15.3 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăSpecialGALERIE FOTO. Capcana din spatele finalizării Pasajului Piaţa Sudului. Din toamnă, bucureştenii...

GALERIE FOTO. Capcana din spatele finalizării Pasajului Piaţa Sudului. Din toamnă, bucureştenii vor aştepta mai mult în staţiile de tramvai

Reluarea circulaţiei tramvaielor pe la Piaţa Sudului, promisă pentru la toamnă de primarul general Gabriela Firea, va pune RATB în încurcătură. Cum nu are suficiente mijloace de transport, regia va fi nevoită să le ia de pe alte trasee, iar călătorii vor fi nevoiţi să aştepte mai mult pe refugii.

Îndelung aşteptată de locuitorii din Berceni, reluarea circulaţiei tramvaielor pe Şoseaua Mihai Bravu (tronsonul cuprins între intersecţia cu Calea Vitan şi Piaţa Sudului), Calea Văcăreşti şi Şoseaua Olteniţei va avea efecte negative pentru ceilalţi locuitori ai oraşului.

Pentru cele 24 de linii operate în Bucureşti, pe reţeaua de 137 km de linie dublă, RATB are un parc circulant de doar 250 de tramvaie, aproape jumătate din parcul total, celelalte fiind defecte. Nici cele care circulă nu sunt tocmai noi – unele dintre ele au peste 40 de ani vechime şi doar 16 sunt fabricate în ultimii zece ani şi au podea coborâtă.
Reluarea circulaţiei tramvaielor pe la Piaţa Sudului va însemna în primul rând revenirea liniei 1 la traseul de bază, pe inelul central al oraşului. De la intersecţia cu Calea Vitan, tramvaiele îşi vor continua drumul pe Şoseaua Mihai Bravu până la Piaţa Sudului, unde vor vira la dreapta pe Şoseaua Olteniţei, până la Şura Mare.
Asta va însemna că pe Calea Vitan şinele vor rămâne nefolosite, doar dacă RATB nu va reintroduce linia 19, suspendată în urmă cu şase ani, când a început modernizarea Bulevardului Liviu Rebreanu. Dar pentru asta vor mai fi necesare nişte tramvaie suplimentare, pe care regia nu le poate lua decât de pe alte trasee, efectul fiind mărirea timpului de aşteptare.
Moştenirea lui Adriean Videanu şi blestemul lui Nelu Iordache

Revenind la linia 1, după investiţii de 80 milioane de euro încheiate în 2008, şinele de pe Şoseaua Mihai Bravu şi Calea Văcăreşti mai mult au stat nefolosite. În 2007, în timpul mandatului lui Adriean Videanu, Primăria Capitalei atribuia lucrările pentru modernizarea liniilor de tramvai între Bucur Obor și Piaţa Sudului. Pentru realizarea întregii investiții, edilii au împărțit lucrarea în două tronsoane. Cel de la Bucur Obor la Calea Vitan a fost evaluat la 42.840.000 de euro, iar cel de la Calea Vitan la Piaţa Sudului (Big Berceni), la 37.636.832 euro. În total, peste 80 milioane de euro.
Trecuseră doi ani de la reabilitarea liniei de tramvai, iar circulația acestor mijloace de transport a fost oprită, în 2010, între Piaţa Iancului și Dristor. După aproximativ un an tramvaiele revin pe traseu, dar în 2013 circulația lor a fost din nou suspendată.
Firma Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, câștiga licitația pentru construcția pasajului suprateran Mihai Bravu – Văcărești. Lucrările au început fără prea mare elan din partea constructorului, iar în 2012 au fost stopate brusc, după ce problemele cu legea l-au dus pe Nelu Iordache în spatele gratiilor.
În 2013, lucrările au fost reluate de italienii de la Astaldi, pentru un contract de 155 milioane de lei, aproximativ 35 milioane de euro, şi au fost finalizate în toamna lui 2014. Dar circulaţia tramvaielor nu s-a reluat nici atunci, pentru că, în primăvara aceluiaşi an începuseră lucrările la Pasajul Piaţa Sudului. 
Apoi, în martie 2015, RATB a anunţat că a fost oprită şi circulaţia tramvaielor liniei 11, tot din cauza lucrărilor la Piața Sudului, finalizate abia weekend-ul trecut. Traseul tramvaiului 11 a fost deviat – el circulă pe traseul de bază între Cartierul 16 Februarie și Piața Eroii Revoluției, apoi pe Șoseaua Giurgiului, strada Anghel Alexandru, strada Zețarilor, până la terminal Zețarilor din Ferentari. Traseul iniţial pe care vor reveni din toamnă tramvaiele, ducea de la Piaţa Eroii Revoluţiei, pe Şoseaua Olteniţei, până la Romprim.

