Noul sef al Vamii din Deva, Constantin Blaga, a fost repus in functie de noua Putere dupa ce in vremea guvernarii CDR a fost implicat intr-un scandal de trafic cu autoturisme, fiind schimbat din functie, cu toata opozitia protectorului sau, Nini Sapunaru. Surse din cadrul Directiei Generale a Vamilor sustin ca Blaga a fost numit in functie la insistentele presedintelui PNL Hunedoara, Mircia Muntean, cu care a fost coleg la Otelaria Electrica numarul 2 si cu care este in prezent partener la diverse afaceri imobiliare.
De fapt, seful vamii de interior – Deva nu poate fi numit legal pe post pentru ca are statutul de „vames debutant” si nu de expert vamal, asa cum prevede legea.
Constantin Blaga a fost seful vamii de interior Deva in perioada 1996-1999, fiind schimbat din functie in urma unui scandal de proportii legat de traficul de autoturisme de lux. Mai multe persoane au fost trimise atunci in judecata pentru importul ilegal de autoturisme. Acestia au fost acuzati de faptul ca au obtinut scutiri de taxe vamale pe baza unor certificate de revolutionari.
Vama Deva, condusa in aceea perioada de Constantin Blaga, a intocmit acte pentru importul si inmatricularea autoturismelor traficate, fara sa verifice daca actele, pe baza carora se solicita scutirea de taxe vamale, sunt valabile. In majoritatea cazurilor, scutirile de taxe vamale au fost eliberare pe baza unor certificate de revolutionar detinute de diverse persoane, fara nici o legatura cu titularii de drept ale adeverintelor. Cu toate acestea, doar traficantii au fost cercetati si trimisi in judecata, lucratorii vamali fiind tratati cu „blandete” de Justitie.
Masini de lux pentru VIP-uri
Dosarele traficantilor de autoturisme de lux au fost finalizate de politistii hunedoreni in urma cu aproape un an. Cativa dintre acestia au fost trimisi deja in judecata si chiar condamnati. Cu toate ca pe raza judetului se poate vorbi de o adevarata retea de inmatriculari in regim de scutire de taxe vamale a unor masini de lux, doar cativa traficanti au fost cercetati si condamnati.
Un politist de la Serviciul de Cercetari Penale, care a dorit sa-si pastreze anonimatul, a declarat ca „reteaua nu a fost decapitata, atata timp cat au cazut doar micii traficanti”. „Capii erau mult mai sus, anume in conducerea vamii si la nivel politic. Altfel nu se puteau obtine atatea certificate false de revolutionar”, a spus acesta.
Traficantii foloseau pentru scutirea de taxe vamale adeverinte de revolutionari eliberate de Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor. Desi avea obligatia de serviciu sa verifice autenticitatea adeverintelor eliberate de SSPR, seful Vamii Deva nu a facut acest lucru, aproband importul in regim de scutire vamala a peste 150 de autoturisme de lux.
Mai mult decat atat, cea mai mare parte a persoanelor care se prezentau la vama nu erau titularii certificatelor de revolutionari ci imputerniciti ai acestora. „Acest lucru era normal sa fie semnalat de seful vamii, in conditiile in care scutirile erau obtinute pe baza unor certificate de multe ori false de un grup mic de persoane, care si-au facut din traficul de masini o afacere”, sustine aceeasi sursa din cadrul IPJ.
Ancheta intreprinsa de organele de cercetare penala a fost superficiala, fiind trecute cu vederea fapte care duceau la conducerea vamii sau la alti politicieni implicati in traficul cu autoturisme. In unele cazuri, traficantii au fost trimisi in judecata si condamnati, in timp ce pentru alte cazuri, similare, aceleasi persoane au primit solutii de neincepere a urmaririi penale.
Masura dubla, cu care au judecat procurorii hunedoreni, a fost in functie de pozitia sociala a beneficiarilor autoturismelor importate ilegal.
Legea 42 – pentru unii muma, pentru altii ciuma
Peste 150 de autoturisme au trecut pe sub „nasul” vamesilor din Deva in regim de scutire de taxe vamale in baza Legii 42/1990 privind drepturile revolutionarilor din Decembrie 1989. Profitand de prevederile legii prin care acestia aveau dreptul sa importe un autoturism in regim de scutire de taxe vamale, in judetul Hunedoara s-a dezvoltat o adevarata retea de traficanti cu ramificatii in lumea politica si cu complicitatea sefilor vamii.
Astfel, din Deva au plecat in toata tara masini de lux, unele dintre acestea ajungand la persoane sus-puse din sfera politicului sau chiar din politie. Majoritatea revolutionarilor au vandut dreptul de a-si cumpara un autoturism fara sa plateasca taxe vamale contra unor sume de bani. Acestia imputerniceau prin procura speciala o persoana, in general necunoscuta de ei, care se ocupa in numele lor de formalitatile din vama si apoi vindea autoturismul, fara ca ei sa aiba cunostinta mai departe de ce se intampla cu masina importata pe numele lor.
Directia Generala a Vamilor, condusa de Nini Sapunaru, protectorul lui Constantin Blaga, a emis in anul 2001, un ordin prin care a stabilit actele necesare pentru scutirea de taxe vamale a autoturismelor importate de revolutionari. Printre actele prevazute in ordinul respectiv se numara o adeverinta de la SSPR care atesta calitatea de revolutionar. Acest ordin netezea calea traficantilor pentru realizarea formalitatilor vamale aruncand raspunderea in curtea Secretarului de Stat.
Cu toate astea, faptul ca un grup restrans de persoane se prezentau in numele a sute de revolutionari, cu zeci de adeverinte, ar fi trebuit sa atraga atentia sefilor de la vama cu privire la afacerea care incepea sa se dezvolte. Seful Vamii Deva, Constatin Blaga, nu s-a sesizat cu privire la numarul mic de traficanti care foloseau actele SSPR eliberate pe diverse nume, ascunzandu-se dupa ordinul emis de prietenul sau, Nini Sapunaru.
Vama a verificat autenticitatea adeverintelor
Mai mult, Blaga sustine ca scutirea de taxe vamale pentru autoturismele importate de revolutionari a fost perfect legala. „Am primit adrese de la Directia Generala a Vamilor prin care am fost anuntati ca s-a semnat un protocol intre SSPR si Vama pentru scutirea de taxe a autoturismelor importate de revolutionari. De asemenea, am verificat, personal, in mai multe randuri, chiar daca nu era treaba mea, a adeverintelor emise de SSPR si prezentate in vama de importatori”, a declarat seful Vamii Deva. El a adaugat ca nu are cunostinta despre ce s-a intamplat cu autoturismele dupa ce au fost vamuite.
SSPR nu are oameni
Secretarul de stat Petrisor Morar, cel care conduce Secretariatul de Stat Pentru Problemele Revolutionarilor, a declarat ca s-a dispus reverificarea tuturor persoanelor care au beneficiat de drepturi in baza Legii 42. „Verificarile merg, insa, foarte greu, pentru ca nu exista personal suficient, care sa studieze fiecare dosar si fiecare adeverinta eliberata de fosta conducere a institutiei.