Departamentele de litigii au lucrat din plin de la începutul crizei, devenind principala sursă de venit a majorităţii caselor de avocatură. Specialiştii în insolvenţe şi cabinetele de dimensiuni mici au fost principalii câştigătorii pe timp de criză.
Litigiile au constituit de la debutul crizei principala sursă de venit a celor mai importante case de avocatură din România. „Litigiile şi arbitrajele au constituit aria de practică care a generat cea mai mare cifră de afaceri, în timp ce domenii precum farmaceutice, insolvenţă, restructurări sau concurenţă au avut şi ele o pondere importantă din totalul veniturilor”, spune Cătălin Băiculescu, co-managing partner la Muşat şi Asociaţii, unul dintre liderii pieţei de avocatură. Situaţia este similară şi în cazul Nestor Nestor Diculescu Kingston Peterson (NNDKP), alt jucător de top 3 care, în 2010, a asistat clienţi în litigii a căror valoare totală depăşeşte 900 milioane de euro.
Afacerile din domeniul imobiliar,care altădată generau aproape un sfert din veniturile pieţei avocaturii de business, au ponderi de cel mult 10% în structura încasărilor. Cele două case de avocatură, împreună cu liderul Ţucă Zbarcea şi Asociaţii, au înregistrat anul trecut încasări de aproximativ 50 milioane de euro.
Potrivit estimărilor Boboc şi Asociaţii, întreaga piaţă de avocatură a atins anul trecut 160 milioane euro, iar în 2011 ar putea creşte cu aproximativ 15%, până la 185 milioane euro.
Specialiştii în insolvenţe, marii câştigători
Domeniul de expertiză care a cunoscut însă cea mai spectaculoasă dezvoltare de la debutul crizei a fost insolvenţa. În 2010 nu mai puţin de 20.000 de firme au declarat insolvenţa, numărul total ajungând la 34.000. „Insolvenţa, deşi foarte puţin cunoscută înainte de 2009, devine un proces din ce în ce mai popular, poate singurul în măsură să contribuie semnificativ la recuperarea datoriilor şi salvarea de locuri de muncă. Insolvenţa trebuie considerată mijloc de creare de business viitor şi, implicit, de locuri de muncă. Creditorii care acceptă diminuarea creanţelor printr-un plan de reorganizare de succes au şansa de a recupera debitul”,spune Andrei Cionca, managing partner al Casei de Insolvenţă Transilvania (CITR).
Firma se aşteaptă ca până în 2013 să îşi dubleze veniturile, având în vedere că perioada medie pe care se desfăşoară procedura de insolvenţă este de 3 ani, iar CITR lucrează pe un sistem bazat pe comision de succes.
CITR a preluat în 2010 circa 90 proceduri, din care 75% vor intra în reorganizare. 18 proceduri se află deja în perioada de reorganizare, nici un plan propus de către CITR nefiind respins. Echipa CITR este alcătuită din 80 de profesionişti, preponderent din domeniile juridic şi economic, dar şi din domenii conexe.
Şansă pentru jucătorii mici
Venirea crizei a constituit o şansă importantă pentru jucătorii de dimensiuni mici. „Pentru casele de avocatură mai mici, precum a noastră, de la momentul declanşării crizei am consemnat o creştere considerabilă a numărului de clienţi. Lipsa lichidităţilor este principala cauză pentru care ni se solicită serviciile, fie că e vorba de incidente la plată sau restructurări ale acţionariatului companiilor, reduceri sau majorări de capital social”, spune Oleg Burlacu, managerul Burlacu şi Asociaţii.