Dan Voiculescu s-a luat la trântă cu un miliardar invizibil. Cine va câştiga?

de Daniel Befu , 22 aprilie 2012
zoltan teszari dan voiculescu foto: business insider

Top 300 Capital este zgâlţâit de un război total între un milionar tânăr şi unul bătrân. Primul e un personaj atât de discret, încât nu există nici o fotografie cu el la maturitate, motiv pentru care şi-a primit porecla de "miliardarul fără faţă". 

Conflictul dintre Zoltan Teszari şi Dan Voiculescu a început pe 20 aprilie, după ce RDS-RCS a eliminat din pachetul de televiziune prin satelit, posturile Antena 1 şi Antena 3. RDS acuză grupul Intact că i-a cerut o sumă imensă pentru a-i da dreptul să retransmită "Antenele", iar Intact consideră că în realitate ar fi o acţiune cu iz politic. Şi unul şi celălalt solicită Consiliului Concurenţei şi CNA să ia poziţie. Legea românească oblică cabliştii să retransmită posturile tv cu audienţă ridicată, situaţie de care trustul Intact ar fi profitat, cerând 7 milioane de euro/an ca să se lase retransmise. Pe de altă parte, Teszari prin întreruperea difuzării posturilor tv, cablistul nr 1 al ţării, exercită o presiune asupra acestora să joace după regulile lui.

Iată filmul războiului în care Teszari i-a ştirbit momentan lui Voiculescu din influenţă, însă în care riscă să stârnească mânia abonaţilor de televiziune prin cablu şi satelit:

- RDS-RCS şi-a notificat cei 1,1 milioane de clienţi de televiziune prin satelit că începând din data de 20 aprilie 2012 încetează trasmisia canalelor Antena 1 şi Antena 3. Decizia RDS scade cota de piaţă a Antenelor cu 15%.


-Vedeta tv Mihai Gâdea, directorul general al Antena 3, a condamnat imediat decizia RDS, considerând-o una şantajistă: "Decizia de întrerupere este cu atât mai revoltătoare cu cât ea a fost luată chiar în mijlocul unor negocieri comerciale între compania de retransmisie şi instituţia noastră. Astăzi, la ora 11.00, erau programate discuţii pentru prelungirea contractului dar RCS&RDS întrerupesese deja cu multe ore înainte emiterea posturilor din Grupul INTACT. Prin astfel de practici, RCS&RDS dovedeşte dispreţ faţă de abonaţii care sunt telespectatori fideli ai Antena 1 şi Antena 3. Astfel de trucuri nu ne vor face să tăcem".

-Replica RDS-RCS a fost că e apărătorul buzunarele cetăţenilor, în timp ce trustul lui Voiculescu e unul lacom: "Antena Group a somat RCS & RDS să înceteze difuzarea prin satelit a canalelor "Antena", dacă nu achită o taxă anuală de peste 7 milioane de euro. Data limită pentru cererea Antena Group era 20 aprilie 2012, ora 00.00. Dacă dupa data şi ora menţionate, RCS & RDS ar fi continuat să retransmita canalele "Antena", Antena Group ar fi urmat să apeleze la ,,toate măsurile legale, inclusiv plângeri de natură penală".

Este pentru prima dată în ultimii 8 ani când Antena Group cere bani pentru retransmisia prin satelit a canalelor "Antena". Pretenţia financiară ar fi obligat RCS & RDS să majoreze tarifele serviciilor Digi prin satelit. Compania noastră are în prezent cele mai mici tarife de pe piaţă, direct corelate cu puterea de cumpărare a abonaţilor. Acesta este motivul pentru care RCS & RDS nu poate accepta cererea Antena Group prin care abonaţii săi ar trebui să plătească o factură substanţial mărită, fără a beneficia de nimic suplimentar. RCS-RDS cere public Antena Group acordul de retransmisie pentru posturile Antena 1 şi Antena 3 pentru a le oferi abonaţilor fără plata suplimentară".


