12 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăSpecialSemnal de alarmă. De ce nu vor fi gata anul acesta cei...

Semnal de alarmă. De ce nu vor fi gata anul acesta cei 89 de kilometri de autostradă, promiși de guvernarea PSD

Anul acesta nu vom vedea cei 89 de kilometri noi de autostradă promiși de guvernarea PSD. Un sector de autostradă la care se lucrează din plin și care trebuia să fie gata în curând s-a prăbușit pe o lungime de 70 de metri. Pe același tronson, exproprierea greșită a unui teren dă peste cap totul.

Se lucrează greu pe autostrăzile din România. Problemele nu încetează să apară, așa că e greu de crezut că până la finele anului vom putea circula pe mai mult de 25 de kilometri noi de autostradă. În mod ironic, primul tronson care va fi gata nu va putea fi dat în circulație. Este vorba de bucata de drum dintre Gilău-Nădășelu, lungă de 8,7 kilometri, situată pe autostrada Transilvania. „Gilău-Nădășelu va fi gata anul ăsta în septembrie. Dar degeaba… că va fi muzeu! Nu poate fi folosit pentru că nu avem pod la Gilău peste Someș care să lege acest lot de restul autostrăzii A3. Podul acesta sperăm să fie gata în toamna anului 2018“, susțin cei de la Asociația Pro Infrastructura. 

O nouă bucată de autostradă surpată

Autoritățile promiteau că în august 2017 va fi gata lotul 3, din tronsonul Lugoj-Deva al A1, pe ruta Ilia-Coșevița. Numai că abia la începutul acestei luni au aprobat Hotărârea de Guvern pentru exproprieri suplimentare aferente nodului rutier de la Holdea, ultimul blocaj birocratic pentru finalizarea celor 21 de km de autostradă ai acestui tronson. Numai că, surpriză! Guvernul a decis exproprierea unui teren aflat la doi kilometri distanță, din cauza unei erori a responsabililor de la Drumuri. Deși greșeala a fost semnalată de societatea civilă cu șapte luni înainte de publicarea actului normativ, când era încă în faza de dezbatere, nu a fost corectată. Acum urmează iar hățișul birocratic pentru rezolvarea ei.

Problemele nu se opresc aici. Pe același lot, executat deja în proporție de circa 80%, în urmă cu mai puțin de două săptămâni, s-a surpat terasamentul pe o porțiune de drum de 70 de metri lungime și 11 metri lățime. O echipă de control de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a trimis o echipă de control la fața locului, urmând stabilirea cauzelor care au produs evenimentul şi să prezinte un raport. „Principalele probleme identificate au fost: calitatea slabă a materialelor, mobilizarea insuficientă a constructorilor şi calitatea neconformă a unora dintre lucrările executate“, a transmis CNAIR într-un comunicat.  Construcția celor 21 de kilometri ai lotului 3 Lugoj-Deva a fost atribuită asocierii S.C. Teloxim Con S.R.L. – COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes SA pentru 579,93 milioane de lei și a început în noiembrie 2013. Acesta nu este primul incident de acest gen. Cel mai cunoscut este cel care a vizat autostrada Sibiu-Orăștie, parte din același culoar A1. Pe lotul 3 al acestei auto-străzi au apărut fisuri adânci la câteva luni de la inaugurare, în preajma alegerilor din decembrie 2014. Drumul a fost închis, iar CNAIR a cheltuit bani grei ca să refacă bucata de drum surpată, construită de italienii de la Salini Impregilo SpA, anchetaţi în Italia pentru utilizarea de materiale de proastă calitate în construcţia unei căi ferate de mare viteză. Chiar și așa, noi fisuri au continuat să apară, iar CNAIR a promis că va expertiza întregul lot.

