Termenul pentru fi-nalizarea Auto-stră-zii Soarelui va fi amânat încă o dată. Deşi reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi ai constructorilor au dat ca sigură data de 30 iunie pentru deschiderea circulaţiei pe câte o bandă de mers, pe tronsonul Medgidia-Cernavodă, acest lucru nu va fi posibil. Noul director al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Constanţa, Marin Dima, susţine că tronsonul respectiv nu poate fi inaugurat, nici pe un sens, pe 30 iunie.
Amânarea survine, deşi pe şantier se lucrează intens în aceste zile, după cum a declarat Dima. Potrivit acestuia, cei 20 de kilometri de autostradă vor fi daţi circulaţiei rutiere pe un singur fir, în regim de drum naţional, de la jumătatea lunii iulie. Totuşi, directorul DRDP Constanţa s-a ferit să avanseze data exactă de dare în folosinţă a tronsonului de autostradă. „Zona aceea este o zonă spectaculoasă, cred că este cea mai frumoasă zonă a autostrăzii datorită rambleelor (n.r. – lucrare executată în scopul ridicării unui teren la nivelul necesar sau al susţinerii terasamentului unei şosele, deasupra nivelului terenului)”, susţine Dima, care ne-a specificat că de pe acel tronson s-au evacuat 5 milioane de metri cubi de pământ. Dincolo de ghinionul care, se pare, a urmărit tronsonul Medgidia-Cernavodă, acolo unde s-a ajuns şi la rezilierea contractului cu constructorul, acum lucrările avansează. „Noul constructor lucrează, totuşi, într-un ritm deosebit. Sunt implicate, aproximativ, 300 de utilaje, 150 de mijloace auto, într-un ritm furnicar care este evident în momentul în care intri pe şantier. Cred cu fermitate că actualul constructor îşi doreşte foarte mult să se încadreze în termene şi în vara asta să avem circulaţie Constanţa-Bucureşti pe autostradă”, a spus şeful DRDP Constanţa. Marin Dima a specificat că tronsonul de autostradă Cernavodă-Medgidia va fi dat circulaţiei rutiere pe două benzi pe calea de rulare în a doua jumătate a lunii august. Totodată, acesta ne-a spus că autostrada A2 va fi gata în integralitatea ei în anul 2013.
Promisiuni nerespectate
Pe 30 martie, fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, declara, după o vizită pe şantierul autostrăzii: „Am avut discuţii intense cu constructorul în ultimele două săptămâni. Am fost aici, am analizat stadiul lucrărilor, e adevărat că am avut nişte dubii, între timp dubiile s-au elucidat, ne-am lămurit şi care este data, este cea anunţată anul trecut, 30 iunie. După cum aţi văzut, la acest moment suntem într‑un stadiu suficient de avansat cât să spunem că se va circula pe 30 iunie”. Nu este pentru prima dată însă când promisiunile oficiale sunt încălcate. Un bun exemplu similar este cel al autostrăzii Bucureşti-Ploieşti, a cărei inaugurare a fost de asemenea amânată de mai multe ori în ultimii ani.
Contract reziliat
Tronsonul dintre Cernavodă şi Medgidia a fost unul cu probleme de la bun început. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a reziliat, anul trecut, contractul cu firma Colas, pe motiv că lucrările erau întârziate. A urmat o nouă licitaţie, câştigată de consorţiul Astaldi-Max Boegl, noul contract a fost semnat în 21 septembrie 2011, iar în 7 octombrie au început lucrările. Tronsonul are o lungime de 20,5 kilometri şi a costat 118 milioane de euro, fără TVA. Constructorul a promis o garanţie de patru ani pentru lucrare.
Lucrările au început în 1987
Autostrada care urmează să lege Constanţa de Bucureşti a fost începută acum un sfert de secol, mai precis în anul 1987. Primul tronson, dintre Feteşti şi Cernavodă, a fost inaugurat de Nicolae Ceauşescu. După 1989, lucrările au continuat cu întreruperi, şi de-abia în 2006 s-a reuşit finalizarea tronsonului Bucureşti-Cernavodă. Anul trecut s-a inaugurat porţiunea de 20 de kilometri dintre Murfatlar şi şoseaua de centură a Constanţei.