare: nu cred ca taxa are capacitatea de a inhiba cumpararea unor masini intens poluante. Cred ca mai degraba inhiba confortul. Taxa, care costa cam cat o vacanta in Grecia, ii impeidica pe proprietari sa-si cumpere accesorii in plus la noile masini. Oricum, in toamna, serialul "Taxa auto" continua.