Şoseaua de Centură, sub gloanțele Jandarmeriei. Proprietarii din nordul Bucureştiului în pericol din cauza indolenței Ministerului de Interne

De ani buni, în zona Pădurii Băneasa mocneşte un conflict între cei care şi-au construit case legal, cu autorizaţie de la Primărie, şi Jandarmeria Română, care are un poligon de trageri în imediata apropiere.

Share

Adrian Bărbulescu 0 comentarii

Actualizat: 12.07.2017 - 15:51

De ani buni, în zona Pădurii Băneasa mocneşte un conflict între cei care şi-au construit case legal, cu autorizaţie de la Primărie, şi Jandarmeria Română, care are un poligon de trageri în imediata apropiere.

Sute de locuitori ai vilelor din nordul Bucureştiului sunt amenințați că riscă să fie loviţi de un glonţ „rătăcit” dintr-un poligon de trageri al Jandarmeriei, cu toate că la data edificării construcţiilor nu a specificat nicio instituție a statului că ar fi vreun pericol.

În aceeaşi situaţie se află şi şoferii care conduc pe Şoseaua de Centură, o porţiune din ea fiind cuprinsă în zona de protecţie instituită în 2005 de responsabilii Ministerului de Interne. 

Abia acum, Jandarmeria a început demersurile pentru modernizarea poligonului, astfel încât să fie eliminate restricţiile. Între timp, pe rolul instan-ţelor se află un proces între Primăria Sectorului 1 şi Ministerul Afacerilor Interne, în care este parte şi Primăria Capitalei, tocmai pe acest subiect.

Poligonul de trageri al Jandarmeriei din Pădurea Băneasa există încă din 1969, însă decenii la rând nu a fost reglementată nicio zonă de protecţie. Terenurile din vecinătate au fost introduse în intravilan prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului Bucureşti nr. 269/2000 privind aprobarea Planului Urbanistic General al Municipiului Bucureşti, cu valabilitate prelungită. La data aceea, în planşa aferentă PUG, cât şi ulterior, în planşele aferente PUZ Zona de Nord (prima ediţie) nu a fost reglementată vreo zonă de protecţie, pentru că poligonul nu era prevăzut cu asemenea zonă, nefiind omologat, a precizat, la solicitarea „Româniel libere”, Primăria Sectorului 1.

Iniţial, nu au fost restricţii de construire

Firesc, următorul pas a fost emiterea de autorizaţii de construire, iar vilele au început să răsară una după alta.

„Un lucru extrem de important care trebuie avut în vedere este acela că la data omologării Poligonului Băneasa, respectiv 2005, în zonă existau construcţii edificate în raport de prevederile legale în vigoare la data respectivă. Abia în anul 2005, ulterior adoptării PUZ Zona de Nord, UM 0260 Bucureşti «ne roagă» să avem în vedere faptul că Inspectoratul General al Jandarmeriei are un poligon de tragere cu armament de infanterie pe Str. Jandarmeriei nr. 9-11. În acest sens, «ni se adresa rugămintea» ca la emiterea autorizaţiilor de construire pe direcţiile N-E şi N-V faţă de axul poligonului pe o adâncime de 1.500 de metri de la Str. Jandarmeriei să se obţină şi acceptul U.M. 0260”, se arată în răspunsul PS1.

Trebuie menţionat faptul că pe planul anexat adresei unităţii militare era trasată şi limita zonei de siguranţă a poligonului, fără a fi specificată o interdicţie de construire. Mai mult, s-a dat şi acceptul pentru realizarea de construcţii în zona delimitată.

Apoi, pe 4 noiembrie 2005, apare autorizaţia de omologare a poligonului, în care se stabilesc alte repere geografice şi metrice asupra fâşiei zonei de siguranţă, cât şi introducerea unui nou termen, respectiv „fâşia de siguranţă laterală”. Interesant este faptul că, pentru omologarea poligonului, nu au fost informați nici proprietarii imobilelor aflate în zona şi fâşia de protecţie, nici autorităţile locale.

Nici măcar Primăria Capitalei nu a fost informată, aşa că a aprobat PUZ „Modernizare Şoseaua de Centură a Municipiului Bucureşti – HCGMB 8/17.01.2008”. Prin aprobarea acestui PUZ, Ministerul Transporturilor a avut undă verde pentru modernizarea centurii municipiului Bucureşti, prin lărgirea ei la patru benzi şi construcţia de pasaje supraterane.

Pericol pentru camionagii

În acest punct, Primăria Sectorului 1 lansează bomba: “A se avea în vedere că Şoseaua de Centură se află în fâşia de siguranţă în adâncime, existând oricând riscul producerii unor evenimente nedorite”. Cu alte cuvinte, camionagiii, dar şi orice şofer care circulă pe Centură în zona de nord riscă să le fie lovită maşina de un glonţ sau, Doamne fereşte!, chiar ei.

Primăria Sectorului 1 sus-ţine că Jandarmeria a schimbat regulile în timpul jocului: “Astfel, dacă omologarea din 2005 a fost efectuată după o anumită procedură (constituirea unui dosar de omologare), aceeaşi procedură trebuia urmată şi la nivelul anului 2010. Însă Jandarmeria a modificat în mod unilateral limitele zonei de siguranţă a poligonului, fără a avea la bază o documentaţie în acest sens. Zona de siguran-ţă a fost stabilită prin dosarul de omologare a poligonului în anul 2005 (a se vedea schiţa anexă adresei din martie 2005), însă la nivelul anului 2010 a fost stabilită o nouă zonă de siguranţă, având alte limite decât cele aprobate la nivelul anului 2005. Se ridică astfel întrebarea: cum au fost stabilite aceste noi limite? A existat un nou dosar de omologare care să aibă la bază o nouă procedură?”.

Procesul merge mai departe

Litigiul se află pe rolul instanţelor. Concret, Ministerul Afacerilor Interne a cerut anularea  HCGMB nr. 21/2014 prin care a fost aprobat PUZ Zona de Nord – Șos. Odăi – Șos. București-Târgo-viște – Șos. Gh. Ionescu – -Șișești – Str. Jandarme-riei – Șos. București-Ploiești. La termenul din 10 mai 2017, instanța a admis cererea Jandarmeriei Române și a anulat hotărârea menţionată. În consecinţă, Primăria Municipiului București și Primăria Sectorului 1 au atacat cu recurs această sentinţă.   

Jandarmeria își recunoaște vina

Soluţii tehnice pentru rezolvarea situaţiei există, însă ele nu au fost puse până în prezent în aplicare. O recunoaşte chiar Jandarmeria Română, într-un răspuns la solicitarea „României libere”: „La nivelul instituţiei sunt întreprinse demersuri pentru modernizarea Poligonului de tragere Băneasa, unul dintre obiectivele urmărite fiind şi acela de a elimina restricţiile din zona de siguranţă”. Altfel spus, problema putea fi rezolvată prin investiţii, iar procesul aflat pe rolul instanţei nu ar mai fi avut rost.

 

Citește totul despre:

Comentarii

loading...
Loading...
loading...