Curs valutar: €4.6321 $3.9175 £5.2408

Șefii ANAF, ironizați de oamenii de afaceri pe tema contului de TVA

Patronii sunt îngroziți de complicațiile pe care o să le aducă în afacerile lor plata defalcată a TVA și nu cred în promisiunile Fiscului că totul va fi bine. O întâlnire avută joi între peste 300 de oameni de afaceri și șefii Fiscului s-a lăsat cu râsete amare și ironii la adresa ANAF.

Share

Teodora Cimpoi 0 comentarii

Actualizat: 23.09.2017 - 12:21

Patronii sunt îngroziți de complicațiile pe care o să le aducă în afacerile lor plata defalcată a TVA și nu cred în promisiunile Fiscului că totul va fi bine. O întâlnire avută joi între peste 300 de oameni de afaceri și șefii Fiscului s-a lăsat cu râsete amare și ironii la adresa ANAF.

Obligația firmelor de a plăti defalcat TVA, într-un cont separat, pentru fiecare factură, îi sperie pe oamenii de afaceri. Deși decizia a fost luată deja de Guvern și va fi impusă de la 1 ianuarie, antreprenorii au multe nelămuriri și semne de întrebare la care nu au primit răspuns. O dezbatere organizată ieri de firma de consultanță PwC între reprezentanți de vârf ai ANAF și peste trei sute de reprezentanți ai mediului de afaceri a scos la iveală incertitudinile numeroase și furia patronilor, care se tem că vor sta cu sume importante blocate în conturi, dar și că vor plăti penalizări consistente, din cauza neclarităților legislative și hățișului birocratic.

Daniel Florin Anghel, vicepreședinte al ANAF, responsabil de zona de colectare, a încercat să liniștească spiritele, dând asigurări că plata defalcată a TVA a fost pregătită minuțios și nu vor fi probleme. El a adăugat că procedura de transfer e gata, urmând să fie postată pe site-ul Ministerului Finanțelor în cursul zilei (de ieri, joi – n.r.). „ANAF s-a pregătit foarte bine și nu o să fie probleme în implementarea ordonanței (OG 23/2017 – n.r.). Toate problemele care ar putea interveni sunt analizate, ne-am pregătit pentru ele și cu siguranță o să facem față”, a spus vicele ANAF. „Ce înseamnă că v-ați pregătit?”, vine o întrebare acră din sală. „De la publicarea acestei ordonanțe, toate structurile teritoriale au avut întâlniri cu toate structurile profesionale, s-au spus problemele. În condițiile în care vor fi, cu siguranță o să le îndreptăm cu ajutorul dumneavoastră, colegilor din minister”, a răspuns Florin Anghel, provocând rumoare în public, de unde i-a venit replica: „Pe banii noștri”. El a adăugat că dacă vor fi probleme, acestea vor fi îndreptate. „Știam că nu o să am o sarcină ușoară”, a completat reprezentantul Fiscului. „Vă felicităm pentru curaj”, spune moderatorul, provocând râsete în sală. „Dacă vom putea îmbunătăți cadrul legislativ, cu siguranță o să o facem. Vă mulțumim”, a încheiat Daniel Florin Anghel.

Facilități incerte

Plata defalcată a TVA este opțională de la 1 octombrie, iar cei care vor opta pentru sistem vor primi facilități. Ministerul Finanțelor a spus că multe firme s-au arătat interesate. Organizatorul a rugat ieri reprezentanții companiilor din sală să ridice mâna cei care ar opta pentru acest sistem, însă a obținut din sală doar râsete. Georgiana Stoian, director general adjunct în ANAF, responsabilă de colectarea creanțelor, a oferit explicații pe subiect. Potrivit acesteia, firmele care vor opta pentru sistemul defalcat începând cu 1 octombrie vor beneficia de ștergerea penalităților pentru restanțele la TVA și eșalonarea la plata obligațiilor. Pentru acest lucru, trebuie să intre în sistem și să plătească TVA restant și obligațiile curente până la 21 decembrie. „Dacă trebuie să plătesc TVA, atunci ce mai eșalonez?”, întreabă cineva? „Menținerea eșalonării se referă la celelalte obligații: impozit pe profit...”, a răspuns aceasta. Ea a adăugat că „anularea penalităților TVA nu este condiționată de plata celorlalte obligații”. Prin simpla notificare că se optează pentru această plată defalcată, organul fiscal va analiza automat situația debitorilor și va amâna plata penalităților, a mai arătat oficialul ANAF. Organul fiscal va face analiza în ianuarie și dacă se va constata că au fost îndeplinite condițiile – precum achitarea debitelor restante etc. – se va emite o decizie de anulare a penalitățile de întârziere, dacă nu, acestea vor fi repuse în sarcina contribuabilului.

Brambureală în conturi

Potrivit prevederilor legale, banii din contul de TVA nu vor putea fi folosiți decât pentru plata acestei taxe către furnizori sau a impozitelor către stat. Pentru orice eroare sau pentru a muta bani din acest cont în cel curent patronii trebuie să obțină aprobarea Fiscului, iar asta după ce aduc documente justificative. Problema cea mai mare a antreprenorilor este cât îi va lua Fiscului să le aprobe transferul. Legal, ANAF are termen de răspuns de 3 zile, dar întrebarea este în cât timp se va putea face efectiv transferul. „Trebuie să veniți cu un document prin care să aratați că e eroare. Documentele pe care trebuie să le prezentați sunt ...”, încearcă să explice din nou vicele ANAF. „Simple”, spune șoptit, cu ironie în glas, o doamnă de lângă mine. „Simple”, își termină enunțul reprezentantul Fiscului, provocând râsete în sală. „Nici dumneavoastră nu credeți ce spuneți”, afirmă moderatorul, provocând iar râsete. „În 3 zile, ANAF trebuie să emită decizia. În cât timp se face transferul?”, vine o întrebare. „Repet, decizia se emite în 3 zile”, răspunde Anghel. „În baza deciziei, pot plăti furnizorul?”, vine o nouă întrebare, ironică, oamenii cerând răspunsuri mai concrete privind mijloacele prin care se va transmite decizia. „Prin mijloacele prevăzute de codul civil alese de contribuabil, inclusiv prin SPV (Spațiul Privat Virtual – n.r.). Sunteți înrolată în SPV? În ziua respectivă primiți decizia”, a fost răspunsul ANAF. Ulterior, transferul va fi efectuat de bancă.

Eșecul bulgar

Conform unei analize a consultanților fiscali de la Taxhouse, Bulgaria a introdus în 2003 un sistem de plata defalcată a TVA aprope identic cu cel pe care Guvernul român vrea să îl introducă acum, cu același argument, de reducere a evaziunii fiscale în domeniul TVA și creșterea gradului de colectare a TVA. Țara vecină a eliminat sistemul în 2006, după ce a constatat că a blocat bani și a ridicat împovărarea administrativă, la care s-au adăugat costuri de finanțare mult mai mari decât cele anticipate.

Citește totul despre:

Comentarii

Loading...
loading...