-Alessandra Stoicescu, vedeta Antenelor, a transmis la rându-i un comunicat, în care afirmă că decizia RDS e una cu iz politic: "Compania de cablu încearcă să obţina difuzarea gratuită a posturilor celui mai important grup de presă românesc, care înregistrează audienţe importante. RCS-RD încasează astfel sume mari de la telespectatorii televiziunilor Intact şi îi foloseşte pentru a îşi finanţa propriile posturi lansate din interese politice.

IMG solicită RCS-RDS să faca publice telespectatorilor sumele de bani pe care le plăteşte pentru retransmisia posturilor tv din grila de programe. În acest fel, publicul se va convinge de reaua credinţă şi maniera abuzivă pe care RCS o are faţă de posturile româneşti cu audienţă semnificativă în dauna interesului legitim al telespectatorilor.

Utilizând tehnici de manipulare folosite de actuala putere, RCS dezinformează grosolan publicul şi îl utilizează ca element de presiune asupra INTACT în incercarea de a justifica acţiunea cu conotaţii politice de scoatere în special a programelor Antena 1 si Antena 3 de pe platforma DIGI".

-Victor Ciutacu, redactor şef al Jurnalul Naţional a ieşit şi el la atac împotriva RDS, scriind pe blogul său: "Domnu' Teszari de la RCS-RDS, între altele proprietar de televiziune de ştiri cu audienţe nemăsurate şi cu simţiri pedeliste, s-a gândit că, fix în an electoral, e bine să ne facă martiri. Aşa că, invocând un litigiu pur comercial, pentru care clienţii lui plătitori de abonament lunar n-au nici o vină, a scos brusc Antena 1 şi Antena 3 de pe Digi (satelit). Eu zic că-i un început bun".

-Mircea Badea a comentat conflictul RDS-Antene timp de aproape 10 minute în emisiunea "În gura Presei": "Cablistul a zis aşa. Bă, să fiu şi eu şmecher? Să fiu. Cum facem acum să fim bogaţi?» Că asta, să-ţi faci televiziune e complicat tată. E cu decoruri, cu producţii, cu audienţe, cu ce face concurenţa e nasol. În fiecare zi primeşti ratinguri...Cablistul: «Lasă-mă mă cu asta. Întindem sârme între blocuri. Sârma n-are o zi proastă. Bine, se poate rupe, dar o înlocuim. Sârma nu e ca omul. E mai rezistentă. Nu trebuie să fie creativă, nu trebuie să fie inventivă, n-are emoţii, nu se îmbolnăveşte»....În unele oraşe e monopol. Adică ori ai cablu de la Teszari, ori n-ai deloc...Câtă vreme mai doreşte domnul Teszari să folosească sârmele sale prodigioase de altfel, pentru a transmite, conform legii, programele Antena 3, profităm şi noi şi dumneavoastră de acest capriciu al domnului Teszari".

-Radu Tudor, analist, scriitor consideră la rându-i acţiunea RDS una cu substrat politic, favorabilă actualei puteri: „Mai sunt 7 luni până la alegerile generale. Cum Antena 3 este un critic mai eficient şi mai dur al actualei puteri decât USL, ce credeţi că va genera această măsura abuzivă? O revoltă generală - în stradă sau la urne - a celor care nu mai prind Antena 3, cu efect devastator pentru putere? Sau o revenire a PDL în sondaje pe fondul eliminării Antena 3 din casele a sute de mii de oameni?".

Istoric al conflictului mocnit RDS-Antene

Războiul dintre Teszari şi Voiculescu nu este unul proapăt, scos din joben în preajma alegerilor, ci are un trecut tumultuous, în care cei doi parteneri de afaceri s-au lovit sub centură în mod repetat:


-În 2008, RCS&RDS s-a unit cu Antena 1, formând un consorţiu care a câştigat licitaţia privind drepturile TV de transmisie a meciurilor din Liga I la fotbal, urmând să plătească împreună către LPF, în decurs de trei ani suma de 85 de milioane de euro. Intact a refuzat la acea vreme să-şi mai achite „partea", astfel că firma de cablu a rămas să susţină singură contractul.

