7.9 C
București
joi, 18 aprilie 2024
AcasăSpecialUnde ne reparăm mașina? Service autorizat vs ”la bordură”

Unde ne reparăm mașina? Service autorizat vs ”la bordură”

Piața service-urilor auto, o afacere de circa 4,2 miliarde de lei, în 2015, se confruntă cu probleme serioase. Unul dintre cei mai importanți jucători din domeniu a ținut să atragă atenția asupra celor mai mari confruntări cu care se confruntă, fără să dorească să-și dea însă numele, de teama unor eventuale repercusiuni. ”Principala problemă cu care ne confruntăm este concurența neloială a așa-ziselor service-uri de cartier, a celor care repară <<la bordură>>. Acest fenomen este întâlnit mai ales vara, când timpul permite astfel de investiții. Iarna vin mulți vopsitori și tinichigii, mai ales, care vor să se angajeze. Mecanici mai puțin, pentru că aceștia pot lucra și în garaje încălzite, dar vin totuși și mecanici”, spune acesta. Evident, pentru că lucrează fără nici un fel de formă legală, prețul cerut este mai mic. Deși sursa noastră vorbește de o diferență de numai 30%, în multe cazuri, potrivit estimărilor noastre, este mai mare. Apelează la această metodă și cei care cumpără mașini relativ ieftine, dar și cei care cumpără mașini scumpe. Singurii care vin în mod constant la dealer sunt cei care au încă garanție.

Migrație pe timpul iernii

De cele mai multe ori, cei care repară ”la bordură” sunt chiar angajați ai service-urilor autorizate, ai dealerilor de marcă. Preferă să facă acest lucru pe timp de vară, iar iarna să se angajeze din nou. Sunt primiți la muncă de cele mai multe ori, pentru că există în domeniu o lipsă acută de personal. Reprezentanții service-urilor autorizate spun că o astfel de reparație nu va fi, în majoritatea cazurilor, una de calitate, iar proprietarul nu va beneficia de garanție. În plus, cineva care lucrează plătind toate dările către stat va putea face față cu greu presiunii din partea muncii la negru. ”Ca să angajez un om și să îi dau 1.800 de lei în mână, am un cost total de peste 3.300 de lei”, spune proprietarul service-ului.

Criză de personal

Cum spuneam mai sus, o altă problemă importantă a service-urilor este lipsa personalului calificat. ”Oamenii buni costă. Un curs de specializare se plătește cu 100 de euro pe zi, la care se adaugă cheltuieli de transport și cazare. După ce muncește șase luni, omul pleacă. O luăm de la început. Este, poate, cea mai mare problemă cu care ne confruntăm”, spune proprietarul de service.

Cu această problemă se confruntă, de fapt, întreaga industrie. ”Nu mai am decât un singur mecanic bun. Nu mai găsim nici șoferi. S-a schimbat legea, trebuie să memoreze răspunsuri. În ultimele luni în Constanța au trecut testul numai patru persoane. În ritmul acesta, în circa doi ani va trebui să luăm oameni din afara țării, pentru că aici nu mai găsim. Am trei mașini trase pe dreapta pentru că nu am găsit șoferi pentru ele”, spune proprietarul uneia dintre cele mai mari firme de transport de persoane din județul Constanța.

GRAV. Probleme de mediu

Dincolo de probleme economice ale service-urilor autorizate sunt grave problemele de mediu. Un service autorizat colectează uleiul uzat, are contract cu o firmă autorizată de Mediu, care îl ridică și îl neutralizează. Desigur, cei de la Mediu verifică și aceste firme, și service-urile. Cineva care repară ”la bordură” nu va face acest lucru și îl va arunca în canalizare. Toate uleiurile de mașină cumpărate din magazine au, probabil, această soartă. De asemenea, vopsitorul ”la bordură” va folosi vopseluri pe bază de solvenți, interzise în industrie, la nivelul Uniunii Europene, pentru că sunt toxice pentru mediu (se comercializează însă în România), nu vopseluri pe bază de apă, mult mai scumpă. Procedura pentru vopsirea cu produse pe bază de apă este alta, necesită anumite standarde.  ”Autoritățile statului ar putea să verifice ușor aceste lucruri, dar nu au interes să o facă. Suferim și noi, suferă și mediul. De ani de zile încercăm să schimbăm ceva, dar ne luptăm cu morile de vânt”. Aceasta este concluzia sursei noastre și explicația faptului că nu a dorit să-și facă public numele.

STATISTICĂ

Industria service-urilor, în cifre

  • 4,2 miliarde de lei a fost cifra de afaceri în 2015
  • 10.000 de service-uri autorizate funcționează în România
  • 770 de firme nu funcționau legal, la cel mai recent control RAR
  • 660 de mașini revin, în medie, unui service autorizat
  • 262 milioane lei este cifra de afaceri a primelor trei cele mai mari service-uri din România

Sursa: KeysFin

Cele mai citite

Un cutremur cu magnitudinea inițială de 6,4 grade pe Richter a lovit sudul Japoniei

Un cutremur cu magnitudinea preliminară de 6,4 grade a lovit miercuri seara sudul Japoniei, a anunțat Agenția Meteorologică Japoneză, citată de Reuters, conform stiripesurse.ro. Epicentrul...

Avioane de vânătoare israeliene au lovit ținte ale Hezbollah în estul Libanului

Forțele aeriene israeliene au declarat miercuri că avioanele lor de vânătoare au lovit infrastructura Hezbollah la nord de Baalbek, în estul Libanului, potrivit Reuters,...

Cătălin Cîrstoiu declară că a fost la clinica privată pentru a-și ajuta colegii

Cătălin Cîrstoiu, candidatul coaliţiei PSD-PNL pentru funcţia de primar general al Capitalei, a declarat miercuri seara că a fost la clinica privată deţinută de...
Ultima oră
Pe aceeași temă