Un român se află în conflict cu Mercedes România şi Ţiriac Auto pentru că aceste companii nu vor să-i schimbe maşina care a avut deja zece reparaţii după numai 54.000 de kilometri.
„Există două feluri de maşini: Mercedes Benz şi restul. Prin faptul că eşti posesorul celei mai prestigioase mărci de automobile din lume, meriţi felicitările noastre. (…) Noi, cei de la Casa Auto Bucureşti asta ne şi dorim: un club select în care să împărţim aceleaşi valori şi sentimente pentru un simbol. Noi îţi vom fi recunoscători în fiecare zi”. Rândurile de mai sus provin din scrisoarea pe care Călin Călăraşu a primit-o în 2009, atunci când a plătit 84.000 de euro pentru un autoturism nou, exclusivist, Mercedes GL 420 CDI.
Numai că respectul despre care se vorbea în respectiva misivă a rămas, în viziunea cumpărătorului cu dublă cetăţenie româno-germană, doar o vorbă pe o hârtie. Asta pentru că după numai 1.300 de kilometri au apărut deja prima imperfecţiune la maşina pe care şi-o cumpărase: a cedat pompa spălătorului de parbriz. Dar acesta a fost doar cea mai mică dintre defecţiuni. „După două luni de la achiziţionarea maşinii, au apărut primele probleme tehnice legate de funcţionarea defectuoasă a cutiei de viteze automate, care mi-au pus efectiv în pericol viaţa”, ne-a povestit Călin Călăraşu despre epopeea sa care durează deja de patru ani.
„Vreau să intru în depăşirea vehicolului din faţa mea, care mergea cu o viteză de 60-70 de kilometri la oră şi constat că în acel moment motorul se turează la 4.500-5.000 de rotaţii în zadar, cutia de viteze nu reacţionează. Numai experienţa de 35 de ani de condus ne-a ferit de accidente. Vehiculul schimba vitezele în mod nefiresc şi aleatoriu„, a explicat acesta cum şi-a dat seama că autoturismul său de lux are o gravă problemă.
Comportament haotic şi periculos
Omul a mers la firma care i-a vândut maşina, Casa Auto, parte a grupului Ţiriac Auto. „În mai 2009, asupra autovehicului s-a efectuat prima intervenţie, constând în schimbarea softului la computerul de la cutia de viteze. Ulterior, de nenumărate ori, autoturismul a fost introdus în service-uri autorizate Mercedes Benz, atât în România, cât şi în Germania, la Hamburg şi Dortmund„, a continuat Călin Călăraşu. De fiecare dată, însă, la scurt timp după intervenţie, cutia de viteze revenea la acelaşi comportament haotic şi periculos, după cum a reclamat proprietarul într-o sesizare către Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor (OPC) din Bucureşti.
„Până în 2012, s-au făcut şase operaţiuni asupra cutiei de viteze, fără nici un efect. La teste, apărea mereu acelaşi mesaj: eroare de comunicare între diverse componente ale maşinii”, arată Călin Călăraşu. Printre intervenţiile majore la care a fost supus autoturismul său de 84.000 de euro a fost înlocuirea blocului hidraulic al cutiei de viteze automate şi a garniturii băii de cutie de viteze automate, la numai 26.000 de kilometri. La aceasta s-au adăugat şi alte reparaţii ciudate pentru o maşi-nă atât de scumpă, cum ar fi: înlocuit broască hayon, pentru că acesta nu se deschidea (la 50.000 de kilometri), înlocuit mecanism oglindă exterioară dreapta, pentru că trepida, înlocuit senzor poziţie arbore cotit, pentru că la 50.879 de kilometri nu mai pornea motorul.
Un autoturism nou sau despăgubiri
„Din 2011, situaţia s-a agravat. Când schimba vitezele automat se auzea un zgomot metalic şi un şoc puternic în primele trei trepte”, potrivit lui Călin Călăraşu. Acesta a fost momentul la care răbdarea acestuia a ajuns la final şi a decis să-şi abandoneze maşi-na în service-ul Casa Auto, până va primi un autoturism nou sau va fi despăgubit. „Reprezentanţii companiei mi-au răspuns în schimb că au încărcat o nouă versiune de soft şi mi-au transmis că totul este în regulă. Dar nu există nici un document care să confirme explicit că maşina mea a fost reparată şi nimeni nu a vrut să-şi asume că autoturismul nu se va defecta din nou”, a menţionat proprietarul.
