Proiectul de lege privind lucrările necesare pentru dezvoltarea conductei de gaze naturale Nabucco a fost adoptat ieri cu 329 de voturi „pentru” şi unul „împotrivă”. Nabucco este calificat ca proiect strategic, încadrat în obiectivul general de securitate energetică, se arată în expunerea de motive.
Proiectul de lege prevede, printre altele, reglementarea expresă a dreptului de proprietate privată asupra conductei, respectiv a conţinutului drepturilor asupra terenurilor afectate, determinarea regimului juridic aplicabil activităţilor de transport de gaze naturale prin conductă, constituirea dreptului de superficie şi de servitute asupra terenurilor terţelor persoane în favoarea Nabucco România şi reglementarea criteriilor în baza cărora se va efectua plata indemnizaţiilor către proprietarii sau titularii de activităţi asupra terenurilor afectate.
Potrivit celor adoptate de deputaţi, operatorul de transport şi de sistem Compania Nabucco România sau Compania Nabucco Internaţional, după caz, se va organiza şi funcţiona după unul din modelele „operator de transport independent”, „operator de transport şi de sistem separat din punct de vedere al proprietăţii” sau „operator de sistem independent” şi este persoana juridică certificată de către ANRE.
Afacere asigurată pentru 50 de ani
Proiectul mai prevede că dreptul de superficie este instituit în favoarea Companiei Nabucco România şi este dreptul de a construi conducta de gaze naturale, inclusiv instalaţiile de suprafaţă, deasupra sau în subsolul terenurilor traversate, respectiv deasupra sau în subsolul terenurilor afectate de instalaţiile de suprafaţă şi de zona de protecţie, Compania Nabucco România dobândind un drept de folosinţă asupra acestor terenuri şi dreptul de proprietate asupra conductei de gaze. Dreptul de superficie se va constitui pentru o perioadă de maximum 50 de ani de la data punerii în funcţiune a investiţiei, inclusiv pe toată durata de construire.
Proiectul de lege pentru care Camera Deputaţilor este for decizional instituie pentru Nabucco România şi dreptul de servitute, tot pentru maximum 50 de ani.
Costurile construcţiei rămân în ceaţă
Consorţiul Nabucco a cheltuit până în prezent sub 5% din valoarea investiţiei pentru dezvoltarea proiectului, care însă nu a fost dezvăluită, deşi deocamdată nu există un acord concret cu furnizorii de gaze din Asia. „Costurile de dezvoltare pentru Nabucco sunt sub 5% din valoarea investiţiei. Aceste costuri de obicei se ridică la 10-15% din costurile totale. Sunt convins că aceşti bani au fost bine investiţi”, a declarat marţi directorul general al Nabucco Gas Pipeline International, Reinhard Mitschek, într-o conferinţă de presă la Bucureşti.
Întrebat de presă câţi bani a cheltuit România pentru proiectul Nabucco, ministrul delegat pentru Energie, Constantin Niţă, a afirmat:”De unde să ştiu eu”?
Proiectul gazoductului Nabucco este privit de Uniunea Europeană drept o soluţie pentru diversificarea alimentării cu gaze a continentului. Deşi proiectul Nabucco este discutat la nivelul Uniunii de ani buni, construcţia încă nu a început. De asemenea, proiectul a fost reevaluat, iar acum consorţiul speră să construiască o variantă mai scurtă, denumită Nabucco Vest.
Nabucco Vest ar urma să lege graniţa europeană a Turciei cu Austria. În varianta iniţială, Nabucco ar fi legat direct zăcământul de gaze azer Şah Deniz cu Austria. Pentru a putea aduce gazele din Şah Deniz în Europa, Nabucco Vest ar urma să le preia din gazoductul TANAP, care porneşte de la zăcământul Şah Deniz şi ajunge până la graniţa europeană a Turciei. Acţionarii Nabucco Vest discută cu acţionarii TANAP să interconetze cele două conducte.
Totodată, tot de la graniţa europeană a Turciei pleacă o altă conductă de gaze, prin sudul Europei, până în Italia, denumită TAP. Oficialii Nabucco discută cu reprezentanţii consorţiului care dezvoltă zăcământul Şah Deniz să cumpere gazele şi să le livreze în Europa. Dezvoltatorii Şah Deniz vor decide până la finele lunii iunie dacă vor vinde gazele livrate de TANAP către TAP sau către Nabucco Vest. Începerea lucrărilor la Nabucco este programată pentru 2015, iar primele livrări ar urma să fie făcute în 2018 în Georgia şi Turcia. Gazele transportate de această conductă vor ajunge în Europa în 2019.
Din consorţiul Nabucco fac parte Bulgaria, Turcia, România, Ungaria şi Austria. Germania s-a retras recent din proiect. Gazele transportate de conductă ar urmă să vină din Azerbaijan şi să treacă prin Turcia, Bulgaria, Ungaria, România şi Austria.