Lichidarea ultimei companii de stat este o afacere mult mai bănoasă decât poate părea. În ciuda datoriilor, Petromin mai deţine mineralierul Carmen Silva, în prezent arestat la turci, evaluat la 10 milioane de dolari, epava navei-soră Ileana, care a fost evaluată la 1,7 milioane de dolari, precum şi împingătorul Pluton, care figurează în evidenţele Fiscului cu o valoare de inventar de 2 milioane de dolari.
În plus, compania mai deţine un complex de vacanţă în Saturn, precum şi sediul din Portul Constanţa. În aceste condiţii, lichidarea societăţii de navigaţie a devenit o afacere extrem de profitabilă, cel puţin din punct de vedere al activelor, care valorează 15 milioane de dolari.
Abuzuri reclamate la AVAS şi la Poliţie
Ultimele proprietăţi ale companiei de navigaţie de stat sunt la un pas de a fi lichidate cu sprijinul Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului. Conflictul dintre conducerea companiei şi administratorul judiciar a scos la iveală un val de ilegalităţi şi interese pentru valorificarea cât mai rapidă a activelor companiei.
Directorul Petromin, Florentin Chiforeanu, a sesizat AVAS şi organele de poliţie privind abuzurile săvârşite, în opinia sa, de către administratorul judiciar şi administratorul special. „Pe 27 aprilie, la sediul administratorului Dăscălescu&Co s-a desfăşurat o întâlnire a administratorului special cu reprezentantul AVAS. Întâlnirea a fost finalizată cu o hotărâre AGA, care, deşi s-a desfăşurat pe 27 aprilie, a fost antedatată 26 aprilie. Daniel Popa, reprezentantul AVAS, nu avea cum să fie pe 26 aprilie la Constanţa, pentru că în acea zi a fost la serviciu la sediul AVAS din Bucureşti. Dovadă sunt înregistrările existente în sistemul de acces cu carduri al instituţiei”, a explicat directorul companiei.
Scandal cu Voestalpine
Florentin Chiforeanu a menţionat că se doreşte îndepărtarea sa de la conducere pentru ca toate activele să poată fi vândute. „I-am transmis geamantane de hârtii administratorului judiciar, în care i-am dovedit că grupul Voestalpine nu are ce căuta la masa credală. Petromin, ca societate, nu datorează nimic Voestalpine. Contractul de împrumut a fost perfectat între subsidiara Feteşti Shipping din Malta şi Voestalpine. Subsidiara a garantat cu nava Carmen Silva împrumutul de 13 milioane de dolari, iar când aceasta nu a mai putut returna banii, nava a fost sechestrată. Cu toate acestea, administratorul judiciar a trecut datoria în tabelul creditorilor Petromin ca certă. În schimb, nu a fost acceptată datoria administraţiei financiare în tabelul creditorilor, deşi aceasta este certă”, a spus Chiforeanu.
Reamintim că în vara lui 2008 „Carmen Silva” a plecat în probe de mare după ce a fost modernizată în Şantierul Naval Constanţa. Finanţarea lucrărilor de reparaţii, cu un deviz de 13 milioane dolari, a fost asigurată de grupul austriac Voestalpine. Acesta urma să recupereze împrumutul prin exploatarea navei într-un contract de time-charter. S-a procedat după modelul „navă unică”, respectiv înfiinţarea în Malta a subsidiarei Petromin „Feteşti Shipping” (după numele deţinut anterior de mineralier). Contractul de împrumut a fost semnat de subsidiară şi de austrieci. Creanţa cu care Voestalpine figurează la masa credală s-a constituit pe baza unei singure semnături, din partea fostului director al Petromin. „Scrisoarea de garanţie a fost semnată în august 2008 de către fostul director Mihai Andrei pentru un împrumut de 11,8 milioane dolari de la Voestalpine, însă Andrei nu mai era directorul companiei din luna mai a aceluiaşi an”, susţine Florentin Chiforeanu.