Premierul Victor Ponta a declarat, joi, că lucrările la Autostrada Transilvania trebuie finalizate pentru că „lucrurile bune începute şi oprite trebuie continuate”, transmite corespondentul Mediafax.
Ponta a declarat, joi, într-o conferinţă de presă, că este esenţial pentru România să aibă finalizată Autostrada Transilvania, iar lucrările să fie continuate fie de compania americană Bechtel, fie de un alt constructor.
„Consider că lucrurile bune începute în anii trecuţi şi oprite din diverse motive trebuie continuate. Eu văd că o autostradă care să lege Transilvania şi România de Europa este absolut necesară. Autostrada Transilvania trebuie finalizată, poate nu cu Bechtel, nu pot să mă pronunţ eu cine trebuie să lucreze, dar este esenţial pentru România să aibă această autostradă finalizată. Nu am înţeles niciodată de ce în România, când se construieşte o autostradă, se începe o bucată la mijloc, una în dreapta. În alte ţări se începe dintr-un loc şi se termină capătul celălalt”, a spus Ponta.
Surse din cadrul proiectului au declarat ziarului România Liberă că Ministerul Transporturilor trebuie să mai plătească americanilor 240 de milioane de lei, potrivit înţelegerii semnate anul trecut de România cu constructorul, aceasta fiind a doua tranşă din ceea ce s-a convenit atunci. Banii nu sunt însă în buget şi ca urmare vor putea fi disponibilizaţi către Ministerul Transporturilor de abia din iulie 2012, când se va face rectificarea bugetară, potrivit legii responsabilităţii fiscale. Sumele vor veni prea târziu însă, pentru ca firma americană să se mobilizeze şi să termine sectorul de 18 kilometri promis.
Ponta vede paiul din ochiul altuia
El a arătat că reprezentanţii PDL care au oprit proiectul iniţial, Traian Băsescu şi fostul ministru al Transporturilor Gheorghe Dobre, „vor plăti politic”. Stoparea proiectului în 2005 a avut însă loc în perioada mandatului de premier al lui Călin Popescu Tăriceanu, membru important al PNL, partid aflat în prezent la guvernare împreună cu PSD. In plus forma nefericită a contractului cu Bechtel ce a permis escaladarea costurilor în absenţa oricăror lucrări efectuate de americani, a fost concepută în mandatul fostului ministrul al Transporturilor, Miron Mitrea, şi el un politican influent în PSD.
Autostrada ar fi trebuit terminată în 2013. Implineşte 10 ani
Proiectul Autostrada Transilvania a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro, încheiat cu compania americană Bechtel pentru construcţia unui traseu de 415 kilometri. După şapte ani de la lansarea proiectului, au fost finalizaţi doar 52 de kilometri.
Contractul cu Bechtel a fost renegociat în 2011, compania americană urmând să finalizeze doar două tronsoane din cele opt ale autostrăzii. Guvernul a avizat noul contract, care prevede reducerea costului aferent lucrării cu 50%, la 6,9 milioane euro/km, şi permite scoaterea la licitaţie a tronsoanelor încă neîncepute.
Bechtel va continua lucrările la tronsoanele Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii. Traseul autostrăzii mai cuprinde şase secţiuni însumând 297 kilometri, respectiv Braşov-Făgăraş (53 km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăileşti (24 km) şi Mihăileşti-Suplacu de Barcău (76 km).