11.5 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialCum se vor transforma zonele arctice?

Cum se vor transforma zonele arctice?

Topirea gheţii va deschide noi rute în zonele arctice şi le va distruge pe cele vechi. Până în anul 2050, multe dintre rutele maritime care sunt în prezent blocate de apa îngheţată vor deveni disponibile pentru navigaţie, relatează blogs.nature.com.

Însă preţul va fi unul pe măsură: multe regiuni ale Arcticii care sunt în prezent conectate prin intermediul şoselelor de gheaţă vor deveni inaccesibile pe această cale.

Oamenii de ştiinţă au afirmat mereu că astfel de efecte vor apărea odată cu încălzirea globală. Însă studiul condus de Scott Stephenson, profesor de geografie fizică la Universitatea din California, este primul care a cuantificat efectele concrete.

Dacă gheaţa este mai groasă de 1,2 metri, navele cu posibilităţi limitate de spargere a gheţii nu pot patrunde. Şi chiar dacă gheaţa are o grosime mai mică de 1,2 metri, navele nu pot naviga cu toată viteza. Însă până la jumătatea secolului, aproape 4,2 milioane de kilometri pătraţi din Oceanul Arctic care sunt în prezent acoperiţi cu gheaţă vor deveni navigabili din iulie până în septembrie. 1,8 milioane de kilometri vor face parte din apele internaţionale.

De exemplu, ruta Rotterdam – Yokohama care trece în prezent prin Canalul Suez va putea fi parcursă prin Marea Nordului, traversând Oceanul Arctic şi Strâmtoarea Bering, devenind mai scurtă cu 40% şi putând fi parcursă în doar 11 zile.

Însă există şi reversul medaliei. Pe timpul iernii, drumurile temporare construite peste râurile şi lacurile îngheţate nu vor mai putea suporta greutatea camioanelor de aprovizionare şi alimentare.

Şoselele de gheaţă sunt mai ieftin de construit şi întreţinut decât drumurile concepute pentru a rezista condiţiilor dificile din timpul iernii. De asemenea, au un rol crucial în alimentarea cu echipamente şi provizii a tuturor regiunilor specializate în industria energetică, forestieră sau minieră din zonele slab populate.

Stephenson şi colegii săi au estimat că, până în anul 2050, 1,2 milioane de kilometri pătraţi din regiunile continentale ale Arcticii, majoritatea întinzându-se între Rusia şi Canada, vor fi inaccesibile pentru vehiculele mai grele decât o maşină de cinci locuri. Fără aceste şosele, proviziile vor trebui asigurate prin intermediul vapoarelor, ceea ce va duce la creşterea potenţialului de dezvoltare al unor regiuni fără activitate economică.

În timpul iernii, preţurile produselor perisabile în zonele accesibile prin intermediul şoselelor de gheaţă sunt mult mai mici decât în timpul verii, când gheaţa se topeşte. Însă viitorul va inversa toate fenomenele economice din aceste zone.

Cele mai citite

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...
Ultima oră
Pe aceeași temă