7 din 9 tronsoane vor fi făcute de firme care nu s-au clasat pe locul I la oferta financiară.
Poţi câştiga o licitaţie chiar dacă ai abia al şaselea cel mai mic preţ. A demonstrat-o Nelu Iordache (foto), unul dintre „regii asfaltului” care se pot considera marii câştigători ai licitaţiei pentru autostrada Nădlac-Sibiu. Ministrul Transporturilor, condus de Anca Boagiu, a anunţat ieri cine va construi ultimele nouă tronsoane de pe acest traseu.
Marii perdanţi ai licitaţiilor sunt firmele franceze şi cele spaniole care, deşi au avut destule oferte financiare mai bune decât ale concurenţei, au fost scoase din joc. Cum anume, nu se ştie, deoarece Ministerul Transporturilor a refuzat ieri să răspundă solicitării trimise de România Liberă în care era întrebat ce firme au fost descalificate şi care au fost preţurile celorlalţi participanţi, preferând să facă publice doar preţurile câştigătorilor. Informaţiile prezentate în articol nu au fost deci oferite de Ministerul Transporturilor, cum ar fi normal.
Din România principalii beneficiari sunt firmele Romstrade, calificată de pe locul 6 din 7, deţinută de patronul Blue Air, Nelu Iordache, Euroconstruct 98 a lui Dan Beşciu şi Spedi-tion UMB, aparţinând lui Dorinel Umbrărescu. Ultimele două au câştigat contractele de pe locul 4. Singura firmă românească câştigătoare de pe locul 1 ca preţ este Straco, deţinută de fraţii Horpos. Alături de Strabag, această firmă construieşte şi tronsonul Deva-Orăştie, licitat anterior. Pe lista câştigătorilor se regăsesc şi două firme austriece, anume Alpine şi Strabag.
Click pe tabele pentru a mări
Spaniolii şi francezii, scoşi din joc
Deşi firmele spaniole sau franţuzeşti participante (FCC sau Colas) au fost, de regulă, mai mari decât cele italieneşti câştigătoare, ele nu au reuşit să câştige nici un tronson. Posibi-le explicaţii sunt disputele acestora cu ministerul lui Anca Boagiu, anume contractul lui Colas reziliat pentru autostrada Cernavodă-Medgidia sau cel întârziat al spaniolilor de la FCC pentru Arad-Timişoara. Întocmirea „unor liste gri, albe-negre cu constructori, consultanţi, pro-iectanţi pe criterii nu tocmai obiec-tive”, după cum se exprimă unul dintre constructori, poa-te explica misterele acestei di-recţionări ale banilor publici.