Cuc, nemulțumit de calitatea lucrărilor

Într-o vizită inopinată de imagine pe Lugoj-Deva, săptămâna trecută, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, s-a declarat dezamăgit de lucrările pe loturile 2 și 3 ale acestei autostrăzi, fără a spune ceva despre cum a fost posibilă prăbușirea terasamentului. El a amenințat cu rezilirea contractelor pentru construcția celor două loturi, dacă cei doi antreprenori, italian și spaniol, nu vor respecta termenele de finalizare ale lucrărilor. „Astăzi am inspectat inopinat lucrările Autostrăzii Lugoj-Deva și am constatat, cu mare dezamăgire, că antreprenorii tronsoanelor 2 și 3 se pot «lăuda» doar cu o proastă mobilizare și cu o metodologie deficitară, cauzată de cârpeli interminabile. Nu voi accepta asemenea situații și nu vreau să fac niciun fel de concesii! Dacă cei doi antreprenori, italian și spaniol, nu au cum să respecte termenele de finalizare ale lucrărilor, voi rezilia contractele cu aceștia și voi căuta firme serioase în domeniu“, a scris ministrul pe Facebook.

Lotul 2 se întinde de la Coșevița la Traian Vuia, pe o distanță de 28,6 km, constructorii desemnați fiind JV Salini SPA și Secol SPA, iar costul este de 128 milioane euro.

În ceea ce privește lotul 4 (Șoimuș – Ilia, 22,1 km), ministrul a spus că acesta se prezintă în parametrii normali, iar constructorul (asocierea Tehnostrade, Spedition UMB – n. red.) a dat asigurări că termenul pentru finalizarea lucrării se menține pentru sfârșitul anului în curs. Stadiul lucrărilor însă abia depășește 50%.

Înaintăm doar pe A10

Așadar, singurele bucăți de autostradă cu șanse de finalizare în acest an rămân doar loturile 3 (și 4 din autostrada Sebeș-Turda (A10). În total, acestea au 29 de km, constructorii desemnați fiind Porr și Tirrena Scavi. Potrivit informațiilor lansate de Asociația Pro Infrastructura, circulația ar putea fi deschisă în luna octombrie-noiembrie, însă numai între nodul Turda și nodul Aiud, o distanță de aproximativ 25 km. Distanța de 3,75 km dintre nodul Aiud și limita cu lotul 2 (un fel de centură a orașului Aiud) va putea fi folosită abia în momentul finalizării lotului 2, de care se ocupă Aktor.

Pe 11 iulie, Asociația scria că pe lotul 3, constructorul Tirrena Scavi așternuse stratul final de asfalt (stratul de uzură) pe aproximativ 5,5 km (pe ambele sensuri) din cei 12,45 km cât este lungimea acestui lot. „Deja s-au început operațiunile de montare a parapetelor de protecție. Probabil că în curând vom vedea și marcajele și indicatoarele rutiere, semne clare că lucrările se apropie de final“, a scris Asociația Pro Infrastructura. Astfel, se va putea circula pe autostradă neîntrerupt de la Cluj-Napoca (Gilău) și până la Aiud.

Lotul 1 din Sebeș-Turda avea, în iunie, stadiu de execuție de 20%, fiind cel mai în urmă din cele patru. Lucrările la acest lot de 17 km între nodurile Sebeș și Pârâul Iovului au fost atribuite constructorului Impresa Pizzarotti. Lotul 2 este cel mai lung (24,3 km, între Pârâul Iovului și intrarea în Aiud). Ambele au ca termen de finalizare 2018. 

 

 

Cele mai citite

Se dezumflă balonul Green Deal!

În România, nu se vorbește deloc despre eșecul reuniunii miniștrilor de mediu din UE, cu privire la adoptarea Legii pentru Refacerea Naturii. Deși grupul...

România deschide dosare penale pentru spectacolele pirotehnice de pe stadioane; Ungaria se mândrește cu ele. FOTO

În țara noastră, introducerea de articole pirotehnice pe arenele sportive este interzisă, iar președintele FC Rapid București, Daniel Nicolae, și un lider galeriei giuleștene...

Luis Rubiales, fostul președinte al Federaţiei Spaniole de Fotbal, ar putea ajunge la închisoare

Luis Rubiales, fostul preşedinte al Federaţiei Spaniole de Fotbal, riscă să ajungă la închisoare din cauza problemelor ce continuă după finala Cupei Mondiale de...
Ultima oră
Pe aceeași temă