FMI trage alarma în privinţa concesiunii Comarnic-BraȘov

de Doru Cireasa , 03 aprilie 2014 - stire actualizata la ora 08:46, 04 aprilie 2014
FMI trage alarma în privinţa concesiunii Comarnic-BraȘov

Impresia publică pe care Guvernul încearcă să o lase privind concesiunea Comarnic-Braşov - totul decurge bine, finanţatorii internaţionali sunt interesaţi de proiect, a fost spulberată de mai multe precizări făcute de către FMI în raportul de ţară dat publicităţii zilele trecute.

Finanţarea autostrăzii Comarnic-Braşov, proiect la care lucrările urmau să fie începute în acest an conform unor declaraţii vechi ale ministrului Transporturilor, Dan Şova, nu pare a fi atât de simplă pe cât pretinde ministrul. Semnele de întrebare privesc nu doar obţinerea finanţării necesare, ci chiar respectarea legalităţii în procedura de achiziţie, la finele căreia asocierea firmelor Vinci (Franţa) - Strabag (Austria) şi Aktor (Grecia) a fost desemnată câştigătoare. Atenţionările apar în raportul de ţară elaborat de specialiştii FMI şi publicat zilele trecute pe site-ul instituţiei internaţionale.

Contract semnat în grabă

Potrivit oficialilor FMI, Guvernul ar dori „semnarea unui contract comercial în aprilie şi începerea lucrărilor pregătitoare chiar înainte ca termenii financiari să fie conveniţi iar resursele identificate”. Situaţia seamănă cu cea din 2003 când în doar câteva săptămâni firmei americane Bechtel i-a fost acordat un contract cu o valoare finală necunoscută la acel moment. Bătute în cuie erau la acel moment doar preţuri unitare pe diferite tipuri de lucrări.

Graba Guvernului pare a avea de a face cu dorinţa acestuia de a beneficia de o imagine publică pozitivă, în pofida riscului ca peste ani şi acest contract să se dovedească a fi unul nociv pentru bugetul de stat, după cum a fost cel pentru autostrada Transilvania. FMI spune: „Autorităţile insistă cu un proiect de autostradă la scară mare (Comarnic-Braşov) în pofida faptului că riscul reputaţional poate împiedica materializarea finanţării”, spun raportorii FMI. Aceştia mai precizează că proiectul este primul de acest tip în România.

În urmă cu câţiva ani, Banca Mondială recomanda României ca prima concesiune să privească un proiect mai mic, mai puţin ambiţios, de tipul lărgirea unui drum naţional la patru benzi, chiar pe Valea Prahovei.

Reguli încălcate

Experţii FMI afirmă că la desemnarea concesionariului sunt încălcate normele finanţatorilor, dar şi directivele europene. De aceea, Banca Europeană de Investiţii şi cea pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare ar putea să nu mai dea bani pentru proiect. „Posibila finanţare din partea BEI şi BERD către potenţialii investitori este pusă în pericol dacă selecţia unui concesionar câştigător nu este derulată în concordanţă cu practicile lor (ale BERD şi BEI – n.red.) şi prevederile din directivele europene relevante”, se arată în raportul de ţară. În 2003 contractul cu Bechtel, având o valoare estimativă de 1,2 miliarde euro, dar în realitate mult mai scump, a fost acordat americanilor în urma unei aşa zise negocieri directe, fără o competiţie reală.

FMI arată că Guvernul a prevăzut o alocare bugetară pentru 2014 menită să acopere cheltuielile presupuse de proiect, în situaţia în care finanţarea nu va fi obţinută. Există însă un risc reputaţional mare pentru România dacă un astfel de proiect este anunţat şi demarat fără a li se permite bancherilor să facă o analiză financiară completă. “În timp ce a fost realizată o alocare bugetară menită să acopere riscul fiscal din 2014 în eventualitatea că obţinerea finanţării nu se materializează, experţii subliniază că riscul reputaţional reprezentat de anunţarea şi demararea acestui proiect fără a se permite o analiză financiară completă este ridicat”, se arată în raportul FMI.

