12.8 C
București
luni, 22 aprilie 2024
AcasăEconomieRomânii sunt încurajați să-și cumpere mașini noi, mai ales electrice

Românii sunt încurajați să-și cumpere mașini noi, mai ales electrice

Premierul Ludovic Orban a anunţat că Executivul pregătește lansarea unei noi ediții a Programului de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto Național (PSIPAN), mult mai cunoscut, printre cetățeni, sub numele “Programul Rabla”.

Potrivit declarației premierului Orban, “Programul Rabla” va continua în anul 2020, urmând a începe ”cel mai probabil în luna martie”.

Întrebat, luni seară, într-o emisiune de televiziune, ce se va întâmpla cu programele Rabla și Rabla Plus (cel de-al doilea fiind destinat cumpărării de automobile electrice), premierul a răspuns că acestea „vor fi finanţate. Aici este clar că trebuie să dăm acest impuls în special pentru producătorii din România. Industria auto din România are procent foarte important din PIB, de asemenea, asigură o foarte mare parte din exporturile României, ori aici este nevoie de acest stimulent pentru a creşte practic producţia internă”.

O componentă a programului Rabla 2020 va fi rezervată pentru stimularea cumpărării de automobile cu propulsie electrică.

„Vom continua programul Rabla Plus care a fost început în 2019. Nu s-au achiziţionat foarte multe maşini electrice, dar o parte din Programul Rabla va fi alocat şi pentru maşinile electrice”, a mai precizat Ludovic Orban.

Declarația șefului Guvernului intervine în contextul în care directorul firmei Automobile Dacia a anunțat că industria auto din România generează 14 la sută din Produsul Intern Brut (PIB) şi reprezintă 26 la sută din exporturile României.

“Maşinile noi aduc bani la buget prin taxe, dar maşinile vechi nu aduc nimic, sunt poluante şi sunt nesigure. Deci vrem să continuaţi să protejaţi maşinile noi şi avem nevoie în special de programul Rabla, pentru încurajarea producţiei de maşini noi în România, dar şi în beneficiul automobilelor noi de import. Programul Rabla este o măsură foarte bună”, a subliniat Christophe Dridi, directorul firmei Automobile Dacia.

Acesta a mai anunțat că și firma Dacia va produce, în curând, automobile electrice și hibride.

Potrivit oficialului firmei Dacia, numai în perioada anilor 2017 – 2018, în România au fost înmatriculate circa un milion de automobile second-hand.

 

Grijă pentru mediu sau pentru producătorii auto?

Amintim că programul Rabla, gestionat de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), a fost inițiat acum 17 ani și s-a bucurat de mare succes în rândurile românilor, fiind evocat cu mândrie, în diverse situații, de autoritățile de la București. Cu toate acestea, la un moment dat, el a fost și criticat, pe motiv că n-ar reprezenta un autentic program de protecție a mediului ci ar urmări, mai degrabă, să susțină interesele firmelor care produc și care vând automobile.

La precedenta ediție a programului Rabla, cea din anul 2019, valoarea unui tichet acordat în schimbul casării unui automobil mai vechi de opt ani a fost de 6500 de lei. În 2019, programul Rabla a avut mai multe faze, totalizând 55.000 de tichete, întrucât guvernul condus de Viorica Dăncilă a aprobat, în luna august, o suplimentare cu 20.000 de vouchere – echivalentul a 130 de milioane de lei.

Cu aceste vouchere, deținătorii au putut cumpăra autovehicule noi, puțin poluante, al  căror sistem de propulsie generează cel mult 120 de grame de CO2 pe kilometru, în regim de funcționare mixt. Pentru cumpărarea de mașini electrice sau hibrid, s-au acordat suplimentar și ecobonusuri de 1700 sau 1000 de lei, astfel încât valoarea totală a unei prime acordate de stat putea ajunge până la 9.200 de lei.

Trebuie precizat că programul Rabla a generat și o piață, semioficială, de vouchere, întrucât nu toți românii care au casat o mașină veche și au primit în schimb un voucher au dorit să-și cumpere alta nouă, iar alți români au dorit să-și cumpere mașină nouă dar nu aveau nicio mașină veche de casat. Drept urmare, în România s-au putut cumpăra și vouchere – în valoare de 6500 de lei – cu sume de până la 2000 de lei. Chiar și unele firme care comercializează automobile noi au intermediat tranzacționarea de vouchere.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Eurostat: România, printre ţările UE cu cel mai mare deficit şi cea mai semnificativă creştere a datoriei în 2023

Deficitul guvernamental în Uniunea Europeană a crescut uşor anul trecut, de la 3,4% din PIB în 2022, până la 3,5% din PIB în 2023,...

România va avea un nou stadion ultramodern! Primarul a anunțat începerea studiului de fezabilitate

Finalista Cupei României, Oțelul Galați, va avea un stadion nou. Anunțul a fost făcut de primarul oraşului, Ionuţ Pecheanu, care a anunțat începerea studiului...

Taiwanul mulțumește Statelor Unite pentru ajutorul militar de 2 miliarde USD

Guvernul din Taiwan a mulțumit Statelor Unite pentru ajutorul militar de circa 2 miliarde de dolari care a fost aprobat de Congres. Pachetul de ajutor...
Ultima oră
Pe aceeași temă