Tichetele de masă, tichetele cadou, training-urile şi subvenţiile pentru transport sunt cele mai răspândite componente ale pachetelor de beneficii extrasalariale, potrivit unui studiu iniţiat de Edenred şi realizat de compania de cercetare de piaţă GFK.
Peste 70% dintre companiile medii si mari acorda salariatilor tichete de masa
În ciuda crizei financiare şi a măsurilor fiscale luate pe parcursul anului 2010, tichetele de masă rămân în continuare pe primul loc în pachetele de beneficii extrasalariale.
73% din companiile intervievate au declarat că păstrează tichetele de masă în pachetele de beneficii acordate salariaţilor.
Pe următoarele locuri în topul beneficiilor extrasalariale acordate de companii salariaţilor se numără programele de training, utilizate de 39% dintre companii, maşinile de companie, oferite de 33% dintre companii şi tichetele de cadouri, incluse de 31% din companii în programele de beneficii pentru salariaţi.
Companiile mari, cu peste 250 de salariaţi, acordă într-o mai mare măsură diversele tipuri de beneficii salariaţilor lor, faţă de companiile medii, cu 50-249 de salariaţi.
Astfel, 90% din companiile mari acordă salariaţilor tichete de masă, faţă de 70% din companiile medii. În 54% din companiile mari se oferă programe de training salariaţilor, faţă de 35% din companiile medii. Similar, 52% din companiile mari acorda salariaţilor tichete cadou, faţă de 26% din companiile medii.
Aceste diferenţe se datorează în principal faptului că, în cazul companiilor mari, strategiile şi politicile de resurse umane sunt mai complexe şi sunt implementate pe termen mai lung decât in companiile medii, care sunt mai sensibile la fluctuaţiile economice.
Crestere anticipata pentru 2012
Valoarea medie anuală a pachetului de beneficii extrasalariale acordate în 2011 este de 2683 lei înregistrând o scădere cu 13% faţă de 2008. O scădere mai accentuată a fost înregistrata în companiile de mărime medie, cu 50 până la 250 de angajaţi.
Semnalele sunt însă pozitive, 39% din companiile intervievate exprimându-şi intenţia de a creşte valoarea pachetului de beneficii extrasalariale, în timp ce doar 9% estimează în continuare o scădere a acesteia, în orizontul anului 2012.
Companiile care intenţionează să acorde avantaje suplimentare salariaţilor vor alege instrumentele de motivare şi loializare care au şi efecte de optimizare financiară: tichete cadou (24% dintre companii), tichete de masă (17% dintre companii), alte tipuri de tichete (13% dintre companii), asigurări de viaţă, de bunuri sau de accidente (12% dintre companii).
Doar 40% dintre companii isi implica angajatii in alegerea beneficiilor
Companiile decid pachetele de beneficii fără a-i implica foarte mult pe salariaţi. Astfel, doar 40% dintre companiile intervievate îşi consultă angajaţii înainte de a le oferi acestora un nou beneficiu.