Ping-pong cu banii a 6 milioane de șoferi din România. Autoritățile nu știu sigur dacă vor continua sau nu plafonarea RCA

de Denisa Marin , 11 mai 2017 - stire actualizata la ora 11:13, 12 mai 2017
Ping-pong cu banii a 6 milioane de șoferi din România

Pe 18 mai expiră cele șase luni în care tarifele pentru poliţele de răspundere civilă auto sunt plafonate prin lege.

Executivul condus de PSD ezită încă să ia o decizie și pune responsabilitatea pe ASF și Parlament.  

Doar că şi Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi Parlamentul se spală, la rândul lor, pe mâini și trans-mit, mai mult “pe surse”, că nu este treaba lor. Singura instituție, în afară de Guvern, care ar putea pune stop plafonării printr-un aviz negativ, tace.

Prin urmare, nimeni nu știe dacă tarifele vor continua să fie fixe încă trei luni sau dacă piața redevine liberă, cu şase zile înainte de expirarea termenului privind limitarea preţurilor.

În timp ce surse politice și din asigurări declară, pentru „România liberă“, că, la Executiv există deja pregătit draftul de hotărâre de guvern care să prelun-gească plafonarea, pe căi oficiale Cabinetul Grindeanu se spală pe mâini și transmite că stabilitatea pieței asigurărilor este responsabilitatea Autorității de Supraveghere Financiară.

 

Două etape de câte 3 luni

 

Aflată în degringoladă, cu o conducere interesată mai degrabă să își păstreze posturile, ASF sugerează, tot “pe surse”, că nu are atribuții în ceea ce privește continuarea plafonării tarifelor, la fel cum fac și senatorii și deputații din comisiile de specialitate ale Parlamentului.

Potrivit OUG 54/2016, care a plafonat tarifele RCA și a transformat România în singura piață europeană cu prețuri ale asigurărilor fixate de stat,  perioada -inițială de șase luni cu -tarife blocate poate fi -prelungită cu încă șase luni, în două etape de câte trei luni. 

Plafonarea a fost introdusă inițial la presiunile firmelor de transport care, de această dată, evită să aibă o poziție tranșantă în această privință. De partea cealaltă, deși inițial s-a arătat împotriva plafonării pe care, declara președintele instituției, a avizat-o doar contextual, Consiliul Concurenței evită, la rândul ei, să emită o poziție oficială în privința continuării perioadei cu prețuri fixe.  Consiliul Concurenței ar avea posibilitatea să influențeze deciziile prin refuzul de a da un aviz pe viitoarea hotărâre de guvern.

Nici Comisia Europeană, care a transmis semnale clare că apreciază plafonarea tarifelor ca o intervenție a politicului în piața liberă și că ia în calcul emiterea unei scrisori de infringement pe acest subiect, nu a luat, până acum, măsuri concrete.

 

Cei care pierd sunt -conducătorii auto

 

Din toată această nesiguranță, cei care vor pierde sunt asigurații, indiferent că vorbim despre persoanele fizice sau despre firmele de transport.  Dacă perioada cu RCA plafonat nu se prelungește, nivelurile maxime de preț stabilite prin lege ar trebui înlocuite cu așa-numita funcție  „tarif de referință”, care ar urma să funcționeze ca un etalon orientativ pentru clienți și care este așteptat să reducă din impactul revenirii la prețuri libere. În acest moment, însă, ASF nici măcar nu a reușit să contracteze o firmă specializată care să calculeze acest tarif, singura ofertă fiind respinsă. În acest context, calcularea unui preț exact până pe 18 mai devine aproape imposibilă.

Mai mult, o altă măsură anunțată de ASF ca “salvatoare” pentru piață, respectiv înființarea unui sistem care să preia șoferii cu multe daune și să îi direcționeze automat către companii care să poată oferi un preț acceptabil pentru poliţa de răspundere civilă auto, rămâne doar la faza de discuții. Nici al treilea palier despre care Autoritatea de Supraveghere Financiară a susţinut că va atenua anticipatele creșteri de preț nu este funcțional. Este vorba despre intrarea mai multor jucători noi pe piața RCA, fapt care ar fi dus la creșterea concurenței și, implicit, la scăderea prețurilor.

Compania Ergo nu a început încă să emită astfel de poliţe și probabil că nu o va face până la finele acestui an, iar intrarea  bulgarilor de la DallBogg a devenit incertă după ce relațiile lor cu viitorii parteneri locali s-au stricat. Celelalte două firme anunțate de ASF pentru piața RCA, Grawe și Euro Insurance, vor activa  pe nișe mici, neputând influența piața.

Astfel, după șase luni de plafonare, dacă măsura nu va fi continuată, prețurile vor exploda. Mai ales că,după falimentele Astra și Carpatica și în contextul problemelor majore pe care le are City Insurance, pe piață au rămas ca jucători activi doar multinaționalele și Euroins. Adică 4-5 -jucători, dintre care doi (Omniasig și Asirom) fac parte din -același grup.   

Comentarii

Ultima ora

anunturi mica publicitate

Urmareste-ne pe Facebook

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Copyright © 2014. Toate drepturile rezervate RomaniaLibera.ro

Dezvoltat de Bluebay Design