Salariul mediu net al angajaţilor CFR este de 1.600-1.700 de lei lunar, spune liderul Sindicatului Mişcare-Comercial al companiei feroviare, Gheorghe Frăţică. Prin comparaţie, salariul mediu net de la Metrorex este aproape dublu, 2.600 de lei, şi urmează să fie mărit cu până la 10% graţie ameninţărilor cu blocarea Capitalei prin declanşarea unei greve generale la Metrou, soldate cu aprobarea bugetului Metrorex de către Guvern şi semnarea unui nou contract colectiv de muncă pe unitate. Preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere Metrou, Ion Rădoi, dar şi ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, au explicat că majorările au devenit posibile, în ciuda sărăciei bugetului de stat, prin transferarea în salariul tarifar al angajaţilor Metrorex a unor adaosuri – cum ar fi primele de Paşti, de Crăciun, de Ziua lucrătorului la metrou etc.
Spre deosebire de salariaţii Metrorex, colegii lor de ramură de la CFR, compania de stat care anul trecut a înregistrat cele mai mari pierderi (782 milioane RON), stau nu cu grija sporurilor, ci a locurilor de muncă. Liderii sindicali din CFR consideră că guvernanţii „mereu i-au avantajat pe cei de la Metrorex, cu toate că salariaţii Căilor Ferate au condiţii de muncă la fel de grele precum cele de la Metrou”. Liderul sindicatului de la Metrou, Ion Rădoi, spune că nivelul noxelor la care se expun lucrătorii din subteran este de opt ori mai are decât limita maximă admisă.
Nouă sporuri, cât două salarii
Specialiştii în contracte colective de muncă spun că fiecare unitate dintr-o ramură a economiei are propriul contract colectiv de muncă, derivat din contractul pe ramură. În transporturi, Metrorex pare a avea cel mai bun contract de muncă pe unitate. Acesta include, printre altele, nouă tipuri de sporuri, care – împreună – triplează în final salariul pe care se aplică: de vechime, pentru condiţii nocive de muncă, spor de noapte (lucrul în intervalul 22.00-6.00), de conducere a unei formaţiuni de lucru, pentru ore prestate sâmbăta şi duminica etc. Alte sporuri se acordă pentru lucrul sistematic peste programul normal, pentru exercitarea unei funcţii suplimentare, pentru titlul ştiinţific de doctor şi – după modelul sporului de limbă străină descoperit de Curtea de Conturi la Ministerul de Externe – sporul de metrou. Acesta este pentru toţi angajaţii: telefonist, şofer, şef de atelier de informatică, director, curier, bibliotecar, dactilograf, economist, contabil, casieră etc. Mulţi dintre aceşti angajaţi nici măcar nu lucrează în subteran, ci la etajul 9 al Ministerului Transporturilor, unde Metrorex are sediul. Bineînţeles, nu toţi muncesc „în condiţii deosebite”, vătămătoare, grele sau periculoase.
Directorul general al Metrorex, Gheorghe Udrişte, ne-a explicat că este normal ca angajaţii să primească spor de metrou, deoarece „îşi sacrifică viaţa pentru bucureşteni”. Explicaţia este plauzibilă – spune Gabriela Dita, manager consilier Codul Muncii la firma „Rentrop&Straton” – „dacă birourile respectivilor salariaţi sunt în subteranele galeriilor de la metrou”. „Dacă este considerat ca un spor de ruşine, atunci trebuie aplicat tuturor angajaţilor, fără discriminare”, adaugă specialista. Ion Rădoi recunoaşte că „metroul nu trece pe la etajul 9″, dar susţine că dactilografa, contabilii şi şoferii companiei au incluse în programul de lucru şi ore în subteran, ceea ce explică acordarea acelui spor.
Indemnizaţie de conducere: 40%
Peste toate sporurile, în contractul de muncă al celor de la Metrou există indemnizaţia de conducere, care ajunge şi la 40% din salariul de bază, acordarea a 10 salarii compensatorii în cazul disponibilizărilor colective, zile suplimentare de concediu plătit, iar – peste toate – prime acordate de direcţiune din aceleaşi motive pentru care încasează deja sporuri.
Câştiguri la secret
Pornind de la salariul de bază pentru o persoană cu studii superioare, care este – rotunjit – de 1.400 lei brut, luând în calcul coeficientul de ierarhizare din contractul colectiv de muncă şi toate sporurile posibile, rezultatul abia ce trece de jumătatea sumelor declarate drept salarii de către directorii Metrorex – între 5.000 lei şi 6.700 de lei pe lună. Gheorghe Udrişte, director general, care nu şi-a actualizat declaraţia de avere, este de părere că n-are rost să verifice cineva cum au fost calculate salariile directorilor Metrorex, deoarece „nu foloseşte nimănui”. Rădoi ne-a declarat că „salariile directorilor adjuncţi sunt stabilite de directorul general, iar pe al acestuia îl stabileşte ministrul Transporturilor”.