Elevii n-au fost interesaţi să înveţe, pentru a trece cu bine peste bacalaureat. Este una dintre explicaţiile dezastrului din acest an. Cel mai bun exemplu este judeţul Harghita, unde rata de promovabilitate s-a înjumătăţit în 2012 faţă de bacul din 2011.
Cea mai mare diferenţă la procentul de promovabilitate între bacalaureatul de anul trecut şi cel din acest an a fost înregistrată în judeţul Harghita. De la 64,3% în 2011 s-a ajuns la numai 30,25% în 2012. Una din explicaţii ar putea fi că anul trecut în acest judeţ n-au fost camere de supraveghere în centrele de examinare, cauzele acelei situaţii fiind de ordin financiar. Dar nu e numai atât. Se ştia că în 2012 termenii problemei se vor schimba. Adică vor fi camere de supraveghere.
„Am fost în toate cele 38 de licee din Harghita, am vorbit cu elevii care urmau să dea examenul de bacalaureat în acest an, le-am spus să se pregătească. Nu ştiu dacă într-un alt judeţ s-a făcut ce am făcut noi aici, pentru a se atrage atenţia elevilor asupra examenului”, spune inspectorul şcolar general din Harghita, Ferencz-Salamon Alpar. S-a început pregătirea pentru bac încă din septembrie anul trecut cu elevii care la acel moment intrau în clasa a XII-a. Lor li s-au împărţit pliante din partea inspectoratului şcolar, în care se explica felul în care va fi organizat bacalaureatul din 2012. Şi cu toate acestea Harghita a înregistrat acest puternic recul al promovabilităţii în 2012, faţă de 2011. „Aportul la succes pentru Bacalaureat depinde de şcoală numai în proporţie de 40%, restul ţine de elev şi de familie”, concluzionează inspectorul general, care remarcă şi altceva – Harghita a fost trasă în jos, la promovabilitate, de liceele tehnologice. La cele 12 licee teoretice din judeţ procentul de reuşită al candidaţilor din acest an la Bac a fost între 60 şi 90%, în timp ce la liceele tehnologice – dezastru. „Bacalaureatul e accesibil elevilor din liceele teoretice. De aceea este de dorit un examen diferenţiat pe profiluri”, arată şeful inspectoratului şcolar din Harghita. Introducerea camerelor de supraveghere în centrele de examinare din Harghita a făcut ca oficialii şcolari din acest judeţ să se aştepte la promovabilitate mai scăzută în 2012, undeva între 30 şi 50%. Iată că cele mai negre previziuni s-au adeverit…
Necesitatea reformării programei şcolare
Cazul din judeţul Harghita infirmă astfel ceea ce spunea ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, anume că după dezastrul din 2011, de la bac, sistemul educativ nu a luat măsuri pentru evitarea repetării acelei situaţii. Să eviţi repetarea însemna să-i pregăteşti mai bine pe elevi la şcoală. Iată însă că inspectorul şcolar general din Harghita spune un lucru absolut logic – nu doar de şcoală depinde pregătirea elevilor. Mai depinde şi de cât de interesaţi sunt elevii să înveţe, şi cât de mult au fost ei îndemnaţi de familie să se ţină de carte. O altă părere avizată în ceea ce priveşte rezultatele slabe de la bac-ul din 2012 am obţinut de la Cristian Hatu, director de programe la „Centrul Educaţia2000+”, una dintre cele mai importante organizaţii independente din România, care promovează politici, consultanţă şi servicii educaţionale. Interlocutorul s-a întrebat retoric cât de interesaţi sunt elevii români să înveţe, în condiţiile unei programe şcolare supra-încărcate şi plictisitoare. „Cât e în stare un profesor să recupereze din materie, pe parcursul clasei a XII-a, în cazul elevilor care n-au fost interesaţi de carte ani la rând?” – continuă Cristian Hatu retorica. Soluţia nu poate fi, în opinia sa, decât schimbarea din temelii a programei şcolare, prin dezvoltarea aptitudinilor practice la elevi. „De ani de zile vorbim de reforma programelor şcolare, dar din păcate nu se face nimic”, conchide specialistul.
Ministerul Educaţiei: Cei mai mulţi elevi s-au mulţimit cu puţin
Primele analize ale bacalaureatului din 2012 au fost prezentate de Ministerul Educaţiei, ieri, într-o conferinţă de presă susţinută de ministrul de resort, Ecaterina Andronescu. Datele arată că mare parte dintre candidaţi nu au fost interesaţi să ia note mari, ci s-au mulţumit cu o medie de trecere rezonabilă, undeva între 6 şi 7. Cele mai mari greutăţi în a obţine media de trecere le-au avut elevii care provin din mediul rural, a remarcat ministrul. Apropo de lipsa de interes faţă de bac-ul din acest an, se ştie deja că au fost mai mulţi absenţi decât prezenţi. Mai precis 170.000 de prezenţi, faţă de 180.000 de absolvenţi de liceu absenţi. Nici o ştire, în schimb, de la Ministerul Educaţiei, despre un set de măsuri care să conducă la o reformă radicală în învăţământ. Se va repeta oare dezastrul la bac şi în 2013?…