Autostrada Sibiu-Orăștie, pe tronsonul A1 Orăștie – Sibiu Lot 3, terasamentul din jurul culeei (capătului de viaduct) 1, dinspre Apoldu, s-a prăbușit, ceea ce poate provoca accidente foarte grave, atrage atenția Mihai Alexandru Crăciun, pe contributors.ro. De altfel, România Liberă a scris că asfaltul lotului 3 al autostrăzii Sibiu-Orăştie s-a fisurat și că viaductul de la Aciliu prezintă fisuri ale pilonilor în zona de sprijin a căii de rulare, la zeci de metri deasupra solului.
Astfel, Mihai Alexandru Crăciun, fondatorul comunității online și al asociației „Construim Romania”, care a fost martor la acest eveniment, arată că, atunci când se construiește o autostradă pe un teren nisipos, zonele cele mai predispuse la alunecare trebuie să fie traversate de poduri, viaducte, tunele, a căror fundație să fie așezată pe straturile de sol solide din adâncime. Așadar, Crăciun arată că problema nu a survenit după ce autostrada a fost construită și este un aspect pe care inginerii ar fi trebuit să îl ia în calcul înainte de demararea construcției.
”În această structură, viaductul nu stă pe solul moale de la suprafață, ci pe stânca dură de la 30-40m adâncime sau chiar mai mult. Iar în această situație terenul moale poate continua să alunece pe lângă piloții forați, fără însă să afecteze structura construcției. Este la fel cum marea se deplasează nestingherită pe lângă picioarele platformelor petroliere înfipte în solul de sub mare, fără ca valurile să afecteze platforma de deasupra. Este însă esențial ca piloții forați să treacă suficient de mult de planul de alunecare. Pentru că altfel elementele viaductului se vor mișca și în cele din urmă se va ajunge la un colaps catastrofal. Adică la o prăbușire parțială sau totală”, susține Crăciun.
Din cauză că terenul nu suportă construcția, pot avea loc accidente grave.
România Liberă a mai scris despre autostrada Sibiu-Orăștie, semnalând problemele la această construcție. Astfel, un raport obținut de România Liberă arată grave erori de calitate în lucrările lotului 3 din Sibiu-Orăştie. Asfalt subţiat sub limitele minime admise, structuri de beton crăpate, straturi ale autostrăzii aşternute fără respectarea tehnologiilor corespunzătoare – au fost doar câteva dintre cele peste 200 de nereguli sesizate într-un raport asupra acestor lucrări elaborat în primăvara anului trecut.
Citește și: Mândria infrastructurii româneşti, viaductul Aciliu, a crăpat
În doar doi ani, constructorul celui de-al treilea lot din Autostrada Sibiu-Orăştie (22 de kilometri), respectiv asocierea italiană Impregilo-Salini a reuşit performanţa de a i se fi întocmit nu mai puţin de 249 de rapoarte de neconformitate pentru lucrări de proastă calitate, care nu respectă prevederile legale sau care se abat de la tehnologiile de execuţie. Concluzia a figurat într-un raport realizat de firma CONSITRANS, consultant al lucrării până în primăvara anului 2014 şi care a fost înaintat Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) în luna mai a anului trecut.
Neregulile au fost sesizate în perioada aprilie 2012-mai 2014. Potrivit raportului, 51 dintre aceste neconformităţi, unele grave, nu erau corectate la momentul realizării acestuia. Cea mai veche abatere, neîndreptată, datează din martie 2013 şi a privit refuzul constructorului Impregilo de a informa consultantul CONSITRANS în privinţa materialelor folosite la lucrare. Aceasta este însă una dintre cele mai mici probleme.