4.9 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăSpecialO dovadă clară privind declinul învățământului românesc | OPINIE

O dovadă clară privind declinul învățământului românesc | OPINIE

Evaluarea Naţională pentru elevii clasei a VIII-a este un examen naţional şi reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competenţelor dobândite pe parcursul învăţământului gimnazial. Evaluarea Naţională se desfăşoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidaţii proveniţi din învăţământul de stat, cât şi cei din învăţământul particular au dreptul să susţină Evaluarea Naţională fără taxă.

Disciplinele la care se susţin probe pentru Evaluarea Naţională pentru elevii clasei a VIII-a sunt următoarele:

a) Limba şi literatura română;

b)Limba şi literatura maternă – pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă;

c) Matematică.

Subiectele pentru Evaluarea Naţională se elaborează în cadrul Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, specializat în evaluarea educaţională, în subordinea Ministerului Educaţiei.

În acest an, ponderea la admitere a mediilor din clasele gimnaziale scade de la 25 la 20 la sută, restul de 80 la sută va fi reprezentat de media de la Evaluarea Naţională.

De-a lungul anilor, examenele de admitere în învățământul liceal au avut diverse denumiri. Până în anul 1998 se numea Examen de admitere la liceu și era susținut în cadrul unităților școlare pentru care candidatul opta printr-o cerere scrisă. În elaborarea subiectelor s-a implicat Ministerul Educației, realizând subiecte unice la nivel național, mai puțin în perioada 1978-1985, când Examenul de admitere în treapta I de liceu a fost organizat de fiecare inspectorat județean cu subiecte propuse de comisiile județene. Până în anul 1991 elevii liceeni au susținut și Examenul de admitere în treapta II de liceu, la finalul clasei a X-a, de al cărui rezultat depindea continuarea studiilor liceale la zi sau trecerea la forma de învățământ profesional sau seral. În perioada 1999-2003 examenul de admitere a fost denumit Examen de capacitate, iar între 2004-2007 Testare Națională. O idee nefericită, după părerea mea, a fost introducerea Tezelor cu subiect unic în anii 2008 și 2009. Media notelor ce reprezenta evaluarea tezelor cu subiect unic, semestriale, din clasele a VII-a și a VIII, era luată în calcul pentru admiterea la liceu. În special elevii din clasa a VII-a nu conștientizau importanța rezultatului pe care trebuia să-l obțină și cât cântărea un eșec în stabilirea unui rezultat bun, final. Din 2010 până în prezent examenul de final de clasa a VIII-a se numește Evaluarea Națională. O formă echitabilă de distribuire a elevilor în funcție de opțiuni și de rezultatele obținute este repartizarea computerizată introdusă din anul 2001.

O analiză statistică arată că proba la matematică este cea care dă cele mai mari bătăi de cap elevilor. Dar ce s-a întâmplat cu subiectele date la proba de matematică de-a lungul anilor? Sunt examenele de azi mai dificile? Un răspuns incredibil vine dintr-o analiză făcută de profesorul de matematică Sorin Borodi care, după ce a reușit să obțină majoritatea variantelor susținute la aceste examene începând cu anul 1933, a acordat fiecărui subiect de examen, în funcție de gradul de dificultate, punctaje de la 1 la 10. Subiectele cele mai dificile au fost în anul 1933 cu o valoare de 9,66 puncte, iar cele mai ușoare au fost în anul 2015 când s-au adunat 4,16 puncte. În această ierarhie anul 2016 a acumulat 4,27 puncte, situându-se pe penultimul loc.

Este relevantă următoarea diagramă care arată că dificultatea subiectelor a scăzut consistent după anul 2000. În acest ritm, mă întreb, ce o să se întâmple în următorii ani, dacă nu se intervine pentru a se stopa acest declin?!

După ultimele declarații ale ministrului Pavel Năstase, tendința este ca barele din acest grafic să ajungă la cota zero. "Ne gândim și vom stabili exact dacă dispare sau nu Evaluarea Națională la clasa a VIII-a", a spus ministrul educației, Pavel Năstase. Este o reacția venită după publicarea unui raport UNICEF care recomandă suspendarea evaluării de la clasa a VIII-a și revizuirea parcursurilor școlare. "Este clar faptul ca trebuie sa schimbăm abordarea acestor evaluări și să reducem impactul negativ al examenelor naționale asupra învățării și progresului elevilor" a mai spus Năstase.

La final, vă propun să vă delectați cu o problemă dată la Admiterea în Liceul Militar, din anul 1933. Analiza completă precum și subiectele părinților, bunicilor și străbunicilor le găsiți AICI

O femeie cumpără mere pentru copiii săi şi-şi face socoteala că fiecare trebuie să capete câte 21 de mere. Pe drum își aminteşte că 2 din copii fiind pedepsiţi, nu primesc nimic şi făcând o nouă socoteală, găseşte că celorlalţi li se cuvin câte 28 mere de fiecare.

Câţi copii are femeia şi câte mere a cumpărat ?

Cele mai citite

Urzicile: Delicii Verzi Pline de Nutrienți și Beneficii pentru Sănătate

Urzicile, deși adesea evitate din cauza proprietăților lor iritante la contactul cu pielea, sunt o sursă valoroasă de nutrienți și au numeroase beneficii pentru...

Părerea românilor despre cazinourile pe bani reali

În momentul de față se discută foarte mult la nivel național despre cazinouri și platforme care oferă jocuri pe bani reali. Operatorii de jocuri...

Nicușor a lansat cel mai mare fake-news de campanie

Nicușor Dan a rostogolit cea mai mare minciună din actuala campanie electorală. Presa neomarxistă s-a grăbit să preia anunțul echipei sale, potrivit căruia Agenția...
Ultima oră
Pe aceeași temă