Firmele Romstrade şi Straco care trebuie să efectueze lucrările de deszăpezire ale autostrăzii A2, pe baza contractului semnat de acestea cu Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) în 2010, pot încasa anual până la 2,1 milioane euro pentru curăţarea de zăpdaă a acesteia, arată contractul cadru dintre CNADNR şi aceste firme.
Aproximativ jumătate din bani sunt primiţi de aceste firme pentru faptul că stau cu utilajele la dispoziţia companiei în parcurile acesteia. Cealaltă jumătate sunt plătiţi pentru orele de intervenţie a acestor firme pe autostradă la lucrările de deszăpezire. Pentru 2012 CNADNR a prevăzut prin contractul cadru posibilitatea de a plăti până la 1,2 milioane euro, cu TVA. Aceşti bani vor fi primiţi dacă vor fi îndeplinite condiţiile din oferta celor două firme, adică aproximativ 100 de zile de intervenţie pe an, din care 30% este durata de acţiune, iar restul e perioada de aşteptare în parcurile CNADNR.
Compania le plăteşte un tarif de acţiune de până la 90 de lei pe fiecare oră şi unul de aşteptare de până la 50 de lei pe fiecare oră.Suma prevăzută pentru 2012 este aproape jumătate din suma disponibilă anul trecut, anume 2,1 milioane euro.
Cine deszăpezeşte: CNADNR sau Romstrade-Straco?
In pofida acestor contracte bănoase, lucrările de deszăpezire, după cum sunt prezentate de televiziuni, par a fi făcute mai degrabă de compania de stat, decât de Romstrade şi Straco. In majoritatea imaginilor apar utilaje cu sigla companiei de autostrăzi. Gheorghe Răcaru, director de dezvoltare în cadrul grupului Romstrade-BlueAir, dă însă asigurări că sunt prezente şi utilajele Romstrade. „Deszăpezim cu câteva zeci de utilaje”, a declarat acesta ziarului nostru.
Echipamentele folosite de CNADNR Romstrade şi Straco par însă insuficiente, iar zilele acestea autostrada a stat mai mult închisă decât deschisă. „Dacă zăpada 50 de centimetri lamele devin total inutile, utilajele nu mai au puterea necesară să o împingă. Dacă e mai mare trebuie folosite pluguri de zăpadă, iar peste un metru mai fac faţă doar turbofrezele (freze ce se ataşează utilajelor) şi autofrezele ce au puteri mari, pot lucra cu o viteză de 5-10 kilometri la oră şi care aruncă zăpada în afara drumului”, afirmă un fost director de întreţinere al CNADNR.
Aceste utilaje puternice, menţionate de acesta, lipsesc însă din dotarea CNADNR sau a firmelor de deszăpezire. Când a făcut licitaţia în 2010 CNADNR a cerut participanţilor să arate că au cel puţin 36 camioane la care pot fi ataşate lame, cel puţin 6 utilaje multifuncţionale la care se pot pune pluguri şi măcar o autofreză, fără să pună condiţii privitoare la puterea acesteia. Potrivit standardelor intrate în vigoare în toamnă, formaţiunile de utilaje ce fac acum deszăpezirea unei autostrăzi trebuie să deţină cel puţin trei autofreze cu o capacitate de cel puţin 5.000 de metri cubi pe oră.
Războiul Romstrade-Pa&Co reînvie
Contractul de deszpăpezire a autostrăzii A2 a făcut în 2009 obiectul unei dispute între firmele Pa&Co ce a pierdut contractul şi companiile Romstrade-Straco. In 2009, Pa&Co a acuzat că Romstrade-Straco a câştigat pe nedrept contractul. utilajele acestora nefiind avizate de Registrul Auto. Acum, în momentul în care autostrada e blocată din cauza iernii, el pare să reînvie.
Intr-un comunicat de presă remis ieri oficialii Pa&Co afirmă că în urma modului în care s-a derulat licitaţia atunci au ajuns acum să stea cu cel mai modern parc de deszăpezire din România tras pe dreapta. In plus ei lasă să se înţeleagă că competitorii lor aveau utilajele cerute la licitaţie doar pe hârtie. „Cel mai mare şi modern parc din ţară, cu 129 de autospeciale cu lamă şi răspânditor, omologate RAR, 24 de Unimoguri, 24 de autofreze de mare capacitate şi 42 de încărcătoare frontale pentru sare şi nisip. Avem în dotare cele mai moderne turbofreze, unice în România. Cele peste 200 de utilaje de deszăpezire pe care le avem şi pentru care continuăm să plătim leasing sunt trase, în proporţie de 85%, pe dreapta, tocmai din lipsa contractelor”, afirmă ei.
[…] În urma impactului, cele două mașini s-au răsturnat în afara drumului. […]