Două firme, aceeaşi licitaţie, aceleaşi criterii de calificare. Nici una nu îndeplineşte unul dintre criterii, una este exclusă, cealaltă nu numai că nu e exclusă ci primeşte şi contractul aferent de 100 milioane euro. Aşa se aplică legea unică la compania de autostrăzi.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) aplică standarde duble la licitaţiile organizate pentru acordarea unor contracte de sute de milioane de euro de la bugetul de stat. Acuzaţia rezultă din contestaţia depusă la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) de către firma Tehnologica Radion, unul dintre participanţii la licitaţia pentru proiectarea şi construirea celui de-al doilea tronson al autostrăzii Timişoara-Lugoj, 23 km.
Accesul companiilor de construcţii la licitaţiile pentru construirea a nouă tronsoane de autostradă dintre Nădlac şi Sibiu a fost condiţionat de către CNADNR de îndeplinirea mai multor criterii de calificare, printre care şi criteriul indicatorului lichiditate generală. Pentru a fi admise, firmele trebuiau să aibă indicatorul supraunitar, adică activele pe termen scurt (lichidităţile financiare) să fie superioare ca valoare pasivelor pe termen scurt (datoriilor financiare). Criteriul trebuia îndeplinit de orice firmă din consorţiu, nu doar de întreaga asociere.
Tirrena Scavi-Cossi, mai egală decât ceilalţi
Pe tronsonul respectiv, CNADNR a primit nouă oferte. Compania a desemnat câştigătoare asocierea clasată pe locul 2 ca preţ, formată din firmele italiene Tirrena Scavi-Condotte-Cossi, după ce asocierea de firme clasate pe locul 1 a fost exclusă, printre altele, ca urmare a faptului că indicatorul lichiditate generală a unei companii din consorţiu era doar de 93,88%, 100% fiind minimum admis. Potrivit contestaţiei Tehnologica Radion, nici asocierea clasată pe locul 2 ca preţ nu îndeplinea acest criteriu. În contestaţia sa, firma face trimitere la bilanţul firmei italiene Cossi disponibil la adresa www.cossi.com, care ar arăta că indicatorul în cauză este, şi în cazul acesteia, sub 100%, mai precis este doar de 98%.
Tirrena Scavi va construi 50 km
În loc să o descalifice şi aso-cierea ce includea firma în cauză CNADNR atribuie contractul de 100 milioane euro acesteia. Dacă Tehnologica Radion are dreptate, aceasta ar însemna că asocierea condusă de Tirrena Scavi ar fi trebuit exclusă din licitaţiile pentru toate tronsoanele de autostradă la care a fost prezentă, adică lotul 4 Orăştie-Sibiu, lotul 1 Nădlac-Arad şi lotul 2 Lugoj -Deva. Firma în cauză este singurul participant care a câştigat dreptul de a construi două tronsoane de autostradă, mai precis 27 km din Lugoj- Deva şi 23 km între Timişoara şi Lugoj.