-RDS s-a răzbunat, scoţând postul GSP TV din grila de programe. La presiunile CNA-ului, care a somat trustul RCS&RDS şi l-a amendat în repetate rânduri, GSP TV a revenit în grilă.

BOX-OFFICE. Meci între moguli. Pe cine pariaţi?

Încercăm să întrezărim un posibil câştigător din bătălia RDS-RCS cu trustul Intact, în funcţie de câteva criterii:

Avere

Zoltan Teszari are 700-800 milioane euro, fiind cu 100 de milioane mai sărac decât Dan Voiculescu. Punctează Voiculescu.

Biografie

Zoltan Teszari e un personaj atât de discret, încât nu există nici o fotografie cu el la maturitate, motiv pentru care şi-a primit porecla de "miliardarul fără faţă". Despre Teszari se spune neoficial (fapt nedovedit) că nu ar fi reuşit niciodată să clădească "din umbră" un imperiu de comunicaţii de talia RDS-RCS dacă nu ar fi avut legătură cu structurile de informaţii ale statului român. La polul opus e Dan Voiculescu, un personaj controversat, profesor universitar, dovedit cu acte în regulă ca fiind un colaborator al securităţii botezat "Felix". Voiculescu e şi un sforar desăvârşit, care a făcut nenumărate afaceri dubioase cu statul. Printre altele a fost demascat ca fiind unul din "băieţii deştepţi din energie" şi un latifundiar de birou, care dintr-o semnătură a încercat să pună mâna pe mii de hectare de teren ale Academiei Române. Punctează Teszari. Scor 1:1 la pauză.

Influenţă publică

Teszari deţine pachetul majoritar de acţiuni cea mai mare companie de cablu, satelit, telefonie şi transmisie de date din România, reuşind să transforme o mică firmuliţă de cablu într-un gigant telecom, cu expunere internaţională În România RDS-RCS are 2,7 milioane de abonaţi, dintre care 1,1 milioane de televiziune prin satelit. Despre decizia lui Teszari de întrerupere a difuzării Antenelor în pachetul său de televiziune prin satelit DIGI, se spune de către angajaţii lui Voiculescu că ar fi una cu iz politic, favorabilă actualei puteri.

Dan Voiculescu, a fondat al doilea cel mai important formator de opinie din România. E vorba de grupul de presă Intact: deţinătorul Antena 1, Antena 2, Antena 3, Jurnalul Naţional etc. Antena 1 este a doua televiziune generalistă din România, având în luna martie anul curent, 268.000 de telespectatori, fiind devansată de Pro TV, cu 399.000 de telespectatori. În schimb, locul trei e deţinut tot de o televiziune a lui Dan Voiculescu, Antena 3, cu 168.000 de letespectatori, ceea ce o face liderul televiziunilor de ştiri din România. Voiculescu a fost acuzat în nenumărate rânduri de politicienii puterii, dar şi de către societatea civilă că-şi foloseşte trustul de presă Intact, ca instrument ce slujeşte intereselor sale politico-economice.

Precizăm că întreruperea difuzării prin satelit a posturilor Antena 1 şi Antena 3, afectează în special telespectatorii din mediul rural, cei cu un nivel de educaţie redus şi mijloace materiale modeste, adică tocmai bazinul electoral al PSD. Precizăm că PSD este partenerul PC în actuala coaliţie USL. Asta înseamnă că indiferent de motivaţiile reale (fie ele comerciale sau politice) care au împins RDS-RCS să întrerupă difuzarea Antenelor prin satelit, USL pierde pentru moment un vector important de atragere a votanţilor. Punctează Teszari. Scor 3:1.

Cine va marca următorul punct?

Comentarii

Ultima ora

anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Urmareste-ne pe Facebook

Copyright © 2014. Toate drepturile rezervate RomaniaLibera.ro

Dezvoltat de Bluebay Design