Să ne imaginăm următorul tablou: fructe și legume în supermarketuri, așezate în lădițe de plastic. Ghivecele din plastic stau și ele cuminți pe rafturi. Pubelele din plastic sunt la locul lor. Și, cel mai probabil, elementul comun al tuturor acestor obiecte este Harplast, o companie născută în comunism și reinventată după 1990.
Familia Bajkó a reușit să transforme o fostă întreprindere comunistă într-un exemplu al supraviețuirii prin tranziție și al profitabilității. Înființată ca o societate de stat în 1977, Harplast (Miercurea Ciuc) a trecut prin procesul de privatizare în 1993. Compania, care produce în principal ghivece, navete, lăzi și pubele de plastic, a ajuns între timp la afaceri de 21,1 milioane de lei (4,7 milioane de euro) și un profit net de 3,2 milioane de lei (710.000 de euro).
Miklós Bajkó (38 de ani) a moștenit interesul pentru această industrie de la tatăl său, care deține 85% din pachetul de acțiuni al companiei. În momentul de față ocupă funcția de director comercial, dar crede că în următorii doi-trei ani va fi pregătit să preia complet frâiele afacerii, cu toate că, așa cum se întâmplă în afacerile de familie, drumul până aici nu a fost ușor de parcurs. Este familiarizat cu Harplast încă de la terminarea liceului, însă, o perioadă, a și lipsit din viața firmei. „Din 2007, am lucrat la o bancă. Nu m-am înțeles cu tata, au fost niște disensiuni, apoi m-am întors în companie, în 2010. A fost așa, cu reprize“, povestește Miklós Bajkó.