Responsabil principal cu asigurarea prezenţei produselor la raft şi promovarea lor fără a face concurenţă neloială, merchandiserul poate fi cheia creşterii vânzărilor pe timp de criză.
Cum numărul marketurilor este în creştere, atenţia la raft a producătorului este mai mare pentru a reuşi să-şi atragă clienţi şi să-i fidelizeze. Merchandiserul este cel responsabil direct de acest aspect, iar pentru că nu necesită o calificare anume sau experienţă anterioară, este un job accesibil multor categorii de oameni. „Fie că sunt studenţi, fie că abia au terminat liceul şi nu ştiu încotro s-o apuce sau şi-au pierdut locul de muncă pe care îl aveau de ani de zile, există din ce în ce mai multe persoane care încearcă să abordeze şi această meserie”, spune Claudiu Ciobanu, managing partner Tri Consultance, firmă specializată pe servicii de merchandising. Angajatorul unui merchandiser nu este reprezentat de supermarketul în care îşi desfăşoară activitatea, fapt pentru care nu poartă însemnele acestuia. Ciobanu precizează că este angajat de producători sau furnizori ai reţelelor de magazine sau este angajat de firme ce furnizează servicii pentru mai mulţi producători.
Influenţarea comenzilor
Sarcinile de lucru ale unui merchandiser sunt fixate în funcţie de gama de produse de care se ocupă, de vizibilitatea pe care o are la raft şi dacă este implicată într-o promoţie. „Merchandiserul este persoana care asigură prezenţa produselor la raft, aranjează şi menţine zona de depozitare a produselor sale, promovarea lor fără a face concurenţă neloială şi participă la inventarierea articolelor sale”, spune Andreea Mihai, director marketing Carrefour. În plus, Mirela Mustaţă, ER consultant Procter&Gamble, precizează că un merchandiser are obligaţia de a verifica preţurile şi de a indica neconcordanţele, de a coordona organizarea diverselor activităţi promoţionale şi de a sprijini activitatea de informare a consumatorilor, cărora trebuie să le explice beneficiile folosirii produselor. În cazul merchandiserului angajat la o firmă intermediară, Ciobanu completează că acesta se ocupă şi de întocmirea de rapoarte specifice de merchandising, iar unii dintre ei chiar influenţează comenzile către furnizori, toate aceste acţiuni având ca scop creşterea vânzării.
Imaginaţie şi creativitate
Merchandiserul reprezintă producătorul într-un market, fapt pentru care comportarea sa trebuie să fie cât mai profesională. „Merchandiserului i se cere să păstreze o atitudine profesională ireproşabilă şi să ofere informaţii concrete, atât în relaţia cu consumatorul, cât şi în raport cu colegii sau clienţii. Pentru a face faţă cu succes sunt foarte importante abilităţile de comunicare, prezenţa plăcută şi limbajul, seriozitatea, responsabilitatea faţă de activitatea profesională şi foarte mult dinamism”, susţine Mirela Mustaţă. Pe lângă asta, Claudiu Ciobanu adaugă că merchandiserul trebuie să fie o persoană cu multă imaginaţie, creativă, să dezvolte şi să menţină o relaţie bună cu factorii de decizie din magazin, să observe, să întrebe, să fie la curent tot timpul cu concurenţa şi să-i facă plăcere să înveţe şi să se perfecţioneze. Veniturile unui merchandiser sunt de nivel entry-level, iar majoritatea angajatorilor, pe lângă un salariu care porneşte de la 200 de euro, oferă şi un program flexibil pentru desfăşurarea activităţii. „Este un job din care poţi să înveţi mult. Adăugând studiile de rigoare, acest job poate deveni o rampă de lansare pentru o carieră în domeniile marketing şi vânzări”, consideră reprezentantul Tri Consultance.
Fişa de post
– asigurarea aprovizionării permanente a rafturilor;
– încercarea măririi expunerii propriilor produse la raft;
– verificarea termenelor de valabilitate ale produselor;
– expunerea produselor în funcţie de termenele de valabilitate;
– controlarea zilnică a existenţei etichetelor de preţ la raft pentru fiecare produs în parte;
– transmiterea de informaţii referitoare la concurenţă;
– întocmirea de rapoarte specifice de merchandising.
Sursa: www.blog.triconsultance.ro