8.8 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăNorocoşi. Dorinel Umbrărescu şi Theodor Berna vor realiza două loturi din autostradaLugoj-Deva

Norocoşi. Dorinel Umbrărescu şi Theodor Berna vor realiza două loturi din autostradaLugoj-Deva

Curtea de Apel Bucureşti a încheiat printr-o decizie pronunţată luni o dispută veche de jumătate de an privind numele firmelor de construcţii ce vor realiza ultimele trei loturi ale autostrăzii Lugoj-Deva.

Contractele ce vor fi semnate au o valoare însumând 350 milioane euro şi privesc realizarea a 71 kilometri de autostradă.

După luni bune de dispute desfăşurate la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) şi la Curtea de Apel Bucureşti, contractele de realizare a loturilor 2, 3 şi 4 din autostrada Lugoj-Deva sunt pe cale să fie semnate. Cele trei loturi au o lungime însumată de 71 kilometri, iar valoarea totală a ofertelor desemnate câştigătoare este de 1,56 miliarde lei, respectiv 347 milioane euro, valori fără TVA.

Lotul 2 al autostrăzii, lung de 28 de kilometri, va fi realizat de asocierea italiană Salini-Secol Spa, pentru suma de 124 milioane euro. Curtea de Apel a respins acţiunile formulate de Spedition UMB (acţionar Dorinel Umbrărescu) şi de firma austriacă Strabag. Pe acest lot, ca de altfel şi pe celelalte două, Dorinel Umbrărescu a avut cel mai bun preţ, respectiv 108 milioane euro, însă oferta sa a fost descalificată de către CNADNR. Decizia descalificării a fost menţinută ulterior şi de CNSC.

Lucrările pe lotul 3 vor fi efectuate de asocierea româno-spaniolă Teloxim, Comsa, Adesa, prima dintre aceste firme fiind deţinută de un rege bucureştean al asfaltărilor, anume Theodor Berna. Oferta asocierii câştigătoare este de 580 milioane lei, cu 177 milioane lei mai mare decât cea a asocierii patronate de Dorinel Umbrărescu. Şi aici oferta acestuia a fost considerată neconformă.

În mare, deciziile Curţii de Apel au menţinut hotărârile CNSC. Acestea au fost schimbate însă în cazul lotului 4 al autostrăzii. CNADNR l-a desemnat iniţial câştigător pentru acest contract pe Dorinel Umbrărescu, însă CNSC a anulat această atribuire în urma unei plângeri primite din partea asocierii austro-române, Strabag-Straco (ultima deţinută de fraţii Alexandru şi Traian Horpos). Curtea de Apel a anulat însă decizia CNSC acceptând acţiunea înaintată de Spedition UMB.

Valoarea ofertei depusă de firma lui Umbrărescu a fost de 419 milioane lei, fără TVA, comparativ cu cele 591 milioane lei cerute de Strabag-Straco. Aceste două firme pot fi considerate marii perdanţi, acestea neprimind nici un contract din partea CNADNR, exceptându-l pe cel acordat lor în 2010 pentru realizarea variantei de ocolire Deva-Orăştie la standard de autostradă.

Pronunţarea Curţii de Apel face posibilă semnarea contractelor de construire pentru cele trei loturi de către CNADNR.

Loturi ce n-au încă constructori

La acest moment, între Nădlac şi Sibiu mai există trei loturi de autostradă care nu au desemnaţi constructorii. Este vorba de primul lot dintre Nădlac şi Arad, caz în care contractul a fost reziliat anul trecut după reţinerea patronului firmei constructoare Romstrade, respectiv Nelu Iordache, de al doilea lot din acelaşi segment reziliat şi el după falimentul constructorului austriac Alpine, precum şi de al doilea lot din sectorul Timişoara-Lugoj.

Acesta face obiectul unei dispute juridice îndelungate ce opune CNADNR, firmele Spedition UMB şi Selina, ultima deţinută de un rege local al asfaltului din Bihor, Beniamin Rus.

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă