15.3 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăSpecialAeroportul Băneasa, soluţia de avarie pentru aglomeraţia de pe Otopeni. Când se...

Aeroportul Băneasa, soluţia de avarie pentru aglomeraţia de pe Otopeni. Când se redeschide micul aeroport din nordul Capitalei

La patru ani după ce ultimul avion low-cost a decolat de pe pista din nordul Capitalei, aerogara care i-a deranjat pe proprietarii de vile din vecinătate are un trafic de tot râsul: nici 14 pasageri pe zi, potrivit datelor oficiale.

Cum autorităţile nu au făcut nimic în ultimii ani pentru a construi un nou terminal la Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” din Otopeni, iar acesta este din ce în ce mai aglo­merat, acum apelează la soluţii de avarie.

Dacă tendinţa de creștere a traficului pe Otopeni se va menţine și anul viitor, ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, a declarat că se poate trece la mutarea unor curse pe Aeroportul „Aurel Vlaicu“ Băneasa, așa cum anticipase „România liberă “într-un articol publicat la finele lunii trecute. „Va fi vorba de o redeschidere temporară, până la construcţia unui nou terminal la Otopeni. Băneasa poate prelua 1,5 milioane de pasageri anual”, a declarat Sorin Bușe pentru „România liberă“.

Capacitatea aerogării este chiar și mai mare. În ultimul an în care aici au operat cursele low-cost, și anume 2011, Aeroportul Băneasa a avut un număr-record de pasa­geri – peste două milioane. Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu a decis mutarea companiilor low-cost la Otopeni și transformarea aerogării Băneasa în una de business. Decizia propriu-zisă a fost luată însă în mandatul Ancăi Boagiu.

Presiuni repetate pentru închidere

De-a lungul ultimelor decenii, nu puține au fost presiunile dezvoltatorilor imobiliari de a închide Aeroportul Băneasa, pentru că numeroase „VIP-uri“ își făcuseră vile în imediata apro­piere a pistei și erau deranjate de zgomotul avioanelor. Pe 25 martie 2012, pista a fost închisă traficului pentru cursele low-cost, care au fost mutate la Otopeni. Presa a relatat la vremea respectivă că cel care a urgentat închiderea aeroportului a fost prim-ministrul Mihai Răzvan Ungureanu, care locuiește în cartierul Henry Coandă din Vo­luntari, în imediata apropiere a pistei.

Anca Boagiu mai încercase în trecut să „șunteze” Aeroportul Băneasa. În 2000, ea l-a demis pe Gheorghe Răcaru de la conducerea Tarom, reproșându-i „carenţe în modul de gestionare a activităţii companiei“. Atât de „incompetent“ era Răcaru, încât în câţiva ani a pus bazele companiei low-cost Blue Air, care a ajuns să depășească Tarom. După demitere, Anca Boagiu a făcut presiuni pentru ca Tarom să-și mute cursele interne de la Băneasa la Otopeni.

Nu s-a întâmplat însă în mandatul ei, ci în al lui Miron Mitrea, în octombrie 2001, când la conducerea Tarom se afla Nicolae Demetriade. Aeroportul Băneasa a rămas fără majoritatea veniturilor și risca să intre în colaps financiar. Salvarea a venit tocmai de la Gheor­ghe Răcaru – compania Blue Air a început să ope­reze zboruri internaţionale de la Băneasa și ulterior au venit aici și alte companii low-cost.

În curând, locatarii vilelor de lux din nordul Bucureștilor vor fi nevoiţi să se obișnuiască din nou cu zgomotul aeronavelor Boeing 737. Și nu ar fi nimic antieuropean, atâta vreme cât există aeroporturi situate în inima marilor metropole. Cele mai bune exemple în acest sens sunt unicul aeroport din Lisabona, dar și mai cochetul London City Airport.     

16,5% mai mult trafic

Ultima extindere a Aeroportului Otopeni a avut loc pe 6 noiembrie 2012, când a fost inaugurat noul terminal Plecări, cu o suprafaţă de 19.600 mp. Lucrările de construcţie au început în vara lui 2011 și au durat 17 luni, un record pentru România. De atunci nimeni nu a mai făcut nimic pentru extinderea aerogării, poate și pentru că în acest interval au fost nu mai puţin de opt miniștri ai Transporturilor. Pe cele două porţi aeriene ale Capitalei, Otopeni și Băneasa, traficul aerian a crescut cu 16,5% în primele opt luni ale anului în curs faţă de aceeași perioadă a lui 2015.

Cele mai citite

UE cere ca Facebook și Tik Tok să combată falsurile create cu inteligența artificială

UE, prin Comisia Europeană, a cerut marilor site-uri de socializare, precum TikTok și Facebook, să eticheteze clar publicitatea politică și să reducă "viralitatea conținutului"...

Tarifele polițelor de asigurare obligatorie rămân plafonate până la 30 iunie 2024

Executivul a aprobat actul normativ promovat de Ministerul Finanțelor și elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară prin care prelungește cu trei luni perioada de...

Guvernul ia noi măsuri privind sistemul electronic RO e-Factura

Guvernul ia joi noi măsuri privind sistemul electronic RO e-Factura, premierul Marcel Ciolacu anunţând că va fi prelungită cu două luni, până la 31...
Ultima oră
Pe aceeași temă