6.7 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSpecialUPDATE. Fiscul modifică proiectul de lege după ce presa a atras atenţia...

UPDATE. Fiscul modifică proiectul de lege după ce presa a atras atenţia că vrea să ne obţină datele personale fără mandat judecătoresc

UPDATE 9:15.  Ministerul Finanțelor are prima reacție oficială după ce HotNews.ro a dezvăluit că Fiscul promovează o modificare legislativă care ar aduce o intruziune majoră în viață cetățenilor. Ministerul anunță că, împreună cu ANAF, ia în considerare să renunțe la unele dintre cererile care au declanșat disputele. În răspunsul pentru HotNews.ro, Ministerul da că exemplu de informație pe care va renunța să o mai ceară de la magazine numărul cardului bancar al clientului care a plătit cu cardul. De asemenea, Ministerul Finanțelor arată că intenționează să nu mai ceară nici date pe care băncile nu le dețin, fără a explică însă la care date se referă. Iată textul complet al răspunsului oficial:

“Proiectul aflat in dezbatere publica are in vedere cresterea gradului de conformare a operatorilor economici, reducerea evaziunii fiscale si scoaterea la suprafata a veniturilor ce nu sunt intotdeauna declarate de agentii economici.
Concret, propunerea vizeaza corelarea datelor înregistrate pe bonul fiscal transmis ANAF de catre aparatele de marcat electronice fiscale cu datele comunicate de POS-urile pentru bunurile/serviciile pentru care plata se face prin intermediul cardului. 
De asemenea, aceste date sunt utile pentru determinarea corecta a bazei impozabile în cazul în care casele electronice de marcat întrerup transmiterea de informații către ANAF (defecțiune, suspendare servicii internet, pană de curent, rea intenție etc).
In urma consultarilor cu patronatele din domeniul bancar ce au avut loc miercuri, 27 iulie 2016,  Ministerul Finantelor si Anaf au luat deja in considerare modificarea articolului 4, alin 3, din Anexa mentionata in materialele de presa in sensul eliminarii unor date (spre exemplu numarul cardului bancar din motive de securitate) inclusiv netransmiterea unor date pe care institutia emitenta nu le detine.
Subliniem faptul ca trecerea de la casele de marcat electronice fiscale echipate cu role jurnal pe suport hartie este motivata si de faptul ca in statele UE se folosesc demult casele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic securizat”.

————–

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) vrea să aibă acces la toate datele privind plăţile efectuate cu cardul de către persoanele fizice la POS-urile instalate în magazine, măsura fiind propusă în cadrul proiectului de conectare a tuturor caselor de marcat ale firmelor la sistemul informatic al Fiscului, arată un proiect de Hotărâre de Guvern publicat în 12 iulie de către Ministerul Finanţelor, citat de News.ro.

Proiectul de act normativ acordă angajaţilor Fiscului acces la informaţii detaliate despre toate plăţile făcute cu cardurile în România şi despre posesorii cardurilor care au făcut plăţile.

“În cazul plăţilor electronice, efectuate cu cardul bancar prin intermediul POS-ului, entitatea  care gestionează certificarea/autorizarea tranzacţiei, comunică Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, simultan cu transmiterea tranzacţiei către instituţia acceptantă ,date despre  ID –ul terminalului, ID-ul comerciantului, numărul, valoarea, data, ora,  minutul emiterii bonului fiscal, instituţia acceptantă, numărul cardului utilizat pentru efectuarea plăţii, cod autorizare plată, toate detaliile disponibile cu privire la identitatea deţinătorului cardului”, se arată în nota de fundamentare a actului normativ.

Prevederea este inclusă într-un proiect de Hotărâre pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, care reprezintă legislaţie secundară în materie fiscală.

Această cerinţă este detaliată într-una dintre anexele Hotărârii.

Legislaţia actuală prevede că marii contribuabili vor fi obligaţi să utilizeze case electronice de marcat începând cu data de 1 aprilie 2017, în timp ce de la 1 iulie 2017 obligaţia este impusă şi contribuabililor mijlocii.

Contribuabilii mici vor fi obligaţi să folosească astfel de aparate de la 1 noiembrie 2017.

Comercianţii sunt obligaţi să achiziţioneze, până la data limită, o casă de marcat cu jurnal electronic care costă între 500 şi 1.000 de lei, potrivit datelor afişate pe site-urile de comerţ online.

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă