Portul Constanta genereaza mai mult de o cincime din activitatea economica a judetului Constanta.
Numarul salariatilor va scadea in viitor, dar productivitatea va creste.
compania nationala administratia Porturilor Maritime Constanta a fost ieri gazda unei intalniri care a dezbatut impactul economic asupra porturilor maritime din judetul Constanta, in anul 2004, dar si tendintele in perioada 2005-2009. Studiul, realizat de un colectiv de cercetare de la Universitatea Maritima Constanta, a reliefat faptul ca impactul economic generat de porturile maritime constantene este reflectat prin cifra de afaceri, numarul locurilor de munca asigurate si veniturile realizate din activitatea portuara. S-a constatat ca a existat o crestere constanta, din 2001 in 2004, pentru tranzitul containerizat. Cifra de afaceri totala a firmelor care activeaza in port a crescut incepand cu anul 2001, cea mai inalta rata de crestere fiind inregistrata in 2003. Cifra de afaceri s-a dublat in cazul traficului de containere, dar a scazut in cazul marfurilor generale. In 2004, cifra de afaceri a crescut de 2,5 ori fata de anul 2000, numarul salariatilor a crescut cu 10%, iar veniturile acestora s-au dublat. Doina Carp, coordonatorul grupului de cercetatori, a declarat ca, desi cifra de afaceri a crescut, "ponderea acestui indicator in economia judetului a scazut cu 8,9%". Cu toate acestea, in anul 2004, porturile maritime constantene au generat 21,8% din cifra de afaceri a judetului Constanta, oferind 36% din totalul locurilor de munca din judet. Studiul prezentat demonstreaza si decalajul enorm intre portul Constanta si porturile Midia si Mangalia.
Perioada 2005-2009
In urmatorii cinci ani se asteapta o crestere a traficului portuar, exprimat valoric, intre 535 si 671 milioane dolari. Cifra de afaceri va creste, putand ajunge, in 2009, la aproape 1,6 miliarde dolari. Cresterea pentru marfuri solide vrac este estimata la 6,84% anual, in timp ce cresterea traficului de marfuri containerizate permite estimarea ca, pana in anul 2009, se va dubla fata de 2004. Aceeasi tendinta, de dublare, se constata si in ceea ce priveste cantitatea de marfuri lichide operata prin porturile maritime, in perioada analizata. Numarul de salariati implicati direct in activitati portuare va fi in scadere, dar aceasta diminuare este pusa pe baza cresterii gradului de mecanizare a muncii si pe cresterea productivitatii.