13.2 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialDin nou suspans, după 22 de ani de promisiuni electorale. Cel mai...

Din nou suspans, după 22 de ani de promisiuni electorale. Cel mai important proiect la Dunăre, deja contestat

Suspansul contestațiilor la licitații potolește și entuziasmul cu care a fost primită intrarea în linie dreaptă a construirii unuia din cele mai importante proiecte de infrastructură incluse în Master Planul de Transport, podul peste Dunăre de la Brăila. 

Contractul care include proiectarea și construirea podului suspendat este cifrat la 500 de milioane de euro și este firesc să și-l dispute importante companii cu experiență în domeniu. La licitație s-au prezentat două consorții, Asocierea Astaldi S.p.A. (Italia) – IHI Infrastucture Systems Co. Ltd. (Japonia) și o asociere de firme din China, România și Spania, respectiv Asocierea China Communication Construction Company Ltd (China) – China Road and Bridge Corporation (China) – Eptisa Servicios de Ingenieria SL (Spania) – Euro Construct Trading‚ 98 SRL (România) – CCCC Second Harbour Engineering Co Ltd (China) – CCCC Highway Consults Co Ltd (China). Ambele asocieri sunt formate din companii cu mare experiență în domeniu.

Probleme chiar din ziua anunțului

În ziua în care Ministerul Transporturilor a anunțat rezultatul licitației pentru contractul de proiectare și construire a podului de la Brăila, atribuirea a fost contestată la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC). Ministerul anunțase că licitația a fost câștigată de Asocierea Astaldi S.p.A. (Italia) – IHI Infrastucture Systems Co. Ltd. (Japonia), cu o ofertă de de 1.995.932.260 lei, fără TVA, sub valoarea estimată, de 2,025 miliarde lei fără TVA.

 Asocierea de firme din China – România – Spania care a pierdut licitația a depus în aceeași zi, pe 19 octombrie, contestația la CNSC. Deocamdată, nu a fost stabilit un termen pentru judecarea cauzei, stadiul dosarului fiind la acest moment „în asteptare dosar achiziție”.

Greu de spus ce se va întâmpla pe viitor, care va fi decizia completului CNSC, însă dată fiind promptitudinea cu care asocierea companiilor din China, România și Spania a contestat licitația, ne sugerează că această asociere este dispusă să uzeze de toate oportunitățile legale și chiar dacă decizia CNSC nu îi va da dreptate va uza și de dreptul de a contesta și în instanță rezultatul contestației. Iar o acțiune în instanță ar putea prelungi atribuirea contractului cu cel puțin câteva luni, dar se poate ajunge și la o amânare mai îndelungată.

Dar, cum proiectul podului peste Dunăre din zona Brăila-Galați are finanțarea asigurată după 22 de ani de promisiuni electorale, va fi o amânare suportabilă.

Proiect relansat de Cioloș

Cu toate că proiectul podului de la Brăila a fost miza a 22 de ani de campanii electorale cu care au câștigat alegerile invocând construirea podului peste Dunăre, ba la Galați, ba la Brăila, politicienii nu prea au avut rol în decizia realizării proiectului, cu excepția faptului că a fost acceptată înscrierea în Master Planul de Transport, cu orizont de timp 2030.

Faptul că podul ar putea fi inaugurat după 48 de luni de la semnarea contractului, așadar prin 2021-2022, se datorează lui Cioloș și Grindeanu, doi premieri atacați dur din mediul politic. Proiectul a fost relansat la începutul lui 2016 de guvernul condus de Dacian Cioloș, când CNADNR/CNAIR a refăcut studiul de fezabilitate.

În aprilie 2017, cu puțin timp înainte de a deveni ținta atacurilor din PSD, premierul Sorin Grindeanu a luat decizia de a scoate la licitație proiectarea și construirea, la pachet. Acea decizie a salvat proiectul, pentru că acum s-ar fi vorbit doar de desemnarea firmei care să realizeze proiectul, după care, la viitoare schimbări de miniștri sau guverne, când sunt schimbate și prioritățile din Master Planul de Transport, proiectul putea rămâne, prăfuit, prin fișetele CNAIR.  

Podul de 2 km, la 38 de metri înălțime

Podul de la Brăila va fi al 5-lea pod peste Dunăre din România. Podul suspendat va avea o lungime de 1.974 metri, din care 1.120 metri reprezintă deschiderea centrală. La aceasta se adaugă două deschideri laterale de 489 metri pe malul dinspre Brăila şi 364 metri pe malul dinspre Tulcea.

Gabaritul pe verticală al podului suspendat va fi de 38 metri de la nivelul maxim de inundaţie al Dunării, astfel încât să fie îndeplinite criteriile de navigaţie fluvială. Lăţimea totală a podului va fi de 31,7 metri. Calea pe pod va avea 22 de metri şi va fi alcătuită din 4 benzi de circulaţie de câte 3,50 metri lăţime fiecare. Conform studiului de fezabilitate, valoarea totală a investiţiei depăşeşte 2 miliarde de lei, fără TVA. Construirea podului va fi completată de o nouă infrastructură rutieră pe cele două maluri, viaducte, giratorii, drumuri de legătură, etc.

 

Cele mai citite

Sectorul turistic se așteaptă la un 2024 puternic, analiză

Turismul internațional este așteptat să recupereze în 2024 pe deplin scăderile din timpul  pandemiei, estimările inițiale indicând chiar o creștere de 2% peste nivelurile...

Încercare disperată a avocaților lui Mario Iorgulescu de a-l scăpa de închisoare: „Suferă de leziuni cerebrale încă din copilărie”

Avocaţii lui Mario Iorgulescu încearcă să-l scape pe tânăr de condamnarea de 13 ani şi 8 luni de închisoare pentru omor, susţinând că are...

Administratora unui bloc din Sectorul 2, înjunghiată mortal de un vecin

O femeie de 56 de ani, administratora unui bloc din Sectorul 2 al Capitalei, a fost înjunghiată mortal de un vecin, joi seară. Individul...
Ultima oră
Pe aceeași temă