11.7 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăInvestigații România LiberăASF, profit din scumpiri și falimentări

ASF, profit din scumpiri și falimentări

Instituția de supraveghere a pieței asigurărilor a avut un profit de 17 milioane de lei în primele șase luni ale acestui an. În aceeași perioadă, Autoritatea de Supraveghere Financiară a decis închiderea a încă două firme de asigurare, după ce a trimis pe calea falimentului  fostul lider al pieței, compania Astra Asigurări.

Tot în prima parte a lui 2016, tarifele poliței de asigurare civilă auto au crescut de cel puțin două ori.

Piața asigurărilor din România nu a reușit să obțină profit nici măcar pentru un trimestru în cei trei ani de când a fost înființată Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), însă instituția pe care asigurătorii o finanțează  pros­peră. 

În primele șase luni din acest an, ASF a făcut profit de 17 mili­oane de lei, aproape la fel de mult ca în întregul an 2014, primul cu activitate completă. Motiv de bucurie pentru an­gajații autorității, care știu foar­te bine că majoritatea acestor bani, proveniți exclusiv din cotizațiile firmelor de asigurare, ale administratorilor de pensii și ale brokerilor bursieri vor merge către propriile salarii.

În fiecare din cei trei ani de funcționare, execedentul a fost folosit mai ales pentru acordarea de prime sau bonusuri.

Mai grav este că, în timp ce câteva zeci de persoane din fruntea ASF se bucură, mili­oane de oameni sunt disperați de scumpirea asigurărilor.

Prețurile RCA au crescut  cu sute de procente, îngrășând tocmai profiturile Autorității de Supraveghere Financiară. De ce? Una dintre principalele taxe din care trăiește instituția este așa-numita taxă pentru administrarea bazei de date CEDAM.

Toate firmele care vând polițe de răspundere civilă auto plătesc 0,8% din încasările de pe acest segment la ASF. Cu cât primele RCA sunt mai mari, având în vedere că cererea nu variază foarte mult pentru că asigurarea este obligatorie, cu atât și încasările sunt mai mari.

În acest fel, Autoritatea de Supraveghere Financiară nu doar că poate să se laude că vânzările cresc, uitând că a introdus în faliment trei firme de asigurare într-un an, dar are și un câștig direct și măsurabil. Pentru ASF nu contează că au dispărut cele mai mari două firme din domeniul RCA (Astra Asigurări și Carpatica Asig) atât timp cât clienții lor sunt preluați de alte firme la prețuri mai mari. Este chiar  un avantaj.

De exemplu, în primele  trei luni ale acestui an, s-a vândut RCA în valoarea totală de 1,1 miliarde de lei, ceea ce înseamnă că ASF a încasat, doar dintr-o singură taxă, în jur de 10 milioane de lei. Cu un an în urmă, deși pe piață existau încă Astra și Carpatica, se vânduseră polițe de doar 850 de milioane de lei, adică ASF încasase doar  aproximativ 8 milioane de lei.

În 2014, când cele două firme operau încă la capacitate maximă reușind să vândă asigurări la prețuri pe care să și le poată permite fără eforturi și clienții, Autoritatea de Supraveghere Financiară încasa doar 6,5 milioane de lei în primele trei luni.

Acestea sunt date oficiale chiar ale ASF, care ne arată clar că veniturile din taxarea RCA au crescut cu aproximativ 2 milioane de lei în fie­care trimestru, din 2014 până în prezent.  Taxei pentru RCA i se adaugă și taxa de funcționare și autorizare, de 0,3% din toate primele brute subscrise. Și în acest caz, scumpirea poliței este o veste bună pentru ASF în condițiile în care majoritatea primelor subscrise de cei mai mari asigurători vin din acest segment.

Creșteri incredibile

Dar de ce cresc primele încasate, dacă sunt mai puține firme pe piață? Și de ce pentru ASF nu contează câte firme intră în faliment? Pentru că prețurile cresc.

Pentru că Autoritatea de Supraveghere Financiară nu a mai făcut publice de doi ani prețurile medii ale RCA, „România Liberă“ a consultat datele mai multor intermediari din piața asigurărilor. Creșterile sunt incredibile. Față de 2014, de exemplu, prima medie a crescut de aproximativ 2,5-3 ori, de la circa 100 de euro la aproximativ 300 de euro.   

