Sala Radio a devenit un loc foarte animat și frecventat din ce în ce mai mult de melomanii bucureșteni. Pe lângă Orchestra și corul “mare“, Radioul mai are și un faimos cor de copii. În plus, Radio România este și organizatorul marelui târg de carte Gaudeamus. Despre oferta culturală din acest nou an a ansamblurilor de sub egida Radiodifuziunii Române am vorbit și noi cu cu Oltea Şerban-Pârâu, director al Centrului Cultural Media Radio România.
RL: Anul 2014, fost unul deosebit pentru Radio România din punct de vedere cultural. Aţi găzduit un Festival Internaţional al Orchestrelor Radio – RADIRO, un Festival Internaţional de Teatru Radiofonic – Grand Prix Nova, mai multe turnee naţionale şi internaţionale. Ce vă propuneţi pentru 2015?
Oltea Şerban-Pârâu: Aş mai completa bilanţul pe care l-aţi pomenit prin Târgul Internaţional de Carte Gaudeamus cu un palmares-record. Ne-am obişnuit să facem recorduri în fiecare an. Nu ştiu unde vom ajunge, cert este că anul acesta a fost un nou record la ediţia XXI de la Romexpo a acestui târg. Sperăm să menţinem şi să creştem ceea ce am obţinut în acest an, prin Gaudeamus, prin Festivalul Internaţional al Orchestrelor Radio sau Grand Prix Nova. Acestea sunt evenimente deosebite, ca şi turneele naţionale muzicale pe care le organizăm. A fost însă şi o activitate curentă situată la un nivel foarte înalt. Cred că e foarte important să se înţeleagă lucrul acesta. Evenimentele sunt utile, au vizibilitate foarte mare, dar dacă ele se sprijină pe picioare de nisip, nu va dura. Important este că în spatele acestor vârfuri se găseşte o stagiune cu săli arhipline la Sala Radio.
RL: Cu toţii ştim că în general domeniul cultural este slab finanţat. Radio România reuşeşte totuşi să nu fie numai un reflector al lumii culturale, ci şi un actor al ei destul de important. Cum reuşiţi acest lucru?
O.Ș.P.: Acest lucru se construieşte în ani, se construieşte cu proiecţii în viitor, pentru că domeniul acesta nu poate funcţiona de azi pe mâine, ci doar printr-o planificare pentru anii următori, pentru ediţiile viitoare, aşa se întâmplă și cu Festivalul Enescu şi nu numai. E necesar acest curaj de a funcţiona în viitor, fără a avea încă certitudinea că viitorul te va susţine la fel de bine. Pentru zona culturală, trebuie să faci planuri, trebuie să faci proiecții concrete şi să antamezi personalităţi care să vină în această zonă şi să-ţi susţină iniţiativele, chiar dacă vei şti exact cu ce joci în piaţă puţin mai târziu.
RL: Stagiunea Orchestrelor şi Corurilor Radio este una foarte importantă, din ce în ce mai vizibilă şi apreciată. Ne-am obişnuit să vedem mari artişti români sau străini. Ce ofertă aveţi la început de an?
O.Ș.P.: Avem în stagiune foarte mulţi
artişti români în primele trei luni, dar titluri atractive. Odată ce oamenii care au venit în Sala Radio au avut satisfacţii artistice şi au plecat acasă mai fericiţi, ei au revenit şi vor reveni. Iar ianuarie, februarie, care sunt nişte luni destul de moarte pe plan cultural, la Sala Radio sunt pline de evenimente, pline de muzică de calitate. Aşa că, dacă sunteţi din Bucureşti, puteţi să vă umpleţi serile venind la Sala Radio. Sau dacă nu sunteţi din Bucureşti, puteţi asculta transmisiunile noastre în direct pe Radio România Cultural, Radio România Muzical, în serile respective, la ora 19.00.
RL: Sala Radio a devenit de altfel, în ultimii ani, un loc privilegiat, foarte frecventat de iubitorii muzicii.
O.Ș.P.: Se întâmplă multe aici. Sala Radio a devenit o adresă culturală a Bucureştiului tot mai frecventată nu numai pentru manifestările noastre, ci şi pentru alte manifestări pe care le găzduieşte în zona de clasic, de jazz şi altele. Pentru că are un anumit standing, atrage un anumit tip de public şi are anumite dotări pe care nu le au alte săli din Bucureşti. Sunt mândră de faptul că este atât de multă lume la Sala Radio, atât la concertele cu un afiş realmente atractiv, cu vip-uri ale muzicii clasice, cât şi la concerte obişnuite, în care evoluează soliştii pe care-i putem vedea oricând în România. De asemenea, turneele naţionale „Pianul Călător“, „Duelul viorilor“, „Flautul fermecat“, „Vioara lui Enescu“ vor continua. Avem multe planuri pe 2015. Sperăm să avem turnee cu Orchestra Naţională Radio şi cu Corul de Copii în zone în care există foarte mulţi români, respectiv în Spania, în zona Barcelonei, şi în Italia, în zona Milano, şi sperăm să reuşim să promovăm aceste ansambluri și în acest fel. Este vorba de toamna lui 2015. Bineînţeles, vom participa la Festivalul „George Enescu“ cu orchestrele şi corurile noastre în Simfonia celor 1000 – Simfonia a VIII-a de Mahler. Pe 2 septembrie este programat acest concert la Sala Palatului. Este un concert impresionant şi ne bucurăm că în acest festival putem veni să ne demonstrăm forţa, pentru că această simfonie face parte dintre cele prin care, cel puţin prin numărul de artişti prezenţi pe scenă, demonstrezi foarte clar că eşti o forţă. Eu cred că Radio România este în acest moment o forţă în domeniul culturii şi al mediei culturale. Rămâne doar să reuşim să convingem pe toată lumea despre acest lucru şi încercăm prin toate mijloacele pe care le avem, fie că este teatru, fie că este editură, fie că este Târgul Gaudeamus. Nu este uşor, pentru că exista o inerţie în receptarea acestui domeniu şi trebuie să ai curaj să spui lucrurile, să încerci aproape să le impui. De exemplu, toată lumea se duce la Ateneu, pentru că-l vede ca pe un simbol al Bucureştiului. Dar Sala Radio a fost impusă în ultimii cinci ani conştiinţei publice şi cred că merită mai mult decât atât, pentru că ceea ce se întâmplă aici se situează la un nivel artistic foarte înalt şi la un nivel al concepţiei foarte înalt, pentru că sunt lucruri mai speciale. Cine vine pleacă convins de acest lucru.