Un numar de 12 angajati ai Regionalei CFR Timisoara (fosta divizie infrastructura) fac obiectul unei ample anchete penale, dupa ce politistii Biroului de Investigare a Fraudelor din cadrul Sectiei Regionale de Politie Transporturi au descoperit o serie de achizitii ilegale, realizate fara licitatie si la preturi supraevaluate, de pana la 100 de ori mai mari decat cele practicate pe piata, care au pagubit bugetul cu aproape 180 de miliarde de lei vechi.
Interesant este ca pe lista suspectilor intrati in vizorul anchetatorilor se afla unele si aceleasi persoane, impotriva carora a inceput deja urmarirea penala in alte doua dosare, care au ca obiect tot achizitii frauduloase de materiale si combustibil. Potrivit politistilor, in perioada 2002-2003 s-au realizat mai multe achizitii de materiale, precum intrerupatoare, prize, manusi, electrozi, discuri abrazive etc. In afacere au fost cooptate 19 societati comerciale, alese „pe spranceana”, care au inregistrat o adevarata „performanta” economica.
O priza electrica – 5,8 milioane lei
Aceste firme au reusit sa vanda regionalei stocuri intregi de marfa practicand un „adaos comercial” de pana la… 3.000%! Pentru a avea o imagine cat mai clara despre aceasta escrocherie de proportii, din care bugetul de stat a fost pagubit cu aproape 180 de miliarde de lei vechi, din noianul de achizitii cateva sunt graitoare. De pilda, pentru o transa de 4.800 de intrerupatoare, CFR a achitat suma de peste 20 de miliarde de lei vechi. Mai exact, pentru un singur intrerupator, care in magazine costa 46.000 de lei vechi, CFR a platit… 4,2 milioane de lei, adica de 100 de ori mai mult decat preturile de pe piata. La fel s-a intamplat si cu un stoc de prize (3.200 de bucati), achizitionate la pretul stupefiant de… 5,8 milioane lei vechi bucata (!), fata de circa 50.000 de lei vechi pretul din magazine. Exemplele pot continua. „Angajatii regionalei implicati in aceste achizitii nu au respectat prevederile OG 60/2001 si HG 461/2001, fapt ce a dus la efectuarea de aprovizionari la preturi mult mai mari decat cele practicate pe piata, situate intre 116 si chiar 3.200%”, au declarat politistii.
Acestia au mai precizat ca, prin aceste operatiuni frauduloase, bugetul CNCFR SA Bucuresti a fost diminuat cu aproape 150 de miliarde de lei. De asemenea, s-a mai stabilit si faptul ca prin introducerea acestor facturi supraevaluate pe cheltuieli s-a dedus TVA nelegal in suma de alte peste 33 de miliarde lei, prejudiciul total ridicandu-se la aproximativ 180 de miliarde lei vechi. Mai trebuie precizat ca, in prezent, verificarile in acest dosar se afla in faza actelor premergatoare inceperii urmaririi penale, atat administratorii celor 19 firme furnizoare, cat si cei 12 salariati, dintre care mai multi cu functii de conducere, fiind suspectati de infractiuni precum evaziune fiscala, fals intelectual, abuz si neglijenta in serviciu.
Furnizori cu „dedicatie” – politica de stat
Primul dosar penal deschis in cazul achizitiilor cu „cantec” de la Regionala Timisoara (divizia infrastructura), cu un prejudiciu initial estimat la 23 de miliarde de lei, ii vizeaza pe aceiasi salariati, fosti sau actuali angajati ai Regionalei. Investigatiile au demarat in 2004, dupa ce un amplu control al Directiei Generale a Finantelor Publice Timis a scos la iveala ca unitatea a cumparat materiale si combustibil la preturi mult mai mari decat cele practicate curent pe piata. Si in acest caz achizitiile s-au efectuat in perioada ianuarie 2002-martie 2003, ocazie cu care Regionala CF Timisoara a cumparat de la mai multe societati comerciale, fara licitatie publica si fara o analiza corecta a tuturor ofertele, diverse materiale.
