Cinci preşedinţi de consilii judeţene din Regiunea de Nord-Vest îl somează pe ministrul delegat Dan Şova să găsească soluţii pentru finanţarea Autostrăzii Transilvania.
Oadevărată falie a apărut între liderii USL din Transilvania de Nord şi ministrul delegat pentru marile proiecte, Dan Şova. Cinci dintre preşedinţii consiliilor judeţene din Regiunea de Nord-Vest au semnat o scrisoare comună, prin intermediul căreia îi cer lui Dan Şova să găsească soluţiile pentru finanţarea Autostrăzii Transilvania. Ei insistă pe faptul că tronsonul Gilău – Borş trebuie finalizat cât mai repede. În prezent, din Autostrada Transilvania au fost daţi în folosinţă doar 52 de kilometri, situaţi între Câmpia Turzii şi Gilău.
De asemenea, au fost executate mai mult de jumătate dintre lucrările de pe tronsonul Borş-Suplacu de Barcău. Scrisoarea celor cinci preşedinţi de consilii judeţene – Cornel Popa (PNL) din Bihor, Adrian Ştef (PNL) din Satu Mare, Horea Uioreanu (PNL) din Cluj, Zamfir Ciceu (PC) din Maramureş şi Tiberiu Marc (PSD) din Sălaj – vine în contextul în care, de la preluarea Puterii, Guvernul USL nu a reuşit să dea în folosinţă nici măcar un centimetru de autostradă.
Mai mult, actualul Guvern nu a reuşit să găsească vreo soluţie nici pentru finanţarea lucrărilor şi nici nu a dat vreun termen până la care se angajează să găsească vreo soluţie. Ministrul Dan Şova a declarat de mai multe ori că nu poate atrage fonduri europene din categoria fondurilor structurale destinate transporturilor, deoarece Autostrada Transilvania nu a fost inclusă în reţeaua paneuropeană de transport. De asemenea, el a declarat că Guvernul nu poate susţine continuarea lucrărilor, deoarece nu are banii necesari.
Dan Şova a vorbit, în schimb, despre misterioase companii, ale căror nume nu a vrut niciodată să le dezvăluiască, ce ar fi interesate să preia în concesiune Autostrada Transilvania. El a justificat astfel şi rezilierea contractului cu compania americană Bechtel pentru tronsonul Borş – Suplacu de Barcău din judeţul Bihor, dar şi rezilierea contractului pentru construirea tronsonului Gilău-Nădăşel din judeţul Cluj.
Nemulţumirea ardelenilor din USL
Concret, în opinia lui Dan Şova ar fi mai interesant pentru o companie mare un contract care să presupună realizarea integrală a Autostrăzii Transilvania decât preluarea unor tronsoane din ea. Această atitudine a stârnit nemulţumirea liderilor locali ai USL, care se văd puşi în situaţia de a căuta justificări pentru faptul că Guvernul a neglijat acest proiect. ”Este total aiurea că premierul Ponta şi ministrul Şova au venit şi ne-au spus că Autostrada Transilvania nu poate fi realizată pentru că nu sunt fonduri europene. Păi, pentru autostrada Bucureşti – Constanţa sau Bucureşti – Ploieşti sunt fonduri europene? Evident că nu, plătim tot noi, din bugetul de stat. Transilvania are dreptul să beneficieze de această autostradă, la fel cum ar dreptul şi judeţele din sud. În fond, noi, ardelenii, contribuim cu sume mai mari la bugetul de stat decât judeţele din sud”, a spus un consilier judeţean liberal din Bihor.
DECLARAŢIE
Susţinere pentru autostradă
La rândul său, preşedintele PNL al Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu, a declarat că ”eu susţin în totalitate demersul pentru realizarea Autostrăzii Transilvania. Şi nu e o noutate, fie că e vorba de domnul Şova, fie că e vorba de miniştrii anteriori, această autostradă trebuie finalizată. În ce mod nu e treaba noastră: finanţare guvernamentală, concesiune, parteneriat public-privat…”, a spus Horea Uioreanu.