9.2 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăSpecialAutostrada Comarnic-Braşov, tichia de mărgăritar a trei miniștri

Autostrada Comarnic-Braşov, tichia de mărgăritar a trei miniștri

De la Miron Mitrea la Victor Ponta, trecând pe la Radu Berceanu, oficialii români (de această dată la nivel central) au mobilizat resurse impresionante pentru un alt proiect de infrastructură fantasmagoric şi fără utilitate economică. Vorbim aici de autostrada Comarnic-Braşov.

Miron Mitrea a fost primul care a vrut autostradă pe Valea Prahovei, între Comarnic şi Braşov, şi a semnat în acest sens şi un contract de concesiune cu un consorţiu format în principal din companiile Vinci şi Aktor.

Concesiunea a picat, pentru că se făcuse „la mica înţelegere“, fără a se organiza licitaţie. Câţiva ani mai târziu, a recidivat Radu Berceanu, care a semnat un nou contract de concesiune, cu o asociere formată practic din aceleaşi firme, ce-i drept organizând licitaţie. A picat şi de data asta, pentru că firmele nu au venit cu banii. Au mai trecut nişte ani şi chestiunea a fost repusă pe tapet de Victor Ponta, care şi-a făcut chiar o ambiţie personală, spunând că nu va mai candida în 2016 dacă autostrada Comarnic-Braşov nu e gata până atunci. Nici a treia oară nu a fost cu noroc, dar îndrăznesc să pun un pariu că Ponta va candida la parlamentarele din toamnă.

Dar chiar îşi permite România să dea 8,4 miliarde de euro pe 53 km de autostradă? Asta a fost cifra anunţată de fostul ministru al Transporturilor Ioan Rus, după ce s-a consultat cu cei de la Finanţe. Care ar fi utilitatea ei economică, atâta vreme cât tronsonul Piteşti-Sibiu a fost amânat în repetate rânduri? „Nu există trafic care să justifice această autostradă. Studiile de trafic au fost măsluite. În plus, traficul comercial spre Ardeal nu se face pe această rută“, a declarat pentru „România liberă“ Ion Lixandru, preşedintele Asociaţiei Române de Logistică.

El a explicat că, dacă înainte de 1989 Braşovul era un pu­ternic centru industrial, acum lucrurile stau cu totul altfel. Industria braşoveană s-a „subţiat“, iar polul industrial din Ardeal s-a mutat în triun­ghiul Sebeş-Sibiu-Deva. „Cea mai importantă infrastructură trebuie creată pentru a uni punctele de producţie Craiova-Piteşti-Sibiu-Timişoara“, a mai spus Lixandru. Şi totuşi, care ar fi explicaţia că miniştri ai Transporturilor (cu excepţia celui a­flat în funcţie, Dan Costescu) şi premieri ai României au insis­tat pentru construcţia acestei autostrăzi?

Răspunsul îl dă tot Ion Lixandru: „Valea Prahovei a fost cea mai atractivă zonă de investiţii pentru mulţi politicieni, dar ea nu are puterea economică pentru ca acele investiţii să trăiască. La proiectele de infrastructură se iau terenuri (se expropriază –n.red.) şi din stânga, şi din dreapta“.

„Singurul element care să justifice construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov este şpaga care se dă pentru un obiectiv care să satisfacă mai multe interese“, a mai spus transportatorul, care a adăugat că, pentru ambuteiajele din week-end de pe Valea Prahovei, calea ferată modernizată deja poate prelua fluxul de călători. 

Îşi permite România să dea 8,4 miliarde de euro pe 53 km de autostradă? 

Cele mai citite

De ce nu se creează efectul de campanie electorală?

Campania electorală s-a declanșat neoficial în România. Criza desemnării candidatului comun al coaliției PSD-PNL are efecte profunde. În această perioadă, se fac calibrări de...

Serviciile germane de informații suspectează Rusia de finanțarea partidelor regionale de extremă dreapta

Agenția germană de informații interne a cerut luni autorităților de la Berlin să îi acorde mai multe puteri pentru a putea monitoriza fluxurile financiare,...

Coaliția ar fi decis să meargă cu candidați separați pentru Primăria Capitalei

Coaliţia PSD - PNL a decis să meargă cu candidaturi separate la funcţia de primar general al Capitalei, respectiv Gabriela Firea (PSD) şi Sebastian...
Ultima oră
Pe aceeași temă