15.3 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăSpecialEşec. O investiţie vitală pentru bucureşteni, lăsată în paragină. RATB şi-a sabotat...

Eşec. O investiţie vitală pentru bucureşteni, lăsată în paragină. RATB şi-a sabotat propria afacere de producere a tramvaielor

Fostul primar al Bucureştiului Sorin Oprescu nu a făcut nimic pentru ca o asociere între regia de transport și Astra Vagoane Călători Arad să funcționeze. Actualul edil, Gabriela Firea, dă dovadă de același dezinteres. 

O asociere făcută în 2011 între RATB şi Astra Vagoane Călători Arad pentru producerea la Bucureşti de tramvaie moderne, cu podea coborâtă, sub licenţă Siemens, a fost pur şi simplu sabotată de politicienii care au condus Capitala. Practic, regia de transport nu numai că nu şi-a dat deloc interesul pentru ca afacerea să meargă, ci, dimpotrivă, a acţionat în aşa fel încât să fie sortită eşecului.

La un an de la semnarea contractului de asociere, din hala modernizată din incinta Uzinei de Reparaţii Atelierele Centrale (URAC), pusă la dispoziţie de RATB, ieşea primul tramvai modern Imperio Eco, cu toate dotările, inclusiv aer condiţionat. Deşi pentru Bucu-reşti era un eveniment important, nici primarul Sorin Oprescu şi nici premierul de atunci, Victor Ponta, nu au participat, chiar dacă promiseseră că vor fi prezenţi.

Ulterior, s-a dovedit că cei doi nu aveau nicio intenţie ca la Bucureşti să fie produse tramvaie. Pentru ca totul să fie legal, RATB trebuia să obţină autorizaţie de construcţie de la Primăria Sectorului 2, pe raza căreia se află URAC. Astra Vagoane Călători a plătit do-cumentaţia, iar oficialii regiei bucureştene de transport urmau să o depună şi să obţină avizele.

Însă nu a fost aşa. RATB a obţinut certificatul de urba-nism, dar i s-au mai solicitat alte documente pentru autorizaţia de construcţie. „Cu numărul 36018/03.05.2012 RATB a depus documentaţie pentru obţinerea autorizaţiei de construire. În data de 07.05.2012 s-a întocmit şi transmis un răspuns prin care se comunica beneficiarului că documentaţia este incompletă, lipsind avize solicitate prin certificatul de urbanism“, a comunicat Primăria Sectorului 2, la solicitarea formulată de „România liberă“.

S-au retras pe ușa din dos

O procedură banală, iar RATB ar fi trebuit pur şi simplu să adau-ge la dosar actele soli-ci-tate. Ei bine, lucrurile
s-au întâmplat exact pe dos, după cum se precizează în răspunsul Primăriei Sectorului 2. „În data de 09.04.2013, un împuternicit al RATB, având delegaţie din partea Regiei, a retras documentaţia depusă în vederea completării. Această documentaţie nu a fost depusă din nou în forma completă pentru a putea întocmi autorizaţia de construire“, se arată în adre-sa remisă redacţiei.

Deci, timp de trei ani, RATB a abandonat proiectul și nici nu dă semne că ar vrea să-l reia. Lucru oarecum explicabil, de vreme ce nici până în ziua de azi majoritatea PSD din Consiliul Ge-neral al Municipiului Bucureşti, „păstorită“ acum de Gabriela Firea, nu a validat asocierea cu uzina arădeană.

În acest timp, hala ultramo-dernă construită la URAC pre-zintă o imagine dezolantă. Același tramvai produs în 2012, părți componente din care ar putea fi asamblate alte tramvaie, totul curat, dar niciun muncitor. Unde mai pui că, dacă aici ar fi produse tramvaie pe bandă rulantă, ele nu ar putea ieși pe poarta uzinei decât pe trailer, pentru că între hală și strada Lizeanu, pe o distanță de nici 50 de metri, pur și simplu nu sunt șine. RATB nu s-a sinchisit să obțină autorizație de construcție pentru hală, darămite pentru conexiunea cu liniile de tramvai deja existente.

„România liberă“ a chestio-nat atât RATB, cât și Primăria Ca-pitalei în legătură cu ceea ce s-a întâmplat la URAC, însă până la închiderea ediției niciuna din instituții nu a răspuns solicitărilor noastre.

Opțiune. Gabriela Firea vrea autobuze, nu tramvaie

Primarul general, Gabriela Firea, a anunțat recent că RATB va cumpăra 500 de autobuze noi, dintre care 30% vor fi electrice. Orice investiție în dotarea regiei este benefică, însă edilul pune carul înaintea boilor, pentru că autobuzele sunt cele mai noi mijloace de transport din dota-rea regiei – ele nu au mai mult de zece ani, fiind cumpărate în vremea când primar al Capitalei era Adriean Videanu. Cea mai mare problemă se înregistrează la tramvaie, unele dintre acestea, produse de uzinele Tatra din Cehia, având o vechime mai mare de 40 de ani (cele care circulă pe linia 44, de exemplu). RATB nu a organizat niciodată în ultimii 26 de ani o licitație pentru achiziționarea de tramvaie. La o asemenea licitație ar fi putut să participe cu sorți de izbândă asocierea RATB-Astra Vagoane Călători, dacă aceasta ar fi fost sprijinită să funcționeze (potrivit normelor europene, nu poate fi vorba de achiziție directă, pentru că este implicată o firmă privată).

Cele mai citite

Ce trebuie să ai în vedere atunci când dorești să achiziționezi o barcă?

De la mic la mare, cu toții simțim o atracție deosebită pentru întinderile de apă. Când eram mici, mergeam la râu sau mare și...

Ce trebuie să ai în vedere atunci când dorești să achiziționezi o barcă?

De la mic la mare, cu toții simțim o atracție deosebită pentru întinderile de apă. Când eram mici, mergeam la râu sau mare și...

Anunț de ultimă oră al Federaţiei Germane de Fotbal! Ce se întâmplă cu selecționerul Julian Nagelsmann

Federaţia Germană de Fotbal (DFB) a anunțat că i-a prelungit contractul selecționerului Julian Nagelsmann până în anul 2026. „Este o decizie care vine din suflet....
Ultima oră
Pe aceeași temă