10 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăSpecialDupă autostrada surpată, avem și calea ferată mlăștinoasă. De şase ani se...

După autostrada surpată, avem și calea ferată mlăștinoasă. De şase ani se lucrează la modernizarea, cu fonduri europene, a doar 33 km de linie ferată

De şase ani se lucrează la modernizarea, cu fonduri europene, a doar 33 km de linie ferată, iar întârzierea este cauzată de faptul că pe parcurs au fost descoperite probleme privind stabilitatea solului.

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA are în momentul de faţă şantiere în lucru vizând modernizarea şinelor, cu fonduri europene, pe o distanţă de 172 km, astfel încât în final să se poată circula cu viteze de până la 160 km/oră.

Niciun proiect nu a fost gata la termen, astfel încât să poată fi absorbiţi banii de la Bruxelles pe exerci-ţiul financiar 2007-2013, aşa că acestea au fost „fazate”, adică lucrările neterminate sunt decontate din sumele alocate pentru perioada 2014-2020. Dintre toate pro-iectele însă, unul atrage atenţia, deoarece contractul a fost semnat pe 12 decembrie 2011, iar șantierul nu e gata nici astăzi.

Este vorba despre modernizarea tronsonului feroviar Vinţu de Jos-Coşlariu, cu o lungime de 33,1 km, unde lucrează italienii de la Pizzarotti, aceiaşi cu care Compania de Drumuri a reziliat contractul pentru execuţia a trei kilometri din Auto-strada Bucureşti-Ploieşti, chiar la intrarea în Capitală. În momentul de faţă, sta-diul fizic al lucrărilor este de 78%, însă s-au împotmolit, pentru că pe parcursul derulării proiectului au apărut probleme neprevăzute.

“Un tronson de patru kilometri, între Podul Mureş şi Coşlariu, se află pe un teren mlăştinos şi sunt probleme de stabilitate a solului. Pânza freatică este foarte sus. Au apărut situaţii neprevăzute, care nu fuseseră identificate la momentul efectuării studiilor geodezice”, a declarat pentru “România liberă” directorul general al CFR SA, Marius Chiper.

Acesta a precizat că între timp a fost schimbată soluţia tehnică şi că lucrările vor fi deblocate, dar a precizat că nu se grăbeşte să taie panglica până când nu va fi totul în regulă. “Nu vrem să păţim ce s-a întâmplat la autostradă”, a declarat Ma-rius Chiper, referindu-se, evident, la tronsonul Cunţa-Sălişte, care a trebuit demolat, deşi directorul general al CNADNR de la acea vreme, Narcis Neaga, s-a grăbit să-l inaugureze chiar în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale din 2014, în prezenţa candidatului Victor Ponta.

Cel mai probabil, acest tronson feroviar va fi gata abia la anul, după şapte ani de lucrări.

Proiecte în lucru şi „pe ţeavă“

În momentul de faţă, se mai lucrează şi pe alte secţiuni de cale ferată, toate situate în Transilvania, pe Coridorul IV paneuropean. Este vorba în primul rând de reabilitarea liniei de cale ferată Coşlariu-Simeria (74,43 km), împărţită în două secţiuni. Apoi, se mai lucrează şi pe cei 89,5 km dintre Coşlariu şi Sighişoara, dintre care pe 26 km este vorba de o cale ferată construită de la zero.

Marius Chiper promite că până la finele acestui an vor fi daţi în folosinţă 100 km de cale ferată modernizată, între Simeria şi Sighişoara, şi podurile dunărene de la Feteşti şi Cernavodă. Astfel, CFR va fi mai “performantă” în 2017 decât CNAIR, care are şanse doar pentru 90 km de autostradă. Pe tronsonul Simeria-Sighişoara nu va fi însă gata şi semnalizarea nouă, aşa că trenurile vor circula la început doar cu maximum 140 km/oră, şi nu cu 160.  

Întârzieri la podurile de la Fetești și Cernavodă

În primăvara acestui an, au mai fost semnate două contracte pentru reabilitarea unor secţiuni de cale ferată: Frontieră-Curtici-Simeria, subtronsonul 2a: km 614 – Cap Y Bârzava (41,91km) şi subtronsonul 2b: Cap Y Bârzava – Cap Y Ilteu (36,04 km). Pe ultima sută de metri înainte de semnare se mai află şi contractul pentru cei 41,91 km de cale ferată dintre Gurasada-Simeria.

Proiectul de reabilitare a podurilor dunărene de la Feteşti şi Cernavodă, pe magistrala Bucureşti-Constanţa, trebuia să se finalizeze încă din toamna anului trecut, însă lucrările vor fi gata cu totul abia în luna octombrie a acestui an. “Au apărut diferenţe faţă de proiectul iniţial, pentru că am găsit tot felul de probleme tehnice, cum ar fi fisuri”, a declarat Marius Chiper.

Podul de peste Braţul Borcea, de la Feteşti este deja gata, iar în toamnă va fi finalizat şi cel de peste Dunăre, de la Cernavodă. Pe cele două poduri trenurile vor putea să circule cu până la 100 km/oră, iar durata călătoriei din Capitală până la malul mării se va reduce cu zece minute.  

Încep lucrările pe Predeal-Brașov

Un alt tronson feroviar care se pregăteşte să intre în lucrări de modernizare este cel cuprins între Predeal şi Braşov. Marius Chiper a precizat că în octombrie sau noiembrie va fi semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate, iar în 2019 trebuie să înceapă deja lucrările propriu-zise. În prezent, pe acest tronson trenurile circulă cu viteză redusă, iar distanţa de doar 26 km este parcursă în aproape 40 de minute. 

 
Consultă ziarul integral în format .pdf AICI!
Cele mai citite

Protejarea pădurilor din Ilfov este piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov

Înscrisă ca amendamente la noul Cod Silvic, protejarea pădurilor din Ilfov împotriva exploatărilor comerciale, piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov, a fost...

Dosar de corupție la nivel înalt în Rusia: unul din adjuncții ministrului rus al apărării a fost arestat

Un adjunct al ministrului rus al apărării, Timur Ivanov, a fost arestat pentru presupusă corupţie, a anunţat marţi Comitetul de Anchetă rus, notează AFP,...

Bătălia pentru Sectorul 1: imperativa coaliție anti-Clotilde

Se ascute lupta, o dată cu nominalizarea lui Sebastian Burduja și a Gabrielei Firea, candidați separați ai coaliției PSD-PNL, pentru funcția de primar general...
Ultima oră
Pe aceeași temă

1 COMENTARIU