Începând de luni, trenurile de marfă care vin sau se îndreaptă spre Portul Constanţa nu vor mai trece prin Bucureşti, pe la Gara Băneasa, şi nu vor mai fi nevoite să dea prioritate garniturile de călători.
După ce a fost închis circulației în ultimii cinci ani, tronsonul feroviar Pasărea – Mogoșoaia va fi redeschis pe 11 septembrie.
În prezent, traficul trenurilor de marfă pe relația București – Constanța se desfăşoară pe la Gara Bănea-sa, unde trenurile trebuie să aştepte ore în şir trecerea garniturilor de călători, care au prioritate şi al căror număr este destul de mare, mai ales în sezonul estival. Compania CFR SA, responsabilă cu gestionarea infrastructurii feroviare, a investit o sumă modică în redeschiderea secțiunii Pasărea – Mogoșoaia care facilitează circulația atât a trenurilor de marfă, cât și a celor de pasageri pe relația București Nord – Chitila – Mogoșoaia – Voluntari – Pasărea – Fundulea – Constanța.
Principalul avantaj al acestei investiţii constă în faptul că bucureştenii nu vor mai fi nevoiţi să aştepte atât de mult la barierele de pe Şoseaua Petricani, în Pipera, şi din Andronache, pe unde trec trenurile spre şi dinspre Constanţa.
Dar marele câştig este pentru transportatorii feroviari de marfă. Odată cu redeschiderea acestui tronson capacitatea de transport feroviar în zonă va crește cu peste 30 de trenuri pe zi, iar acest lucru ar aduce CFR SA, administratorul național de infrastructură feroviară, un venit suplimentar de peste trei milioane de euro anual, prin încasarea tarifului de utilizare a infrastructurii (TUI), notează Club Feroviar.
Lucrările de reparație și înlocuire a traverselor au fost făcute de austriecii de la Wiebe România și au durat mai puțin de 30 de zile. În ultimii ani, au mai existat încercări de repunere în funcţiune a liniei ferate de centură din zona Otopeni, însă populaţia de etnie romă din zonă a aflat, iar linia de contact a dispărut înainte ca ea să fie pusă sub tensiune.
Proiectul a fost susținut de Ministerul Transporturilor, dar şi de Primăria Capitalei, ministrul Răzvan Cuc și primarul Gabriela Firea speră ca prin această soluție să se reducă numărul de accidente în zona podului Băneasa. Tranzitul trenurilor către cel mai important port maritim al României, Portul Constanța, cel mai mare din sud-estul Europei, este extrem de aglomerat, mai ales în perioada de vară, de numărul mare de trenuri de pasageri care circulă înspre și dinspre Constanța.
Modernizarea tronsonului feroviar Bucureşti – -Constanţa, pentru viteza de circulație de 160 km/h, a costat aproximativ un miliard de euro, fondurile fiind asigurate în mare parte de Comisia Europeană.