Anul 2012 a debutat cu numeroase inaugurări ale unor noi supermarket-uri, iar pentru lunile următoare planurile de expansiune ale marilor retaileri se vor concretiza prin alte deschideri de magazine pe tot cuprinsul ţării.
Atfel, retailerul francez Carrefour, cel de-al doilea distribuitor la nivel mondial, va deschide la sfârşitul lunii, cel de-al 46-lea supermarket al reţelei, în complexul comercial Iulius Mall din Iaşi. De asemenea, un alt retailer, Mega Image a inaugurat săptămâna trecută nouă noi supermarketuri, unul în Bucureşti şi unul în apropierea Capitalei, respectiv localitatea Mihăileşti.
Planuri investiţionale
Compania Lidl, una dintre cele mai mari lanţuri de magazine care comercializează produse alimentare din Europa, a continuat investiţiile în România prin construirea şi deschiderea, în urmă cu câteva zile, a unui nou magazin situat în din Bistriţa. Şi exemplele pot continua.
În situaţia în care vânzările de anul trecut în comerţul cu amănuntul nu au fost deloc spectaculoase, pe ansamblu fiind vorba de cel mult o stagnare, faptul că lanţurile marilor magazine continuă expansiunea poate părea un lucru contradictoriu. Reprezentanţii organizaţiilor marilor retaileri spun însă că marile companii au planuri investiţionale pe termen lung, iar potenţialul pieţei din România este unul de luat în calcul.
O companie transnaţională are suficiente resurse ca să nu îşi pună problema unor pierderi pe o perioadă determinată de timp, consideră preşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRC), Dan Şucu.
„România este o ţară din Uniunea Europeană, iar potenţialul pieţei este deosebit. Marile companii au resurse considerabile şi planuri investiţionale pe termen lung, bine puse la punct. De aceea, acestea nu pun neapărat accentul pe profitabilitate imediată. Îşi pot permite să acopere anumite pierderi pentru o perioadă şi să fie pregătiţi pentru perioade viitoare să obţină profit suficient”, a declarat Dan Şucu.
Creşterea cotei de piaţă
Extinderea unei reţele de supermarket-uri urmăreşte creştere cotei de piaţă. Implicit, vânzările reţelei cresc, a precizat Delia Cucu, vicepreşedinta AMRC.
„Învestiţiile sunt gândite pe termen lung. Când extinzi reţeaua măreşti cota de piaţă. Ai mai multe unităţi deschise, pe ansamblu vânzările reţelei cresc, nu neapărat şi profitul. Într-adevăr, e important şi unde te poziţionezi, e vorba de o anumită strategie”, a declarat Delia Cucu.
Pentru perioada următoare a anului, majoritatea marilor retaileri a anunţat noi inaugurări de spaţii comerciale.
Reprezentanţii Cora au anunţat încă de anul trecut că în 2012 va deschide hipermarket-uri în Bacău, Slobozia şi Bucureşti şi un mall de 100 de milioane de euro la Constanţa.
Deşi lipsesc informaţiile oficiale şi alţi retaileri precum real sau Carrefour su planuri de expansiune pentru perioada următoare.
Venituri scăzute, cheltuieli reduse
Reţeaua de magazine Profi, deţinută de fondul de investiţii Enterprise Investors, are în plan să deschidă 25 de magazine noi în 2012, continuând astfel expansiunea începută în urmă cu circa cinci ani. De asemenea şi Lidl ar urma să mai deschidă alte şase magazine.
Cât priveşte vânzările cu amănuntul la alimente în special, reprezentantul Federaţiei Sindicale din Industria Alimentară, Dragoş Frumosu, consideră că în perioada următoare se vor menţine la un nivel scăzut.
„Suma alocată din venitul unei familii pentru cumpărarea de alimente s-a redus. Trebuie însă precizat că în ultimul an şi jumătate veniturile reale au scăzut mult, iar cheltuielile cu regia casei, cu întreţinerea au crescut. Familiile îşi calculează acum atent cheltuielile.
La întreţinerea casei e foarte dificil să reduci cheltuielile, mai dai bani pe nişte medicamente, iar puţinul care rămâne în dai pe mâncare. Banii pentru alimente sunt mai puţini şi într-o astfel de situaţie oamenii aleg alimente foarte ieftine şi se înghesuie la promoţii. Faptul că se deschid noi supermarket-uri ţine de politica investiţională, pe termen lung, a marilor retaileri”, a mai precizat Dragoş Frumosu.