1 C
București
luni, 30 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăObtinerea si operarea unei francize costa, in medie, 80.000 euro

Obtinerea si operarea unei francize costa, in medie, 80.000 euro

Afacerile derulate in Romania in sistem de franciza au generat anul trecut o cifra de afaceri de peste un miliard de euro, 65% din acest volum provenind din Bucuresti. Au fost clonate un numar de 300 de marci, iar peste 900 de francizati au avut incredere sa le replice la nivel national. Rata lor de succes este de 89%, dar piata este inca imatura avand in vedere faptul ca numarul mediu de aderenti la fiecare brand este de doar trei firme. Sunt insa si marci care au inregistrat un succes fulminant, una dintre acestea numarand deja 550 de unitati.
Cu un numar de 300 de retele de franciza, piata romaneasca este cea mai dinamica din regiune, fiind depasita doar de Ungaria unde sunt 400 de modele. Insa este vorba despre un inceput, avand in vedere faptul ca in Franta functioneaza 900 de astfel de retele cu peste 18.000 de francizati. Razvan Blid, director al firmei CHR Consulting, estimeaza ca in anul 2007 aceasta piata va creste cu cel putin 30%, atat in ceea ce priveste numarul brandurilor noi care vor intra in tara sau al firmelor romanesti care vor alege sa se dezvolte in acest mod, cat si in privinta cifrei de afaceri care va putea ajunge la sfarsitul anului la peste 1,5 miliarde euro. De mentionat este faptul ca, daca in ultimii patru ani investitia medie intr-o astfel de afacere se situa la un nivel situat intre 10.000 si 30.000 de euro (cifra incluzand atat pretul de achizitie a francizei – a dreptului de a intra in retea si de a folosi o marca cunoscuta si apreciata deja de foarte multi consumatori -, cat si costul investitiilor necesare pentru punerea pe picioare a afacerii), in prezent se cheltuiesc in medie 80.000-150.000 de euro pentru obtinerea si operarea unei francize. Ceea ce inseamna ca in piata exista mai mult capital si mai multa forta economica, iar analistii spun ca si amploarea si succesul afacerii sunt direct proportionale cu capitalul investit initial.

Brandurile romanesti trec granita

Piata romaneasca a reactionat foarte bine la francizele din domenii ca retailul sau serviciile si mai putin la cele din productie, pentru ca acestea presupun investitii mult prea mari. Acest lucru nu inseamna insa ca nu ar fi bani pentru ele. Sunt deja mari investitori romani care isi adauga brand dupa brand in portofoliu pentru a putea acoperi un segment cat mai mare de consumatori. Este cazul lui Nicolae Badea, care a adus cunoscutele marci de restaurante KFC si Pizza Hut si care va mai lansa alte cateva, dupa cum a anuntat Razvan Blid, sau al lui Vicentiu Zorzolan – partener de afaceri cu Octavian Radu de la Diverta, care cumuleaza dreptul de reprezentare pentru Esprit, Spring Field, Women Secret sau Deben Hams (magazine pentru intreaga familie). Altii, cum este cazul Romstal, Mobexpert, Jolidon sau Leonardo, au ales sa treaca granita: primul numarand deja 130 de francizati in Romania, dar si alti 18 in Ucraina, doi in Moldova si unul in curs de localizare in Bulgaria.
Sunt, insa, si exemple de insucces, cum ar fi Pasta & Pizza, Crocodino – magazine de haine pentru copii sau Astarte – comercializare de bijuterii si accesorii. Insa apetitul tot mai crescut al oamenilor de afaceri pentru francize a condus si la aparitia unor branduri grele si scumpe, cum ar fi Zara – nume pentru care numai dreptul de utilizare costa peste un milion de euro sau IKEA – magazin intrat in Romania in sistem de franciza si care a necesitat, in total, o investitie de 8 milioane de euro.

Francize pentru firme de apartament

Asta nu inseamna, nicidecum, ca oamenii de afaceri obisnuiti nu ar putea opta pentru acest tip de afacere. Chiar si cei care nu au inca o idee clara despre ce ar vrea sa faca ar putea avea o sansa. La Targul de Francize, care se desfasoara in aceste zile la Romexpo, ii asteapta 47 de marci straine si romanesti, mai mult sau mai putin faimoase, venite aici pentru a-si gasi parteneri. Se gasesc francize ce pot fi achizitionate chiar cu 2.000 de euro si care pot fi desfasurate de cei ale caror sedii de firma sunt stabilite in apartamentele de bloc. Este cazul brandului Body Shape – saloane de infrumusetare, unde francizorul (cel care vinde drepturile de utilizare a numelui) solicita doar un spatiu cochet de minim 40 mp si care sa fie situat intr-o zona buna dintr-o localitate, nu neaparat centrala sau ultracentrala. Sau se poate opta pentru un magazin de dulciuri – Leonidas fiind un nume de rezonanta care se poate folosi contra unei sume minime de 3.000 de euro. O frizerie pentru copii – sub atractivul brand Ciofolici – se poate deschide achitand o taxa de franciza de 5.000 de euro.
Pentru restaurante, costurile sunt mai mari, pleaca de la 5.000 de euro dar pot ajunge si la 200.000 daca este vorba despre un nume consacrat international. In general, francizorii asigura pregatirea personalului (bucatari, ospatari) si ofera retetele si modul de alcatuire a meniurilor, dar au pretentii ca spatiul si amenajarea lui sa fie facute in mod cat mai corespunzator. Orice esec le afecteaza, in primul rand, lor imaginea.

Cele mai citite

Jimmy Carter, fostul președinte al SUA și laureat al Premiului Nobel pentru Pace, a murit la 100 de ani

Președinția sa de un singur mandat a fost marcată de acordurile de la Camp David din 1978 dintre Israel și Egipt, care au adus...
Ultima oră
Pe aceeași temă