Afirmaţiile FMI contrazic declaraţii recente ale ministrului Şova. Recent acesta recunoştea că o astfel de analiză durează un an însă pretindea că analiza pentru Comarnic-Braşov va dura doar 4 luni deoarece bancherii BEI şi BERD ar avea o mare încredere în proiect. „În mod normal, un due diligence al lor durează un an de zile de la momentul în care toate contractele sunt stabilite definitiv, aşa cum a fost şi la noi. La noi au acceptat să lucreze în patru-cinci luni, ceea ce demonstrează un interes foarte mare al lor”, declara Dan Şova în urmă cu o săptămână.

Începerea lucrărilor în acest an nu mai este certă. Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a dat marţi un răspuns evaziv la întrebarea simplă când va fi semnat contractul pentru Comarnic-Braşov şi când vor începe lucrările. Discuţiile se poartă în prezent asupra părţilor contractuale care urmează să-şi asume riscurile. Transferul unei părţi cât mai mari a riscurilor către concesionarul privat ar permite Guvernului să scoată proiectul din calculul deficitului bugetar făcut de Eurostat. Legal ar fi fost însă ca departajarea riscurilor între partenerul public şi cel privat să fie făcută de la bun început, în faza de licitaţie, nu după desemnarea Vinci-Strabag-Aktor drept câştigători. 

Comentarii

  • ZAHARIE

    06 aprilie 2014 8:58

    MAFIA DE LA CFR CALATORI?Sub privirea neputincioasa a Ministrului Transporturilordl. DAN SOVA ,subalternii isi fac de cap ?Cum a sifonat directorul CFR Calatori subventiile de la stat.De cum protectorul sau puscariasul Relu Fenechiu l-a instalat ditamai jupanul la CFR Calatori, Valentin Dorobantu s-a si apucat de treaba.Dar nu cea pentru care este platit din bani publici, bineinteles.Dorobantu a trecut imediat la aplicarea unui plan minutios de falimentare fortata a companiei de stat aflata in subordine, a carei activitate a fost pur si simplu sabotata sistematic, dupa cum s-au plans in mod repetat chiar angajatii de la CFR Calatori, totul in beneficiul concurentilor din domeniul privat.Dupa mine, potopul!Aceasta pare sa fie singura strategie manageriala dupa care se calauzeste Valentin Dorobantu in conducerea CFR Calatori.Astfel, in doar cateva luni, noul manager privat, dupa cum scrie acum pe cartea de munca a fostului director, a desfiintat nu mai putin de 200 de trenuri .Acum, s-ar putea crede ca poate lucrurile nu mergeau bine si atunci seful a fost nevoit sa ia masuri drasticeNumai ca aceleasi rute, care au fost apoi cedate operatorilor privati, produc bani frumosi pentru acestia.Totul a fost posibil prin punerea celor mai rentabile curse la ore total nepotrivite si umflarea preturilor biletelor, astfel ca, in scurt timp, calatorii au disparut cu totul din trenurile companiei de stat.In schimb, la organizarea licitatiilor intervalului orar, firmele de casa ale caracatitei Fenechiu au primit cele mai bune ore.Carcotasii spun ca aceasta caracatita are azi alt numeNu este greu de ghicit.

    raspunde comentariului
  • micutu204

    04 aprilie 2014 21:12

    Unde apar like pentru autorul .... Doru , sus -jos sunt ale lu tot ziarul !

    raspunde comentariului
  • micutu204

    04 aprilie 2014 20:54

    Nu mai popularizez mecla tontului la miniatura de FB ! Articolul ar trebui repostat ieri nu l-am putut accesa de loc, de fel, de tot, de aia trebuie reparat softu .... beta !

    raspunde comentariului
  • amuzatu

    04 aprilie 2014 12:26

    Pai cine a mosit contractul cu Bechtel? Nu doamna Sova, mamica actualului ministru? Nu trebuia continuata practica si experienta familiei, guvernului si partidului, daca nimeni nu a condamnat penal contractul respectiv? Ia mai ganditi!

    raspunde comentariului

Ultima ora

anunturi mica publicitate

Urmareste-ne pe Facebook

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Copyright © 2014. Toate drepturile rezervate RomaniaLibera.ro

Dezvoltat de Bluebay Design