Valoarea fiecarei achizitii in parte depaseste pragul valoric de 40.000 euro instituit de OUG nr. 60/2001, aprobata prin Legea nr. 212/2002 referitoare la achizitiile publice, concluzioneaza anchetatorii. Printre altele, s-a achizitionat combustibil, de la mai multe firme, la preturi de pana la 20 de ori mai mari decat cel de pe piata. In plus, au mai fost achizitionate diverse alte materiale, tot la preturi exorbitante, intentia fiind aceea de a favoriza anumiti agenti economici, mai sustin organele de ancheta. Lista suspectilor este impresionanta. Printre primii invinuiti apar nume precum cele ale fostilor sefi ai serviciului aprovizionare, Constantin Radulescu si Sorin Mezin, al juristului acestui serviciu, Florin Parau, sau al sefului de divizie tehnic, Mircea Sandru, respectiv seful serviciului buget-analize, Victoria Duma. Mai sunt cercetati si o serie de tehnicieni si economisti, precum si sefi contabili de la sectiile din Caransebes. S-a retinut ca au fost efectuate aprovizionari cu produse petroliere, cabluri electrice, tabla neagra si piese taiere sudura de la doua firme din Timisoara (SC Myrines SRL si SC Euro Evrialy SRL) si doua din Bucuresti (SC Metalnef Ind. SA si SC Matalconf SA), la preturi umflate. Surse din cadrul SNCFR sustin insa ca intreaga poveste este consecinta unor „jocuri” de culise facute la nivel inalt. Mai multi angajati din cadrul CFR au denuntat faptul ca pe vremea guvernarii trecute exista o practica curenta prin care conducerea centrala de la Bucuresti impunea sefilor din teritoriu colaborarea cu anumiti agenti economici, selectati pe spranceana. De altfel, acest mod de lucru a facut o adevarata „cariera” pe vremea PSD. Sursele noastre sustin ca aceasta era una din modalitatile de a dirija sume importante de bani spre buzunarele clientelei politice.
Necolaiciuc, urmarit international
Neregulile de la Timisoara s-au produs in vremea mandatului fostului director al CNCFR Mihai Necolaiciuc. Acesta este in prezent cercetat penal in lipsa in nu mai putin de 31 de dosare. El a fost dat in urmarire generala si internationala in cursul anului trecut, iar potrivit unor informatii aparute la un moment dat in presa, el s-ar fi ascuns o perioada undeva in Austria. Jaful patronat de Necolaiciuc a constat, printre altele, in efectuarea unor achizitii de materiale care nu erau necesare desfasurarii activitatii, fiind emise comenzi pentru produse care nu au facut obiectul vreunei proceduri legale de licitatie sau in baza unor analize a cererilor de oferta (peste pragurile legale prevazute de OUG 60/2001 privind achizitiile publice).
CFR Timisoara, ingropata in datorii
Potrivit Directiei Generale a Finantelor Publice (DGFP) Timisoara, statul are de recuperat peste 1.600 de miliarde de lei vechi de la Regionala CFR Timisoara. De altfel, in ultimii ani, societatea de cai ferate s-a aflat mai tot timpul in topul celor mai mari datornici din Timis la bugetul public. Pentru a recupera banii datorati, reprezentantii DGFP Timis au anuntat inca de luna trecuta ca toate conturile fostei divizii infrastructura au fost puse sub poprire bancara si ca au demarat procedurile de vanzare a unor cladiri si terenuri ale regionalei. Masura a dus la recuperarea, pana acum, doar a unei parti infime din datorie. Prin popririle bancare s-au incasat intr-o prima faza aproximativ 40 de miliarde de lei vechi, iar in prezent se continua recuperarea datoriilor direct de la chiriasii regionalei. Cele aproximativ 1.600 de miliarde de lei vechi reprezinta contravaloarea impozitelor pe salarii si contributiile la bugetele de asigurari (de sanatate si de pensii) neachitate de societate in ultimii ani.