13.2 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialNoua lege a redevențelor. Ce taxe a pregătit statul pentru companiile petroliere...

Noua lege a redevențelor. Ce taxe a pregătit statul pentru companiile petroliere din Marea Neagră

Ministerul Economiei a publicat pe site-ul propriu proiectul așteptat de cel puțin trei ani. Deși Guvernul nu schimbă procentele de impozitare, se modifică prețul de referință la care se vor aplica aceste cote.  

La trei ani de când a expirat clauza de stabilitate a regimului fiscal prevăzută în contractul de privatizare a Petrom, fosta companie națională de petrol și gaze, autoritățile au publicat, în sfârșit, un nou proiect de lege privind redevențele petroliere. Miza o reprezintă de această dată explorările din Marea Neagră, care vor schimba complet situația actuală de pe piața gazelor, prin volumele uriașe care se așteaptă să fie puse în producție și care vor crește competiția semnificativ.

În contractul de privatizare a Petrom, parafat prin ordonanță în 2003 de Adrian Năstase, premier, și Dan Ioan Popescu, ministrul Economiei, și aprobat prin lege în 2004, se prevedea că nivelul redevențelor nu poate fi modificat timp de 10 ani. La vremea publicării clauzelor din contractul de privatizare, această prevedere a stârnit valuri de reproșuri în spațiul public. Opinia publică a constatat că redevențele sunt prea mici și statul nu poate beneficia îndeajuns de prețul în creștere al petrolului.

Perioada de stabilitate a expirat în decembrie 2014, iar de atunci toate guvernele care s-au succedat au promis că vor umbla la redevențe, însă acest lucru nu s-a întâmplat până acum. Ministerul Economiei a publicat, luni, pe site un proiect de lege a redevențelor minerale, hidrominerale și petroliere, care prevede, în mare, menținerea cotelor de redevență din legislația actuală, stabilită tot în 2004, în timpul guvernării lui Adrian Năstase.

Se păstrează cotele

Astfel, cotele de taxare rămân cuprinse între 3,5% și 13,5% pentru producția din zăcămintele onshore, în funcție de productivitatea câmpului. Principiul e acesta: cu cât zăcământul e mai puțin productiv, deci are costuri mai ridicate de exploatare, cu atât taxarea e mai mică, și invers. Noutatea e la producția offshore, pentru care proiectul de lege impune o cotă procentuală fixă de 8% pentru întregul volum de țiței extras, la care se adaugă procente cuprinse între 4,5 și 5,5%, în raport cu volumele extrase. Pe partea de gaze naturale, se prevede o cotă fixă de 10%, plus una variabilă, în funcție de producție, între 2 și 3%. Așadar, pentru zăcămintele offshore, taxarea se menține în partea superioară a grilei de la onshore, ceea ce oricum s-ar fi aplicat și pe legea actuală, dat fiind că în Marea Neagră vorbim de volume uriașe care vor fi extrase.

Ce se modifică

Totuși, chiar dacă se mențin cotele de redevențe, Guvernul vrea să modifice prețul de referință la care aceste cote se aplică. Astfel, proiectul de lege prevede că prețul de referință pentru gazele naturale va fi calculat de Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM), având ca bază cotaţia gazelor naturale pe piaţa angro centralizată –  OPCOM. Până acum, acest preț de referință este unul calculat de ANRM, în funcție de o formulă mai complexă. Proiectul mai prevede că „dacă preţul de comercializare este mai mare decât preţul de referinţă atunci calculul contravalorii redevenţei petroliere se va face având la bază preţul de comercializare”.

În privița producției de petrol, redevențele vor fi calculate în funcție de cotațiile țițeiului Brent.

Dispute pe marginea tranzacțiilor bursiere

Introducerea tranzacțiilor pe OPCOM, deținut de Trans-electrica, companie de stat, ca referință  are loc în contextul în care Comisia de Industrii din Camera Deputaților încearcă de câteva luni să impună această platformă ca obligatorie pentru tranzacționarea gazelor naturale, deși în prezent tranzacțiile se desfășoară la concurentul privat, Bursa Română de Mărfuri.

Mai mult, Comisia pentru Industrii, condusă de Iulian Iancu (PSD), vrea ca prin același proiect de lege pentru aprobarea OUG 64/2016 privind liberalizarea pieței gazelor, să oblige producătorii să tranzacționeze aproape integral volumele extrase pe bursă, mai exact pe OPCOM.

 Inițial, procentul era de 100%, apoi a scăzut la 70%. Proiectul de lege a fost respins de două ori în plenul Camerei Deputaților, iar propunerile au fost contestate atât de oficiali ai Comisiei Europene, de Autoritatea -Națională de Reglementare în domeniul Energiei -(ANRE), de Ministerul Energiei, dar și de companiile din domeniu.

Iulian Iancu invocă modele similare din alte state europene, care au o singură bursă de gaze impusă prin lege, cu toate că și acest lucru e discutabil. Iulian Iancu a declarat luni pentru „România liberă” că vrea să finalizeze cât mai rapid modificările la OUG 64, în urma discuțiilor cu operatorii din domeniu. Ultimele două ședințe pe marginea proiectului au fost cu ușile închise, fără a li se permite nici măcar reprezentanților companiilor accesul la discuții.  

Clauza de stabilitate

Potrivit articolului 3 din proiectul de lege, aliniatul 1, „titularii concesiunilor/licențelor/acordurilor aflate în vigoare la data prezentei legi rămân supuşi plăţii redevenţelor astfel cum sunt reglementate prin contractele încheiate, pe toată durata acestora, cu excepţia adoptării unor reglementări mai favorabile titularilor sau obligatorii Uniunii Europene”. Așadar, teoretic, noul sistem de impozitare nu se va aplica operatorilor existenți, pe contractele în vigoare, nici măcar dacă sunt încă doar la faza de prospectare/explorare. De altfel, în fiecare acord petrolier există o clauză de stabilitate, care prevede menținerea fiscalității pe întreaga perioadă contractuală, de 20-30 de ani.

Totuși, titularii actuali ai acordurilor de concesiune tot vor garanții ferme că nu li se va modifica sistemul de impozitare asumat la data semnării contractelor. Cele mai mari probleme ar putea avea, dacă se majorează fiscalitatea, consorțiul OMV Petrom – ExxonMobil, care deja a investit 1,5 miliarde de euro în explorările din Marea Neagră. De asemenea, ANRM mai are de scos la licitație 6 perimetre în Marea Neagră, care au stat până acum în stand-by tocmai din cauza incertitudinilor privind sistemul de taxare. 

Prevederi discutabile

Pe de altă parte, o altă prevedere din proiectul de lege stipulează că „la prelungirea duratei contractelor de concesiune autoritatea competentă va aplica cotele de redevență aflate în vigoare la data semnării actelor adiționale”. De asemenea, o noutate care poate da emoții actualilor concesionari este că noul proiect de lege elaborat de Guvern permite ca aceste cote de redevență pot fi „actualizate prin hotărâre a Guvernului, la solicitarea autorității competente, pe baza unor analize economice de oportunitate, respectiv prin aplicarea cursului de schimb oficial lei/euro stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, după caz”.

Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, se arată la Articolul 13. 

Citește ziarul integral în format .PDF, aici!

Cele mai citite

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...
Ultima oră
Pe aceeași temă