S-a încheiat încă o ediţie a Festivalului internaţional de teatru de la Sibiu şi, în ciuda crizei financiare şi a bugetului mai limitat decât în alţi ani, această ediţie a fost una de succes.
Deşi ploaia le-a dat de furcă unora dintre artiştii care evoluau pe stradă, lumea a ieşit puhoi să vadă show-urile de lumini, proiecţiile pe clădiri, concertele şi spectacolele de circ. Printre cei care s-au produs în aer liber s-a numărat şi Robert Turcescu, el cântând împreună cu trupa sa rock în Piaţa Mică.
Mariachi la sinagogă şi dansatori în kibutz
Un grup încântător de chitarişti mexicani, nişte mariachi de mare clasă, au cântat în locuri cu totul speciale: la cetatea Cisnădioara şi la sinagoga din oraş. Cu chitare sau fără, cei patru mexicani au fost nelipsiţi în fiecare noapte din clubul festivalului, amplasat în curtea Teatrului Naţional „Radu Stanca”, unde se petrecea pe orice vreme până dimineaţa. Vedetele incontestabile ale acestei ediţii de festival au fost dansatorii israelieni din trupa Vertigo, veniţi la Sibiu cu două spectacole care au lăsat publicul fără răsuflare: „Mana” şi „Momentul zero”, ambele cu o coregrafie semnată de Noa Wertheim. Cele două montări au un amestec de fizicalitate şi spiritualitate, vorbind parcă despre condiţia omului făcut de Dumnezeu din lut, trăitor pe pământ, dar care tinde în mod constant spre lumină. Dansatorii din trupa Vertigo au declarat apoi că au ajuns la un nivel atât de înalt în arta lor şi pentru că au ales un mod de viaţă diferit de al altor artişti. Ei trăiesc într-un kibutz, într-un sătuc eco, cum l-au numit ei, şi sunt vegani convinşi. Locuiesc împreună şi se dedică doar antrenamentelor şi repetiţiilor.
Iureş, actorul „absolut”
Unul dintre cele mai căutate spectacole a fost magistralul one-man-show al lui Marcel Iureş, „Absolut!”. La casa de bilete, când cineva a întrebat dacă se mai găseşte un bilet la acest spectacol, casiera a spus: „Nici dacă vine preşedintele României nu mai am de unde să-i dau un bilet.” Preşedintele României nu a venit (cel puţin nu cel actual, căci, de pildă, Emil Constantinescu era pe acolo), dar asta nu l-a împiedicat pe Marcel Iureş să dea un show de zile mari. Spectacolul este o remixare splendidă a poveştii lui Ion Creangă „Ivan Turbincă”, pusă în scenă de şugubăţul regizor Alexandru Dabija, care nu e la primul flirt cu opera lui Creangă, el montând atât „Punguţa cu doi bani”, varianta pentru adulţi, la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, în spectacolul „Oo”, în care ouăle ajung personaje în sine, cât şi, mai nou, „Capra cu trei iezi”, la Teatrul Act, spectacol în care Andi Vasluianu joacă un lup fioros şi mâncăcios nevoie mare, iar Emilia Dobrin, o capră însetată de răzbunare.
Dar revenind la „Absolut!”, Marcel Iureş interpretează toate personajele din poveste, fiind, pe rând, Ivan, cătana cu suflet bun, dar un rachier de calibru, Bunul Dumnezeu, care, pentru că i se făcuse dor de experimentul Iov, pune un nou pariu, de data aceasta nu cu diavolul, ci cu Sfântul Petru, Creatorul mizând pe sufletul bun al lui Ivan. Sfântul Petru, creat de Iureş ca un bătrân evreu moldovean, precaut, ba chiar fricos, pierde evident pariul făcut cu „Şeful”.
În poveste mai apare, după cum ştim, şi Moartea, o femeie lungă şi slabă, pe care Iureş o joacă cu un umor dement. Mai avem în plus şi personajul povestitorului, care e un boschetar ce are tot timpul din lume să spună publicului povestea lui Ivan Turbincă. Boschetarul este şi un maestru al muzicuţei, dând un concert pe cinste la începutul spectacolului. Una peste alta, avem de-a face cu un spectacol de nota 10 + şi sigur că la ieşirea din sală unii cronicari se mirau a mia oară cum de acest rol al lui Iureş a putut trece complet neobservat de juriul UNITER. Actorul, care de curând a încheiat filmările la încă un sezon din serialul „În derivă”, a primit felicitări până târziu în noapte de la cei adunaţi în clubul festivalului şi şi-a sărbătorit succesul cu o bere, două, trei.
Festivalul s-a închis cu o repriză zdravănă de focuri de artificii, care a încântat miile de oameni coborâţi în stradă mai ceva ca la Revoluţie.
Spectacolul lui Marcel Iureş, un remix după Ivan Turbincă de Ion Creangă, s-a jucat la Sibiu cu casa închisă.