Fie că vorbim despre profitabilitatea impusă de acţionari, de cota de piaţă, de creşterea veniturilor sau de clienţi bine informaţi şi mulţumiţi, industria asigurărilor auto are nevoie de menţinerea unui echilibru constant al tuturor forţelor care acţionează în această piaţă şi de consecvenţă în atingerea obiectivelor pe termen lung.
” Osocietate de asigurări este evaluată prin prisma calităţii serviciilor pe care le oferă. Îmi doresc ca piaţa să atingă acel obiectiv de profitabilitate, atât pentru asigurători, cât şi pentru brokeri, iar clientul să fie respectat şi servit la timp”,spune Mihai Tecău, preşedintele Directoratului OMNIASIG VIG.
Adrian Marin, liderul GENERALI România, susţine că asigurătorii îşi doresc o piaţă dezvoltată şi clienţi mulţumiţi. „Ar trebui să privim consecvenţi spre targeturile pe termen lung şi să ne abatem mai puţin de la acest drum din cauza presiunilor pe preţuri sau de alte tipuri apărute în activitatea noastră”, a subliniat acesta. În opinia Marianei Diaconescu, preşedintele Directoratului ASIROM VIG, asigurătorii urmăresc creşterea afacerilor, iar pentru acest deziderat este nevoie de două lucruri esenţiale: „cât mai mulţi clienţi bine informaţi şi satisfăcuţi, care să ne devină parteneri, garantând astfel creşterile viitoare, precum şi realizarea unor venituri mai mari, prin politicile de tarifare, astfel încât să acopere costurile şi să genereze profitul solicitat de acţionari”.
„Toate acestea trebuie obţinute cu menţinerea unui echilibru în sprijinul tuturor forţelor care acţionează în această piaţă: echilibru la nivelul comisioanelor, al tarifelor şi menţinerea unui fair play al jucătorilor din piaţa asigurărilor auto”, a continuat liderul ASIROM.
În ceea ce priveşte piaţa de intermediere, Bogdan Andriescu, preşedintele UNSICAR, consideră că brokerii constituie principalul vector de educaţie şi de promovare a asigurărilor în rândul clienţilor.
Pentru satisfacerea şi menţinerea acestora în portofoliu, tot ce poate face un broker este promovarea acelor asigurători care plătesc daunele şi oferă clienţilor servicii de calitate, apreciază Viorel Vasile, liderul SAFETY Broker. „Dacă nu am probleme la plata daunelor şi clientul este mulţumit, rămâne clientul meu. Tendinţa de evoluţie a pieţei auto nu este bună atât timp cât vorbim despre o scădere a primelor concomitent cu o majorare a daunelor şi este clar că, pentru a fi stopată, trebuie lucrat la reglaje”, a concluzionat acesta.
Studiu de caz: România şi asigurările auto creează cele mai mari probleme pentru VIG
În ceea ce priveşte segmentul CASCO, pe piaţa românească VIG înregistrează cea mai mare frecvenţă a daunelor, aceasta depăşind 50%, comparativ cu Polonia, Cehia şi Slovacia, unde indicatorul nu a trecut de 20%, potrivit unui studiu realizat la nivelul companiilor VIG.
„Situaţia este una specială pentru România. Noi nu prea mai avem asiguraţi CASCO întrucât, practic, asiguri un eveniment care apare într-un caz din două. Nu cunosc nici o altă piaţă care să consemneze o asemenea frecvenţă.” Transpus în preţuri, între cele patru pieţe comparate, este evident că, datorită acestui factor, în România avem cea mai ridicată prima medie, de peste 500 euro, comparativ cu Slovacia, următoarea clasată, cu 380 euro. La nivelul pieţei RCA, România se evidenţiază cu o frecvenţă a daunelor de peste 7% (cea mai mare fiind raportată de Slovacia, 8,3%) şi cu o creştere uriaşă a daunei medii pe vătămări corporale, la apropape 8.000 euro/eveniment, „pe fondul dezvoltării unei adevărate industrii de avocaţi specializaţi, fiind cea mai mare valoare între cele patru pieţe analizate”, a explicat vicepreşedintele OMNIASIG VIG, Artur Borowinski.
O altă problemă identificată în cazul RCA este lipsa reînnoirii automate a poliţei. „În majoritatea ţărilor, RCA se reînnoieşte automat la compania la care asiguratul avea poliţa veche. Acest lucru poate împiedica trecerea asiguratului de la o companie la alta, pe criteriul preţului mai scăzut. Aşa se poate explica concurenţa nebună din România. Pot exista diferenţe de 10-20% între tarifele practicate, însă diferenţe de 70-80% nu pot fi de înţeles. Prima minimă pentru a încheia exerciţiul financiar pe zero este de 150 euro. Nu ai cum, ca asigurător, să obţii profit din RCA”, a continuat Artur Borowinski.