El s-a adresat inclusiv Mercedes România, în speranţa că reprezentanţa producătorului va fi mai interesată să-şi apere imaginea. În schimb, s-a trezit că este dus cu vorba şi la final a primit o ofertă care l-a uimit. „Comportamentul celor de la Mercedes este absolut de neînţeles. Mi s-a oferit un contract de service şi o extindere a garanţiei la cinci ani sau 160.000 de kilometri, dacă achiziţionez un autovehicul nou, identic. Numai că vroiau să mai vin eu cu o «mică participare» de 38.000 de euro plus maşina veche. Ulterior, când am mers să batem palma, în anexa din partea Casei Auto la contract se menţionau cu 40.000 de kilometri mai puţin la garanţie„, s-a plâns Călin Călăraşu. Acesta s-a arătat nemulţumit şi că reprezentaţii Mercedes nu au venit niciodată pregătiţi la întâlniri.
continuare în pagina 2
Iar apogeul a fost atunci când, după numai câteva mii de kilometri, ecranul monitorului LCD din dotarea maşinii a devenit albicios. Proprietarul i-a cerut dealerului român să remedieze situaţia, dar acesta a constatat că nu există nici o problemă. După puţin timp, omul a mers în Germania la un service Mercedes, unde i-a fost înlocuit pe loc tot subansamblul în cauză fără nici un cost pentru client, autoturismul fiind în garanţie.
Cazul, în instanţă
Sesizarea adresată OPC a rămas fără urmări, deşi autoritatea statului a remis către Casa Auto încă din decembrie 2011 o notificare pentru „înlocuirea autoturismului sau restituirea contravalorii acestuia conform legislaţiei în vigoare”. De asemenea, Registrul Auto Român, care a fost de asemenea înştiin-ţat, a constatat că într-adevăr defecţiunile maşinii s-au păstrat şi după toate cele şase reparaţii. Dar autoritatea i-a comunicat reclamantului că „soluţia depinde de decizia producătorului pe baza relaţiei contractuale” şi l-a îndrumat tot la OPC.
Aşa încât, nici după nouă luni de când nu-şi mai foloseşte bolidul de lux, situaţia lui Călin Călăraşu, ghinionistul proprietar al unui Mercedes care se strică mai des decât o Dacie 1300 nu s-a rezolvat.
GL 420 CDI, un proiect eşuat?
Mercedes GL 420 CDI este unul dintre modelele cu probleme ale acestui producător de top, după cum reiese din discuţiile de pe forumurile germane. Mai mulţi cumpărători ai modelului se plâng că au fost nevoiţi să efectueze reparaţii la cutia de viteze automată încă din primele luni de funcţionare. Forumistul MB, de exemplu, a scris că a „schimbat mecanismul de control, a modificat softul, a adaptat cumva manual transmisia, a completat cu ulei”, potrivit site-ului motor-talk.de. Dar problemele sunt chiar mai ample. Un utilizator a scris: „Imediat după ce l-am cumpărat au început problemele: Clapa din spate Easy-Pack se mişcă doar puţin la apăsarea pe buton şi apoi rămânea deschisă. După şase luni, au trebuit schimbate plăcuţele deco pentru că ruginiseră. După circa un an a căzut total Arimatic. La începutul anului, au picat farurile pentru viraj”, potrivit unui client Mercedes GL 420 CDI.
Mercedes România: „Nu există nici o problemă tehnică”
Reprezentanţii Mercedes Benz România susţin că, în realitate, maşina pentru care Călin Călăraşu a plătit 84.000 de euro nu are nici o problemă. „Conform istoricului de service al acestui autoturism, respectiv diagnoza electronică efectuată şi arhivată la fiecare semnalare de către client, nu se relevă nici o problemă tehnică„, scrie într-un răspuns pe care l-am primit la redacţie. Mai mult, chiar „în momentul de faţă, dispoziţia OPC de înlocuire a autoturismului este contestată în instanţă şi, în consecinţă măsurile dispuse sunt suspendate. Conform expertizei tehnice extrajudiciare, efectuate la iniţiativa dealerului Ţiriac Auto Bucureşti, se confirmă concluziile conform cărora autoturismul în discuţie funcţionează la parametrii normali pentru anul de fabricaţie şi kilometrii pe care i-a parcurs până în prezent”, conform aceleiaşi adrese. Casa Auto, parte a grupului Ţiriac Auto, ne-au oferit un răspuns similar. „Deşi maşina este funcţională, conform expertizei tehnice, clientul refuză să o ridice din service, solicitând un nou autovehicul. Am contestat în instanţă măsura înlocuirii autovehiculului, urmând a se lua o decizie finală în toamna acestui an„, declară reprezentanţii companiei.