În anul care a trecut de la intrarea în faliment a Astra Asigurări, prețurile s-au du­blat. Concret, dacă în august 2015 un șofer de 33 de ani care conduce un Logan cu motor de 1,6 litri în București plătea în jur de 600-700 de lei pentru un RCA, la sfârșitul lui iulie 2016 acesta dădea cel puțin 1.100 de lei. La acel moment, însă, în piață încă mai exista Carpatica Asig, care cota la niveluri sub marile corporații. Astăzi, dacă același șofer își reînoinește polița auto va plăti cel puțin 1.400 de lei, la Groupama sau Uniqa, adică de exact două ori mai mult decât în 2015.

În cazul șoferilor cu vârsta sub 27 de ani, lucrurile frizează absurdul. O asigurare RCA costă astăzi până la un sfert din valoarea mașinii, dacă luăm în considerație același Logan. Dacă are la active o daună cât de mică în ultimii patru ani, un șofer tânăr va plăti, pe cazul expus mai sus, cel puțin 4.500 de lei pentru RCA.

Mor transportatorii, moare și economia

O adevărată dramă trăiesc însă șoferii profesioniști ale căror câștiguri depind direct de prețurile asigurării. Pe ei ASF îi omoară și o face cu zâm­betul pe buze, anunțând prin președintele Mișu Negrițoiu, că prețurile cresc „în limite normale“.

Transporturile sunt inima oricărei economii, iar un val de falimente în acest sector ar însemna o lovitură puternică pentru economie în ansamblu. Cel mai probabil, însă, locul transportatorilor locali va fi luat de cei străini care, raportat la venituri, plătesc asigurări mult mai ieftine în țara lor. Acesta este un tipar existent și în asigurări unde firme ca Allianz Țiriac, Omniasig, Asirom au ajuns să vândă mai mult decât și-au imaginat vreodată doar  pentru că ASF a trimis în faliment societățile românești care vindeau la prețuri acceptabile.

Rezultatul este anunțat de organizațiile șoferilor, care vorbesc despre prețuri ale asigurării cu 300% mai mari decât anul trecut. Există firme care vând chiar și de 15 ori mai scump, după cum scriu publicațiile de specialitate. 

Patronatele transportatorilor rutieri susţin că  ASF dezinformează opinia publică prin intermediul raportului despre evoluţia preţului la RCA şi precizează că firmele de transport rutier plătesc pe RCA 20.000 de lei, aproape triplu faţă de anul trecut.  Patronii firmelor de transport au solicitat premierului Dacian Cioloş o întâlnire urgentă pentru a discuta reducerea imediată a tarifelor RCA, în caz contrar fiind necesară începerea unor acţiuni de protest la nivel naţional, potrivit Agerpres.

“Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, COTAR, ARTRI, APTE 2002, APULUM – atrag atenţia asupra ipocriziei Autorităţii de Supraveghere Financiară şi a dezinformării grosolane a opiniei publice, după ce instituţia a transmis un comunicat prin care arată că majorarea primei medii RCA pentru transportatori se află în marja plafonului de 50% convenit prin Protocolul din decembrie 2015”, arată un comunicat comun al celor mai importante organizații din domeniu.

Transportatorii susţin că încă de anul trecut, când asociaţiile din domeniu au prezentat ASF exemple clare în care se arată că tarifele RCA au crescut între 150% şi 300%, Autoritatea le-a ignorat cu bună ştiinţă, găsind întotdeauna motive ca să nu fie de acord cu acestea.

Patronatele din transporturi afirmă că Autoritatea de Supraveghere Financiară publică “o ciorbă” de date, în care ia în calcul toate tipurile de vehicule, de la autoutilitare de până la 3,5 tone la autocamioane de peste 16 tone și până la vehicule de transport persoane cu până la 18 locuri sau autocare cu peste 40 de locuri, oferind opiniei publice o medie arit­metică diferită de reali­tate.   

Cele mai citite

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Tendințe de Culori și Materiale pentru 2024: O Privire Asupra Designului Interior

Anul 2024 aduce o schimbare notabilă în preferințele de culori și materiale în lumea designului interior, reflectând o nevoie crescândă de confort, sustenabilitate și...
Ultima oră
Pe aceeași temă