» Taxa pentru viciu, in special cea aplicata tigaretelor, poate fi marita in continuare, "majorarea accizelor la tutun fiind buna pentru sanatate, buget si economie", potrivit Bancii Mondiale.
Taxele reprezinta, in Romania, circa 53% din pretul de retail al tigaretelor, comparativ cu 60% in Bulgaria, 62% in Germania sau 68% in Franta. Analistii institutiei internationale mentioneaza ca 21% din romanii adulti fumeaza zilnic, iar cresterea accizei la tutun reprezinta cel mai puternic instrument pentru reducerea fumatului, a mortalitatii atribuite fumatului si a costurilor din sanatate asociate acestui viciu. Expertii Bancii Mondiale precizeaza in capitolul de sanatate al documentului ca sumele cheltuite din bani publici pentru produse farmaceutice sunt foarte ridicate, iar acest lucru implica punerea in aplicare a unor mecanisme mai eficiente de rambursare si de aplicare a preturilor.
Pe termen mediu, autoritatile romane ar trebui sa implementeze strategia de reformare a spitalelor si sa imbunatateasca autonomia acestora, una dintre directiile care ar putea fi avute in vedere referindu-se la infiintarea unor holdinguri spitalicesti regionale, deciziile importante continuand insa sa fie luate la nivel central. "Finantarea adecvata ar trebui sa fie o prioritate dupa ani de subfinantare. Romania se afla in urma majoritatii statelor UE. Este nevoie de estimarea costurilor reformelor si apropierea cheltuielilor din sanatate de nivelurile din UE", se spune in raport. Raportul noteaza ca in Romania nu s-a finalizat reforma din sanatate.
Colosul energetic presupune riscuri
Referitor la consecintele pe care le-ar putea avea infiintarea Companiei Energetice Nationale (CEN), Banca Mondiala considera ca "holdingul presupune riscuri pentru piata de electricitate a Romaniei si pentru OPCOM, afecteaza ritmul reabilitarii si modernizarii centralelor termice si pune in pericol viabilitatea financiara a Hidroelectrica si programul sau de investitii". Romania poate sa-si pastreze o prezenta importanta in sectorul energetic si fara aceasta companie energetica nationala, iar pentru Electrica exista strategii alternative pentru a ramane o forta majora in sectorul de furnizare a electricitatii, precizeaza raportul. O alta constatare a analistilor Bancii Mondiale se refera la renegocierea contractelor pentru infrastructura de transport si care are ca rezultat cresterea costurilor initiale de doua-trei ori.
"Costurile unitare pentru infrastructura de transport se numara printre cele mai ridicate din Europa, unul dintre motive fiind renegocierea repetata a contractelor incheiate cu firme private, astfel ca suma finala ajunge sa depaseasca de doua-trei ori nivelul initial. Cheltuielile publice pentru infrastructura de transport nu numai ca se situeaza sub nivelurile bugetate, dar sunt afectate si de depasirea costurilor, de utilizari neeconomice ale banilor si de o alocare defectuoasa", se arata in raportul Bancii Mondiale.