21.4 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialUPDATE Locomotivele româneşti, bombe pe roţi din cauza lipsei investițiilor. În urmă...

UPDATE Locomotivele româneşti, bombe pe roţi din cauza lipsei investițiilor. În urmă cu doi ani, CFR Marfă a fost depistată de AFER cu grave deficienţe, acum susține că și-a făcut temele

După cumplitul accident feroviar din week end, în care şi-au pierdut viaţa doi mecanici de locomotivă ai unui operator privat, se ridică tot mai multe semne de întrebare privind siguranţa locomotivelor care circulă pe şinele României, inclusiv cele ale societăţii de stat CFR Marfă.

UPDATE CFR Marfă susține că și-a făcut temele

Într-un răspuns la solicitarea cotidianului România liberă, conducerea CFR Marfă susține că informaţia prezentată în raportul AFER din anul 2015, privind scadenţa la reparaţii planificate şi durata normată de funcţionare depăşită a locomotivelor se referă la parcul de inventar al companiei., care este format din 907 locomotive. Parcul inventar se compune din parc de exploatare (400 locomotive) şi parc de conservare (507 locomotive).

„Referitor la utilizarea în exploatare a materialului rulant de tracţiune în condiţiile respectării prevederilor OMTI nr. 315/2011 modificat şi completat cu OMTI nr. 1359/2012 menţionăm că parcul de locomotive CFR Marfă efectuează programul de întreţinere conform reglementarilor în vigoare. În concordanţă cu solicitările actuale de transport ale SNTFM CFR Marfă SA, parcul de exploatare locomotive al societăţii a fost considerabil diminuat, astfel încât locomotivele rămase în circulaţie să fie utilizate mai eficient, selectându-se în acest sens locomotivele ale căror scadenţă la reparaţii şi durata normată de funcţionare să nu fie depaşită şi având în acelaşi timp o starea tehnică bună”, se arată în răspuns.

Oficialii CFR Marfă susțin că urmăresc permanent acţiunile de efectuare a reparaţiilor planificate şi mentenanţa mijloacelor de transport feroviar. Ei continuă, arătând că în situaţia locomotivelor scadente la reparaţii planificate se dispune introducerea acestora în reparaţii planificate și că se urmăreşte permanent introducerea locomotivelor pentru efectuarea reviziilor periodice, fără a depăşi intervalul de service.

„În ceea ce priveşte acţiunea de prelungire a duratei normale de funcţionare a materialului rulant, aceasta se desfăşoară conform reglementărilor în vigoare, în paralel cu efectuarea de reparaţii planificate la locomotivele din parcul CFR Marfă. În perioada 2015 – 2017 CFR Marfă a reparat şi prelungit durata normală de funcţionare pentru un număr semnificativ de locomotive din parcul de exploatare. De asemenea, vă comunicăm că SNTFM CFR Marfă SA are înscris în Registrul Naţional al Vehiculelor tot parcul de locomotive aflate în exploatare”, se mai arată în răspuns.

În accidentul de sâmbătă dimineaţa a fost implicat un tren de marfă aparţinând operatorului privat Unicom Tranzit, care a deraiat între gările Baniţa şi Merişor, în judeţul Hunedoara, pe secţia de circulaţie Petroşani-Simeria. Locomotiva a avut o defecţiune la sistemul de frânare şi a deraiat pe un pod, după care a deraiat într-o râpă, împreună cu mai multe vagoane. În acest caz, a fost vorba de un operator privat, însă nici societatea de stat CFR Marfă nu este lipsită de riscuri.

Un semnal de alarmă în acest sens a fost tras în urmă cu nici doi ani de zile de Autoritatea Feroviară Română (AFER), care în perioada 2-20 iunie 2015, a făcut o acţiune de supraveghere prin control de stat la Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă.

Rezultatele acţiunii de la acea vreme au fost mai mult decât îngrijorătoare, în condiţiile în care la majoritatea capitolelor analizate (16 din 28) verdictul a fost: risc ridicat.

În primul rând, CFR Marfă a folosit la tracţiune locomotive care depăşiseră termenul planificat de reparaţii, la data controlului fiind depistate în această situaţie 648 de vehicule motoare (locomotive şi automotoare), care reprezentau 75,3% din totalul parcului. Mai mult, doar 30% dintre vehiculele feroviare fuseseră înscrise în Registrul Naţional al Vehiculelor (RNV), aşa cum prevede legislaţia în -vigoare. 

Jumătate din parc nu avea avize tehnice

Mai grav, CFR Marfă a utilizat 461 de locomotive (53% din totalul parcului) care aveau depăşită durata normată de funcţionare, fără să deţină avize tehnice. Toate aceste aspecte constatate cu ocazia controlului au fost catalogate de AFER ca prezentând „risc ridicat”. În acelaşi grad de risc au fost incluse de AFER şi alte aspecte. „Nu a fost finalizată acţiunea de întocmire şi aprobare a Regulamentelor Tehnice de Exploatare (RTE) şi obţinere a Autorizaţiilor de Exploatare (AE) pentru toate liniile ferate industriale aflate în proprietatea SNTFM CFR Marfă SA”, se arată în document. 

Au fost descoperite şi nereguli legate de siguranţa circulaţiei. „Autorizaţiile personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei (personal T şi M/C – tracţiune şi mişcare-comercial, n.red.) care a întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutiv în desfăşurarea activităţilor specifice şi/sau a manipulării instalaţiilor SC (siguranţa circulaţiei – n.red.) pentru care a fost autorizat nu au fost transmise la ASFR (Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română – n.red.) pentru suspendare (exemple: CZM Craiova, Timişoara şi Constanţa”, dezvăluia raportul de control.

Cu alte cuvinte, cei care mai bine de un an de zile nu au mai lucrat în domeniul siguranţei circulaţiei ar fi trebuit reinstruiţi în acest sens, deoarece reglementările se schimbă continuu şi, din cauza neinformării, se pot produce accidente. La Centrul Zonal de Marfă Timişoara au fost constatate la acea vreme şi situaţii în care unii mecanici de locomotivă au fost declaraţi inapţi temporar din punct de vedere medical, însă autorizaţiile lor nu au fost ridicate şi transmise la AFER în termenul prevăzut de lege, pentru a fi suspendate. În traducere liberă, mecanicii erau inapţi medical, dar puteau conduce locomotivele.

„România liberă” a solicitat conducerii CFR Marfă să prezinte ce măsuri s-au luat în urma controlului de acum doi ani, însă până la ora închiderii ediţiei nu am primit niciun răspuns. Oricum, din moment ce în ultima perioadă societatea nu a făcut achiziţii masive de locomotive, este posibil ca unele riscuri să persiste, din cauza vechimii acestora.    

 


 

Cele mai citite

Deca, vizită în Sibiu. Agenda ministrului Educației

Ministrul Educației, Ligia Deca, efectuează astăzi o vizită în județul Sibiu. Vizita include participarea la *Gala performanței învățământului preuniversitar din Sibiu, vizitarea a două școli...

Peste 6000 de elevi s-au înscris la finala națională a concursului european de educație financiară European Money Quiz

Peste 6.260 de elevi, cu vârsta între 13-15 ani, din 390 de școli, licee și colegii de la nivel național s-au înscris la ediția...

Explozie la Rafinăria Petromidia! Autoritățile au activat Planul Roșu de Intervenție

O explozie s-a produs, vineri, la Rafinăria Petromidia, iar autorităţile au activat Planul Roşu de Intervenţie. Potrivit Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) „Dobrogea”, explozia...
Ultima oră
Pe aceeași temă