Tichie de mărgăritar pentru RATB

În condiţiile deficitului acut de tramvaie şi a vechimii venerabile a parcului (încă) în circulaţie, consilierii generali au aprobat, la propunerea primarului Gabriela Firea, o adevărată tichie de mărgăritar pentru RATB.
Mai exact, pe 30 iunie, CGMB a votat achiziționarea a 100 de autobuze urbane electrice şi a staţiilor de încărcare aferente. Proiectul a fost adoptat în unanimitate, fără nicio obiecţie. Nimeni nu a suflat niciun cuvânt despre tramvaie.
În ultimii ani, Primăria Capitalei a modernizat zeci de kilometri de șină, însă pe unele linii nou-nouţe tramvaiele circulă la intervale foarte mari, chiar și la 20 de minute. Este cazul Bulevardului Liviu Rebreanu, unde cei nici 3 km de şină au fost inauguraţi în această vară, după şase ani de lucrări, dar tramvaiele liniei 23 circulă, în cel mai fericit caz, adică la orele de vârf, la un interval de 15 minute (adică patru tramvaie pe oră pe fiecare sens). Sunt însă perioade când pe aici circulă maximum două tramvaie într-o oră, situaţie care este prezentă tot timpul weekend-ului. Aceeaşi situaţie este prezentă şi pe alte tronsoane modernizate, cum ar fi Şoseaua Iancului (linia 46) sau Şoseaua Sebastian (linia 47).

CITEŞTE şi FOTO+VIDEO. Pasajul de la Piața Sudului a fost inaugurat cu doi ani întârziere. Firea a acuzat managementul prost și a anunțat că a făcut o economie de 1,2 milioane de eur

De ce nu se reia circulaţia pe Şoseaua Pantelimon

Circulația tramvaielor pe Șoseaua Pantelimon din Capitală, a cărei modernizare a început în toamna anului 2013, ar putea fi reluată în orice moment, chiar dacă constructorul, Tehnologica Radion, a abandonat șantierul fără a mai termina bucla de întoarcere de la Cora, acolo unde trebuia să fie și o parcare de tip park&ride. Tocmai pentru că nimeni nu poate spune când va fi gata această buclă, responsabilii Primăriei Capitalei au apelat la o soluție de avarie. Acolo unde se opresc șinele a fost montat un macaz astfel încât pe aici să poată circula tramvaie cu dublă comandă. Concret, tramvaiul ajunge la capăt de linie, iar vatmanul se mută în celălalt capăt, pentru a face cursa de întoarcere, așa cum se întâmplă la Piața Băneasa, pe linia lui 5. 
Zis şi făcut, numai că soluţia este nefuncțională, din cauza faptului că RATB nu mai are decât patru tramvaie cu dublă comandă funcționale, care toate circulă pe linia 5, între Piața Sfântu Gheorghe și Piața Băneasa. Cum şi pentru linia 5 sunt insuficiente, pentru Șoseaua Pantelimon nu există nicio soluţie în momentul de față. Consilierii ar fi putut vota cumpărarea de tramvaie, dar nu au făcut-o, iar şinele noi ruginesc pe Şoseaua Pantelimon.

Cele mai citite

Imagini șocante cu soldații israelieni: se joacă cu lenjeria intimă a femeilor palestiniene

Imaginile prezentate public şochează, pe fondul ofensivei israeliene pe care IDF o poartă din Gaza de câteva luni, ca răspuns la atacurile din 7...

Curiozități despre Paștele Catolic: de la tradiții în Marea Britanie până la ouăle de ciocolată din Statele Unite.

Paștele catolic în 2024 se sărbătorește duminică, 31 martie. Iată 12 lucruri interesante despre Paștele Catolic: Fiecare copil din Marea Britanie primește în medie 8,8...

USR: Guvernul Ciolacu minte când spune că ia măsuri în favoarea consumatorilor şi că scade facturile românilor

Reprezentanţii USR consideră că Guvernul PSD-PNL ''minte'' atunci când spune că reduce facturile românilor şi că, de fapt, continuă să întreţină schema prin care oamenii...
Ultima oră
Pe aceeași temă